DS3 Crossback E-Tense

Norges første test av elektrisk SUV fra DS

I høst får de første, norske kundene den elektriske bilen fra det nye bilmerket. Vi har allerede kjørt den!

ELEKTRISK FOLKEBIL: Med en rekkevidde på 320 kilometer og en pris fra 312.000 kroner har DS3 Crossback E-Tense mye av det som skal til for å bli en suksess i Norge. Som første norske medium har vi prøvekjørt bilen. Foto: DS
ELEKTRISK FOLKEBIL: Med en rekkevidde på 320 kilometer og en pris fra 312.000 kroner har DS3 Crossback E-Tense mye av det som skal til for å bli en suksess i Norge. Som første norske medium har vi prøvekjørt bilen. Foto: DSVis mer

Har du ikke hørt om DS? Det er ikke så merkelig, for dette er det nyeste bilmerket til franske PSA – Peugeot Citroën Automobile. Så langt finnes det bare fem forhandlere i Norge, og salget har hittil ikke tatt av. Men det kan det nå bli en forandring på.

DS 3 Crossback er den første bilen på en ny plattform. Selv om den også kommer med bensin- og dieselmotor, er det den elektriske utgaven som kommer til å stå for nesten hele salget i Norge. DS-sjefen sier at de vil være i stand til å levere alle de elbilene norske kunder vil ha. Ingen lang venteliste, med andre ord.

Dette var verdens mest solgte elbiler i 2018.

DS3 CROSSBACK E-TENSE: Foreløpig er Hyundai Kona den eneste konkurrenten med elektrisk drivverk, men ventelistene er lange. DS-sjefen lover å kunne levere alle Crossback E-Tense norske kunder vil ha. Foto: Thomas Cortesi.
DS3 CROSSBACK E-TENSE: Foreløpig er Hyundai Kona den eneste konkurrenten med elektrisk drivverk, men ventelistene er lange. DS-sjefen lover å kunne levere alle Crossback E-Tense norske kunder vil ha. Foto: Thomas Cortesi. Vis mer

Lettkjørt og rask

Crossback E-Tense føles som en helt vanlig bil å kjøre. Designerne har riktignok forsøkt å lage interiøret litt annerledes, men det er likevel lett å finne seg til rette bak rattet.

All betjening er som på den vanlige bensinutgaven. Vi sitter litt høyere her, enn i vanlige biler, og har litt bedre oversikt ut. Med trinnløs kraftoverføring er bilen dessuten lettkjørt. De nye komfort-setene i bilen passer oss bra.

Og den er kjapp - selv om den elektriske motoren ikke på mer enn 136 hester. Det høres ikke imponerende ut, sammenliknet med hva en del andre elbiler kommer med, men dreiemomentet på 260 newtonmeter er der umiddelbart når du rører gasspedalen.

Det betyr at bilen gjør 0-100 km/t på 8,7 sekunder - litt over to sekunder tregere enn en Golf GTI – når du bruker kjøremodus Sport. Velger du Normal reduseres motoreffekten til 109 hester og på Eco yter motoren 82 hestekrefter.

Dette er selvfølgelig for å spare strøm, men da merker du også tydelig at dette er en relativt tung bil, med en batteripakke på 350 kilo. Akselerasjonen blir i tregeste laget, til elbil å være.

GOD KOMFORT: DA 3 Crossback E-Tense er lettkjørt og mer komfortabel enn mange andre små, elbiler vi har kjørt. Foto: DS
GOD KOMFORT: DA 3 Crossback E-Tense er lettkjørt og mer komfortabel enn mange andre små, elbiler vi har kjørt. Foto: DS Vis mer

Ingen storbil

På veier med dårlig underlag klarer ikke fjæringen i E-Tense å gi like høy komfort som i utgaven med bensinmotor. På svingete veier i fjellene, nord for Nice, ligger imidlertid bilen godt plantet på veien. Det skyldes blant annet at batteripakken ligger i bunnen av bilen, noe som gir et lavt tyngdepunkt. Med det sportslige kjøreprogrammet er styringen presis og god.

Elbilen har ingen motorstøy, men siden vår første kjøring har foregått på franske veier er det vanskelig å si hvordan hjulstøyen blir på slitt, norsk asfalt.

Noen familiebil er ikke DS3 Crossback. Den er 4,12 meter lang, men bygd høyere enn en vanlig småbil. Fra førerplassen føles derfor bilen større enn lengden skulle tilsi.

Med en person på under 1,80 bak rattet er beinplassen i baksetet OK. Med en lang person foran, blir det derimot ikke mye plass igjen bak. Bagasjerommet oppgis av fabrikken til 350 liter, men i dette målet må både reservehjulsbrønnen og andre smårom være tatt med. Det ser ikke imponerende stort ut.

GOD KOMFORT: DA 3 Crossback E-Tense er lettkjørt og mer komfortabel enn mange andre små, elbiler vi har kjørt. Foto: Thomas Cortesi.
GOD KOMFORT: DA 3 Crossback E-Tense er lettkjørt og mer komfortabel enn mange andre små, elbiler vi har kjørt. Foto: Thomas Cortesi. Vis mer

Rekkevidde på 320 km

Batteripakken er på 50 kWt og skal ifølge fabrikken gi en rekkevidde på 320 kilometer etter den nye, strenge WLTP-normen. Det vil si en rekkevidde de fleste kan oppnå under kjøring i Norge på sommerstid.

Bilen har en ny type varmepumpe, fortsatt ifølge DS, som skal bidra til å opprettholde mest mulig av kjørelengden under vinterforhold. Batteriet kan lades til 80 prosent på 30 minutter fra en kraftig hurtiglader eller på fem timer fra en veggboks hjemme.

Til Norge kommer bilen i to utgaver:

  • E-Tense So Chic, til 312.000 kroner
  • E-Tense Grand Chick, til 342.000 kroner

Grand Chick har alt det utstyret du finner i de best utstyrte utgavene av storebror DS 7 Crossback. Det betyr blant annet:

  • skinninteriør
  • Matrix LED-lys
  • head up-display
  • trådløs lading for mobiltelefon
  • nøkkelfri adgang via mobiltelefonen
  • ryggekamera
  • 10,3 tommer berøringsskjerm med navigasjon
  • automatisk nødbrems med nattmodus
  • aktiv filholder

Den rimeligste utgaven mangler en del av komfort-utstyret, men skal ha det samme sikkerhetsutstyret som Grand Chick.

SOM ROLEX OG GUCCI: Franske DS ønsker å oppnå samme status i bilverdenen som Gucci og Rolex har gjort i motebransjen. Vi tror det vil ta lang tid å komme dit. Foto: DS
SOM ROLEX OG GUCCI: Franske DS ønsker å oppnå samme status i bilverdenen som Gucci og Rolex har gjort i motebransjen. Vi tror det vil ta lang tid å komme dit. Foto: DS Vis mer

Lover nok biler

Å levere nok biler har vært et problem for mange produsenter med nye elektriske biler. Resultatet er ventelister på over ett år. Det skal ikke bli noe problem for denne bilen, lover DS-sjef Yves Bonnefont.

– Vi ha en svært fleksibel produksjon og kan enkelt skifte mellom å bygge bensin, diesel eller elektriske biler på det samme samlebåndet på fabrikken. Blir etterspørselen etter den elektriske utgaven stor, skal vi klare å levere, sier han til Dinside.

Den norske importøren lover at de 100 første kundene i Norge får bilen sin i løpet av året. Det står 1.600 personer på reservasjonsliste for bilen, og alle som signerer kontrakt i løpet av 2019 vil få bilen sin i første halvår neste år.

Det elektriske drivverket, som nå kommer i DS 3 Crossback, vil også bli å finne i Peugeot 208, Peugeot 2008 og Opel Corsa. Alle disse bilene vises i løpet av året.

Tekniske data

Versjon:E-Tense
Girkasse:Trinnløs kraftoverføring
Motor:Elektrisk
Effekt:82-136 hk
Dreiemoment:260 Nm
0-100 km/t:8,7 sek.
Toppfart:Ca. 160 km/t
Forbruk:Ca. 1,56 kW/mil
CO2-utslipp:0 g/km
Batteri:50 kWh
Mål (l/b/h):412/180/142 cm
Drevne hjul:Foran
Bagasjerom:350 l
Egenvekt:1545 kg
Pris fraca. 312.000 kr