Oppgradert Nissan Leaf kommer tidligere enn antatt

Norges mest solgte bil får mye lengre rekkevidde

Dette må du vite om rekkevidde, utstyr og priser.

ENDELIG: Nissan starter levering av Leaf med 62 kWt batteri i juni. Foto: Nissan
ENDELIG: Nissan starter levering av Leaf med 62 kWt batteri i juni. Foto: Nissan Vis mer

Til tross for relativt kort rekkevidde er Nissan Leaf Norges mest solgte bil. Nå lanseres den i to nye spesialversjoner:

  • 3.Zero og 3.Zero e+ Limited Edition.

Sistnevnte får en rekkevidde-økning på hele 42 prosent. Takket være et batteri på 62 kWt mot 40 tidligere, får den en oppgitt rekkevidde på 385 km etter WLTP-normen.

BEDRE PAKKET: Motoren får 217 hester og batteriet er pakket bedre. Nå kan den også lades med 100 kW. Foto: Nissan
BEDRE PAKKET: Motoren får 217 hester og batteriet er pakket bedre. Nå kan den også lades med 100 kW. Foto: Nissan Vis mer

De skarpeste konkurrentene har dog fortsatt bedre energiutnyttelse. Kia E-Niro har en oppgitt WLTP-rekkevidde på 455 km, mens den noe mindre Hyundai Kona har en oppgitt rekkevidde på 449 km.

Vi har testet de to sistnevnte i mildt vintervær og kommet 385 kilometer med E-Niro og 383 km med Kona.

373.000 kroner

Leaf 3.Zero e+ Limited Edition får ladekapasitet opp til 100 kW (tidligere 40 kW). Snittforbruket er oppgitt til 180 Wt/km (WLTP). Batteriet er et såkalt Intelligent Power-batteri med forbedrede egenskaper.

Det har 25 prosent høyere energitetthet og 55% økning av energilagrings-kapasiteten. Innovativ design og smart konstruksjon sørger for at det nye høyeffekt-batteriet inneholder 288 celler, sammenlignet med 192 celler i 40 kWt-utgaven.

STØRRE OG BEDRE: Skjermen er blitt større og Nissan lover bedre grukergrensesnitt. Det er et av ankepunktene på dagens modell. Foto: Nissan
STØRRE OG BEDRE: Skjermen er blitt større og Nissan lover bedre grukergrensesnitt. Det er et av ankepunktene på dagens modell. Foto: Nissan Vis mer

Begge de to nye Leaf-modellene får et sårt tiltrengt oppgradert infotainment-system, med en ny og større åtte-tommers skjerm. Systemet har også flere tilkoblede tjenester, som for eksempel dør-til-dør-navigasjon.

Leaf 3.Zero får i begge batteri-utgavene nye karosserifarger og nye tofarge-kombinasjoner (rødt karosseri med svart tak, og blått karosseri med svart tak) og blir tilgjengelig med en helt ny og forbedret NissanConnect EV-app.

De blir topputstyrt med blant annet skinnseter og Nissans Intelligent Driving-teknologi e-Pedal og ProPilot. Prisene blir henholdsvis 306.000 kroner for 40 kWt-batteripakken og 373.000 kroner for modellen med 62 kWt-batteri. Begge modeller viderefører garanti på åtte år/160.000 km.

E-Pedal: Spesialmodellen er topp utstyrt og får blant annet e-pedal som standardutstyr. Foto: Nissan.
E-Pedal: Spesialmodellen er topp utstyrt og får blant annet e-pedal som standardutstyr. Foto: Nissan. Vis mer

Kommer i juni

Modellene kan bestilles allerede nå, og leveringen av bilen med det store batteriet starter allerede i juni. Det bygges 5000 eksemplarer for hele Europa, og intensjonen er å klare å selge de fleste i Norge, så man skal ikke trenge å vente lenge på bil. Inntil de er utsolgt, får man kun bestilt den prisgunstigere toppversjonen.

Kommunikasjonssjef for Nissan-Europa i Norge, Knut Arne Marcussen tror på et godt salg av Leaf med stor batteripakke, men har fortsatt stor tro på at mange fortsatt vil kjøpe Leaf med 27 mils rekkevidde også.

- Det er ikke alle som har behov for lang rekkevidde, og prisforskjellen på lik utstyrsvariant blir 67.000 kroner, noe som kan friste mange, sier han.

FORTSATT TO VERSJONER: Ikke alle ønsker lang rekkevidde, så Nissan selger begge versjoner. Foto: Nissan.
FORTSATT TO VERSJONER: Ikke alle ønsker lang rekkevidde, så Nissan selger begge versjoner. Foto: Nissan. Vis mer