Gatebil-helg:

Norges råeste Boble?

Sven A. Straume fra Bergen elsker ting som er litt gamle – også den gamle motorsporten Gruppe B Rally. Derfor eier han i dag en motorsykkel som ser ut som noe fra en Quentin Tarantino-film, og en helt spesiell Boble som kan kjøre fra det meste.

RÅSKINN: Sven aner ikke hvor mange hester det sitter i Bobla, men antar at det kan være opp imot 700. Foto: Kaj Alver
RÅSKINN: Sven aner ikke hvor mange hester det sitter i Bobla, men antar at det kan være opp imot 700. Foto: Kaj AlverVis mer

Skal du få sett det drøyeste innen bilkjøring, er det bare å svinge innom Gatebil på Rudskogen Motorsenter i helga. En som drømmer om å kjøre Gatebil Extreme, er Sven og Bobla hans.

Brutalt

Gruppe B er for lengst død – kanskje heldigvis, for det gikk på livet løs for både tilskuere og deltagere. Men motorsporten Gruppe B står igjen i historien som den mest brutale.

Det handlet om å ta ting videre konstant. Når en grense føltes å være nådd, sprengte man den til neste gang ved å ta det hele et steg videre. Slik har det også vært med denne Bobla.

LÅT: Eksosanlegget ser ikke bare kult ut – det låter også helt rått. Foto: Kaj Alver
LÅT: Eksosanlegget ser ikke bare kult ut – det låter også helt rått. Foto: Kaj Alver Vis mer

Mitsu-motor

Vi var ute på et oppdrag i et større garasjelokale hvor det var flere som leide plass. Den aktuelle bilen vi var der for å ta bilder av, hadde sin bås – mens det var flere andre båser lukket med diverse presenninger og lignende.

«Har du sett den som står her inne, da».

Det er eieren av bilen vi er ute for å fotografere som spør.

Svaret er nei. Det har vi ikke. Og vi får ikke sett den da heller, annet enn noe konturer gjennom en presenning dekket av støv, gammel lakk og slikt.

«Det er en Boble… Med motor fra en slik...», sier «tipseren» og peker tvers over gangen hvor det står en Mitsubishi GT3000 Vr4. Vi blir forvirret og ser oss litt rundt for å se etter alternativer som har motor som faktisk kan passe i en Boble. Men det er bare den bilen som står der.

«Mitsubishien?» spør vi litt usikkert.

«Jepp».

BLACK BEAUTIES: Sven A. Straume fra Bergen med sin lekre Yamaha og den rå Bobla med V6-motor fra Mitsubishi 3000. Foto: Kaj Alver
BLACK BEAUTIES: Sven A. Straume fra Bergen med sin lekre Yamaha og den rå Bobla med V6-motor fra Mitsubishi 3000. Foto: Kaj Alver Vis mer

Kul nok?

Litt på sikt – ved hjelp av bekjente, Instagram og Facebook – lykkes vi å komme i kontakt med Sven. Han synes det er kult at vi tar kontakt, men er usikker på om bilen er kul nok til å bli videreformidlet… Merkelig beskjedenhet egentlig – bilen scorer jo latterlig høyt på de fleste skalaer.

- Ja det er greit, det. Gi meg noen dager til å gå over litt forskjellig så kan vi møtes på jobben å ta bilder.

Sven jobber ved Bergen Vannverk, og inviterer oss inn i fjellet hvor anlegget ligger for å prate og knipse bilder.

Men først skal vi gå gjennom litt av historien på denne bilen – da forstår du fort hvilken type mann vi har med å gjøre her.

V6: Her ser vi motoren fra Mitsubishi 3000 GT VR4/GTO tredd inn i en helt «feil» bil. LÅT: Det fete eksosanlegget ser ikke bare kult ut – det høres bedre ut enn de fleste. Foto: Kaj Alver
V6: Her ser vi motoren fra Mitsubishi 3000 GT VR4/GTO tredd inn i en helt «feil» bil. LÅT: Det fete eksosanlegget ser ikke bare kult ut – det høres bedre ut enn de fleste. Foto: Kaj Alver Vis mer

80 km/t: 4500 omdreininger

Boble har «fordelen» med å ha motoren montert bak – langt bak. Det betyr at de som oftest er svært startraske, også på løst underlag, med den rette motoren. Det er derfor ingen overraskelse at det var en havarert rallycross-motor på nesten 2 liter som satt i Bobla da Sven kjøpte den. Den gang var han 16-17 år gammel. Denne motoren ble overhalt og bygget opp igjen flere ganger.

SIGNERT: I speedometeret er det ingen tvil om hvem som er byggherren. Foto: Kaj Alver
SIGNERT: I speedometeret er det ingen tvil om hvem som er byggherren. Foto: Kaj Alver Vis mer

- Motoren var nokså ekstrem, og den varvet lett over 10 000 omdreininger. Men med en vill 18-åring bak rattet, ble det litt for hyppige havari. I årene etter ble det bygget mange motorer. Alt fra 1300 til 2,1-litere. Den gang brukte jeg den mye langs veien.

Bilen var da stålbreddet med enorme, tunge stålbreddere og haugevis med skjult rust under den turkise lakken. Sven hadde liksom planene klare om hva han ville, men kom på en måte aldri helt i mål følte han.

- Jeg satte i en T-4 motor, men med turbo og forgassere som aldri fungerte helt som det skulle, girkasse med rettskårne drev og toppfart på 180 km/t… Det ble nesten bare skruing, og det var heller ikke spesielt herlig å ligge på 4500 omdreininger i 80 km/t med motorfester i stål langs veien. Det var på tide å gjøre noe helt annet med bilen.

CUSTOM: Innsuget har Sven også laget selv, og det er en studie hentet fra Audi S1. Foto: Kaj Alver
CUSTOM: Innsuget har Sven også laget selv, og det er en studie hentet fra Audi S1. Foto: Kaj Alver Vis mer

Bob-job

Idet vi ankommer fjellhallen, ser vi at Sven har tatt med mer enn bare bilen. Han er også lidenskapelig opptatt av motorsykler. Ved siden av Bobla står en sykkel som kler bilen som Dronning Sonja kler Kong Harald. Det er samme stilen over de to farkostene – et røft, klassisk, litt mannevondt ytre – og vi tipper urutinert på at det må være en eller annen form for engelsk eller amerikansk 2-hjuling det dreier seg om. Men nei.

Dette er en Yamaha V-Star 650 kubikker. En helt vanlig japansk sykkel, altså. Men den er bygget godt om til å passe stilen Sven liker bedre. Nå er det en såkalt «bobber». «Bobber» er en stil som startet på 30-tallet – hvor man foretok det man kalte en «bob-job» ved å strippe syklene for unødvendig pynt som skjermer og lignende. Vi bestemmer oss for å inkludere sykkelen på bildene – noe annet ville vært regelrett ufint.

LANGT INN: Motoren er flyttet langt frem for mye bedre vektfordeling. Foto: Kaj Alver
LANGT INN: Motoren er flyttet langt frem for mye bedre vektfordeling. Foto: Kaj Alver Vis mer

Mitsubishi-mekaniker

Sven har jobbet lenge som Mitsubishi-mekaniker. Samtidig har vi nevnt at han er nesten besatt av Gruppe B-sirkuset. De to tingene ble til én tanke en dag.

Foto: Kaj Alver
Foto: Kaj Alver Vis mer

- Etter at bilen ikke var som jeg ville, tenkte jeg at jeg kunne gjøre som de gjorde i Gruppe B etter hvert: Bygge midtmotor-bil.

Dermed dro han frem målestokk og begynte å ta mål av både Mitsubishi EVO 6 og 3000 GT VR4. Han landet på sistnevnte på grunn av større volum, og passende bredde og lengde.

- Jeg hadde jo ikke behov for hele bilen, så jeg fikk omsider tak i et såkalt «front cut».

Les om Steinar som har bygd sin egen Lamborghini!

Et «front cut» er så enkelt som det høres ut. Det er en bil som har blitt kuttet i to, gjerne fra A-stolpene. Sven fikk tak i en Mitsubishi GTO «front cut» MK2. GTO er det 3000GT VR4 ble solgt som i Japan (Dodge Stealth i USA).

- Jeg ville ha en MK2 fordi motoren da har smidd veiv og er mye sterkere. Jeg hadde jo planer om å nå en viss effekt, så det var ganske viktig.

SMALERE: Fremdeles bred, men flere centimeter smalere enn den var – og dermed brukendes å kjøre med. Foto: Kaj Alver
SMALERE: Fremdeles bred, men flere centimeter smalere enn den var – og dermed brukendes å kjøre med. Foto: Kaj Alver Vis mer

For bred

Det første Sven gjorde da han fikk GTO’en, var å sette bajonettsaga i Bobla for å lage plass. Han laget en rørramme i hele bilen, som innbefatter velteburet, slik at han fikk bilen stiv nok. Artig nok brukte han hele forstillingen fra 3000GT/GTO som bakstilling i Bobla. Etter en hel del sveising og fabrikkering, hadde han en ferdig bil med midtstilt V6’er og turbo.

- Jeg brukte den litt slik med originale 320 hester og forstillingen til Mitsubishi som bakstilling. Eneste ulempen var at den ble alt for bred. Den så uproporsjonert ut, oppførte seg helt feil, og sporet… Ja den var uggen å kjøre.

Bilen målte da 2100 millimeter over rumpa.

RØR: Hele bilen er delvis rørramme, delvis veltebu, og delvis sportsbil fra Japan, og klassiker fra Tyskland. Foto: Kaj Alver
RØR: Hele bilen er delvis rørramme, delvis veltebu, og delvis sportsbil fra Japan, og klassiker fra Tyskland. Foto: Kaj Alver Vis mer

Speilvendt girsystem

Sven irriterte seg over bilens utseende, og ikke minst de vanskelige kjøreegenskapene. Så det var frem med bajonettsaga igjen.

SJØLMEKK: Sven har brukt deler fra nær sagt hele bilverden for å få det slik han vil. Foto: Kaj Alver
SJØLMEKK: Sven har brukt deler fra nær sagt hele bilverden for å få det slik han vil. Foto: Kaj Alver Vis mer

- I dag sitter det helt ny bakstilling her som jeg har laget selv. En custom «subframe» med unibals i.

Dempere, spindler og bremser som sitter bak her er likevel deler som satt foran på Mitsubishien. Men med den nye bakstillinga Sven laget, ble bilen smalere – fra 2100 millimeters rallycross-look, er den nå 1850 millimeter over hekken.

Et av våre standardspørsmål er: Finnes det noe spesielle løsninger som er verd å trekke frem?

Vel, svaret her blir jo alt. Hele bilen er jo en eneste stor spesiell løsning. Spesielt er det bak, og like spesielt blir det forover. Bærearmene er VW 1303 som er sømsveiset. Det er bygget om til McPherson oppheng, og man finner eksempelvis Porsche 944 tannstang og spindler. Girkassen er fra Mitsubishi, men 4WD-delen fjernet, og speilvendt girsystem.

TØFT: Bob-stilen er virkelig noe for mørke bakgater. Foto: Kaj Alver
TØFT: Bob-stilen er virkelig noe for mørke bakgater. Foto: Kaj Alver Vis mer

Jepp, speilvendt girsystem. Originalt står jo 6g72 TT-motoren (3000GT VR4/GTO) foran, og man sitter bak den. For å få dette riktig når plutselig motoren ble sittende i midten – bak føreren – måtte Sven bygge nytt girsystem/vekslesystem på girkassen som fungerer speilvendt i forhold til originalt. Hadde ikke Sven gjort dette, ville da første gir vært på plassen til sjette gir og så videre.

- Jeg prøvde det en tur. Det ble fort kaos i hodet, haha!

Ikke 320 hester

En Mitsubishi 3000GT VR4/GTO har en 3-liters V6’er med twinturbo-oppsett. Motoren yter 320 hestekrefter fra fabrikk. Sven er ikke sikker på hva motoren yter her. Men at den IKKE yter 320 hester, er rimelig hevet over enhver tvil.

- Jeg bygget den om til singel-turbo, og laget et litt spesielt innsug som jeg baserte på Audi sitt S1 split-pulse system. Det er for å få konstant likt trykk på alle sylindre ved pådrag. Ellers har jeg jo gjort en haug med greier i motoren. Datasprut, andre coiler, dyser, kevlar registerrem, Turbonetics turbo, stålpakninger... Ja en masse greier.

- Jeg har prøvd bilen med et såkalt «map» som er tilsvarende en motor som leverte 700 hester, men foreløpig har jeg ingen idé hvor mye hester det er. Jeg gleder meg veldig til å se hva Raymond Skaar klarer å få til i benken på RS Tuning Bergen!

Etter å ha skrevet dette, velger vi å legge til at det sitter bremser på bilen også – og det er en miks mellom Porsche 911, Mitsubishi EVO 8 og Mitsubishi 3000 GT.

RÅSKINN: Sven aner ikke hvor mange hester det sitter i Bobla, men antar at det kan være opp imot 700. Foto: Kaj Alver
RÅSKINN: Sven aner ikke hvor mange hester det sitter i Bobla, men antar at det kan være opp imot 700. Foto: Kaj Alver Vis mer

Lydbilde og lakk

Vi har ved flere anledninger hørt og sett en Mitsubishi 3000 GT VR4 – og i fare for å fornærme noen, så må vi si at lyden ikke er all verden. Selv med effektanlegg eller custombygget rørgater blir det bare høyt – og ikke spesielt tøft å høre på.

Når Sven fyrer Bobla derimot, skjønner vi ingenting. Det høres ut som en av disse 911’ene som er tunet hos Techart eller 9FF – men bare kulere. Turbo stjeler ofte litt låt, men her ser det ut til at turboen har glemt akkurat det.

Grunnen er at Sven har forsket og bygget et eget anlegg. Det er jo selvsagt mye kortere enn på en 3000 GT, men det har også med vinkler og svingninger å gjøre. Lydbilde: 10 poeng. Dette høres bare helt rått ut!

GODT SKODD: Felgene er RH Cardesign i 9x18 foran og 10,5x18 bak. Bremsene foran er en miks av Porsche 996, Mitsubishi EVO 8 og Mitsubishi 3000GT. Bak sitter forbremsene fra Mitsubishi 3000GT/GTO. Foto: Kaj Alver
GODT SKODD: Felgene er RH Cardesign i 9x18 foran og 10,5x18 bak. Bremsene foran er en miks av Porsche 996, Mitsubishi EVO 8 og Mitsubishi 3000GT. Bak sitter forbremsene fra Mitsubishi 3000GT/GTO. Foto: Kaj Alver Vis mer

— Jeg vil gjerne legge til at jeg er mekaniker – ikke billakkerer, haha!

Sven nevner det flere ganger. Han har lakket bilen selv, og ja – det er tegn til at det er en ikke-faglært som har gjort jobben, men det er likevel innafor. Dette er ikke en utstillingsbil, og i så fall er det helt andre ting enn lakken som kommer til å vekke oppsikt hos skuelystne.

Nå er bilen helt fantastisk å kjøre, ifølge Sven.

Den kan ikke sammenlignes med slik den var før, med den voldsomme sporvidden. De tunge stålskjermene er borte, og det sitter nå glassfiberskjermer fra CSP her. Dette er hyllevare, og skulle Sven være uheldig, kan han bare bestille nytt. Herlig.

Bane. Ikke såå mye vei

Om vi beveger oss på innsiden av bilen, er det egentlig bare Sparco-stoler, et bur, en custom dash som er trukket i en versjon av alcantara, og noen målere. Målerne har for øvrig en artig detalj: Sven har fått «Built By Sven A. Straume» integrert i speedometeret.

Det er vrient å summere opp et slikt byggverk. Men det er et monster. Mye som bilene i Gruppe B var. Vi gleder oss forferdelig til å se den i aksjon – for det er tankene til Sven: GATEBIL og trackdays. På veien kan den også kjøre, men det spørs litt på Biltilsynet.
— Jeg har litt lyst å kjøre GT3-serien, og kanskje GATEBIL Extreme, avslutter Sven.

BREDT UT: Har du lyst til å se bilkjøring på rått nivå, er det bare å ta turen til Gatebil på Rudskogen i helga. Foto GATEBIL/COFFE
BREDT UT: Har du lyst til å se bilkjøring på rått nivå, er det bare å ta turen til Gatebil på Rudskogen i helga. Foto GATEBIL/COFFE Vis mer