Så gamle er de som kjøper bil i Norge

Norges «gamlis-biler»

Noen bestselger-modeller i Norge har en godt voksen kundegruppe - selv når de forsøker å henvende seg til yngre kjøpere.

«GAMLIS-UNGDOM»? Med SUV-en XC40 forsøker Volvo å tiltrekke seg urbane småbarnsfamilier, men norsk statistikk viser at gjennomsnittskunden til denne bilen er 61 år. Foto: Øystein B. Fossum
«GAMLIS-UNGDOM»? Med SUV-en XC40 forsøker Volvo å tiltrekke seg urbane småbarnsfamilier, men norsk statistikk viser at gjennomsnittskunden til denne bilen er 61 år. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert

Av de mestselgende bilmodellene i Norge er det Tesla Model 3 som har de desidert yngste kundene, skal vi tro statistikk fra nettstedet Bilbransje24.

Gjennomsnittsalderen på Teslas «billigbil»-kunder er beskjedne 43 år, blant de 2081 bilene som var nyregistrert ved utgangen av august 2020.

VW Golf-, Hyundai Ioniq- og MG ZS-kjøperne er fire år eldre (47) enn Model 3-kundene, ifølge statistikken.

«Ungdomsmerke»

Ser vi på merke - ikke bare modell - er det en mindre kjent bilprodusent som har de yngste kundene. Spanske Seat, eid av tyske Volkswagen, har ikke solgt nok biler til at modellene kan vises i statistikken, men samlet som merke er deres kunder bare 44 år i gjennomsnitt - det samme som Tesla-kundene, om vi også tar med de som kjøper Model S og Model X.

Av merker som har kundegrupper med snittalder 50 år eller yngre kommer også kinesiske MG (47 år), Audi (50 år), Mini (50 år), Nissan, (50 år), Polestar (50 år) og Skoda (50 år) under «sperregrensa».

<strong>INGEN UNGDOMSBIL:</strong> Toyota Yaris er bilen med de eldste kundene i Norge. Foto: Toyota
INGEN UNGDOMSBIL: Toyota Yaris er bilen med de eldste kundene i Norge. Foto: Toyota Vis mer
<strong>FORSØKER:</strong> Men også Toyota Yaris forsøker å nå yngre kunder med en veldig sportslig og morsom versjon, i GR. Foto: Jayson Fong
FORSØKER: Men også Toyota Yaris forsøker å nå yngre kunder med en veldig sportslig og morsom versjon, i GR. Foto: Jayson Fong Vis mer

«Gamlis-biler»

Det er imidlertid to bilprodusenter som utmerker seg kraftig, når de kommer til den andre enden av skalaen - de mer voksne kundene.

Selv om Lexus (64 år), Suzuki (65 år) og Subaru (66 år) totalt sett - uten å ha solgt stort nok volum av noen enkeltmodeller - har de eldste kundene, viser Volvo (58) og Toyota (62 år) at de ikke akkurat er de ungdomsmagnetene de kanskje kunne tenkt seg å være.

For på lista over de 20 mest solgte modellene, tilhører de seks «eldste» kundegruppene bilene til de to produsentene:

  • Toyota Rav4 (59 år)
  • Volvo XC60 (59 år)
  • Volvo XC40 (61 år)
  • Toyota Corolla (62 år)
  • Toyota C-HR (64 år)
  • Toyota Yaris (68 år)

Og her er det tydelig at det er Toyota Yaris som skiller seg ut som «gamlis-modellen», med kunder som i gjennomsnitt er hele 68 år gamle.

Så gamle er bilkjøperne

# Bilmodell Solgt Snitt
1.Tesla Model 3208143 år
2.Hyundai Ioniq161547 år
3.MG ZS146047 år
4.VW Golf454647 år
5.Nissan Leaf292049 år
6.Peugeot 208134049 år
7.Audi e-tron714850 år
8.BMW i3156251 år
9.Skoda Octavia193751 år
10.Renault Zoe183553 år
11.Hyundai Kona329854 år
12.Kia Soul117054 år
13.Mercedes-Benz EQC213757 år
14.Mitsubishi Outlander243657 år
15.Toyota Rav4144659 år
16.Volvo XC60145659 år
17.Volvo XC40147361 år
18.Toyota Corolla147262 år
19.Toyota C-HR153764 år
20.Toyota Yaris119868 år

Tabellen viser gjennomsnittsalderen på kjøperne av de 20 mest solgte bilmodellene i Norge, til og med august 2020. Kilder: Bilbransje24/OFV

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer