ENDELIG: Nissan starter levering av Leaf med 62 kWt batteri i juni. Foto: Nissan
ENDELIG: Nissan starter levering av Leaf med 62 kWt batteri i juni. Foto: NissanVis mer

Oppgradert Nissan Leaf kommer tidligere enn antatt

Norges mest solgte bil får mye lengre rekkevidde

Dette må du vite om rekkevidde, utstyr og priser.

Til tross for relativt kort rekkevidde er Nissan Leaf Norges mest solgte bil. Nå lanseres den i to nye spesialversjoner:

  • 3.Zero og 3.Zero e+ Limited Edition.

Sistnevnte får en rekkevidde-økning på hele 42 prosent. Takket være et batteri på 62 kWt mot 40 tidligere, får den en oppgitt rekkevidde på 385 km etter WLTP-normen.

BEDRE PAKKET: Motoren får 217 hester og batteriet er pakket bedre. Nå kan den også lades med 100 kW. Foto: Nissan
BEDRE PAKKET: Motoren får 217 hester og batteriet er pakket bedre. Nå kan den også lades med 100 kW. Foto: Nissan Vis mer

De skarpeste konkurrentene har dog fortsatt bedre energiutnyttelse. Kia E-Niro har en oppgitt WLTP-rekkevidde på 455 km, mens den noe mindre Hyundai Kona har en oppgitt rekkevidde på 449 km.

Vi har testet de to sistnevnte i mildt vintervær og kommet 385 kilometer med E-Niro og 383 km med Kona.

373.000 kroner

Leaf 3.Zero e+ Limited Edition får ladekapasitet opp til 100 kW (tidligere 40 kW). Snittforbruket er oppgitt til 180 Wt/km (WLTP). Batteriet er et såkalt Intelligent Power-batteri med forbedrede egenskaper.

Det har 25 prosent høyere energitetthet og 55% økning av energilagrings-kapasiteten. Innovativ design og smart konstruksjon sørger for at det nye høyeffekt-batteriet inneholder 288 celler, sammenlignet med 192 celler i 40 kWt-utgaven.

STØRRE OG BEDRE: Skjermen er blitt større og Nissan lover bedre grukergrensesnitt. Det er et av ankepunktene på dagens modell. Foto: Nissan
STØRRE OG BEDRE: Skjermen er blitt større og Nissan lover bedre grukergrensesnitt. Det er et av ankepunktene på dagens modell. Foto: Nissan Vis mer

Begge de to nye Leaf-modellene får et sårt tiltrengt oppgradert infotainment-system, med en ny og større åtte-tommers skjerm. Systemet har også flere tilkoblede tjenester, som for eksempel dør-til-dør-navigasjon.

Leaf 3.Zero får i begge batteri-utgavene nye karosserifarger og nye tofarge-kombinasjoner (rødt karosseri med svart tak, og blått karosseri med svart tak) og blir tilgjengelig med en helt ny og forbedret NissanConnect EV-app.

De blir topputstyrt med blant annet skinnseter og Nissans Intelligent Driving-teknologi e-Pedal og ProPilot. Prisene blir henholdsvis 306.000 kroner for 40 kWt-batteripakken og 373.000 kroner for modellen med 62 kWt-batteri. Begge modeller viderefører garanti på åtte år/160.000 km.

E-Pedal: Spesialmodellen er topp utstyrt og får blant annet e-pedal som standardutstyr. Foto: Nissan.
E-Pedal: Spesialmodellen er topp utstyrt og får blant annet e-pedal som standardutstyr. Foto: Nissan. Vis mer

Kommer i juni

Modellene kan bestilles allerede nå, og leveringen av bilen med det store batteriet starter allerede i juni. Det bygges 5000 eksemplarer for hele Europa, og intensjonen er å klare å selge de fleste i Norge, så man skal ikke trenge å vente lenge på bil. Inntil de er utsolgt, får man kun bestilt den prisgunstigere toppversjonen.

Kommunikasjonssjef for Nissan-Europa i Norge, Knut Arne Marcussen tror på et godt salg av Leaf med stor batteripakke, men har fortsatt stor tro på at mange fortsatt vil kjøpe Leaf med 27 mils rekkevidde også.

- Det er ikke alle som har behov for lang rekkevidde, og prisforskjellen på lik utstyrsvariant blir 67.000 kroner, noe som kan friste mange, sier han.

FORTSATT TO VERSJONER: Ikke alle ønsker lang rekkevidde, så Nissan selger begge versjoner. Foto: Nissan.
FORTSATT TO VERSJONER: Ikke alle ønsker lang rekkevidde, så Nissan selger begge versjoner. Foto: Nissan. Vis mer