MER POWER: Batteripakken øker fra 33 kWt til 42,2 kWt. Foto: BMW
MER POWER: Batteripakken øker fra 33 kWt til 42,2 kWt. Foto: BMWVis mer

BMW i3 med større batteri

Norges-favoritten får lengre rekkevidde

BMWs lille elbil i3 er en norsk suksess. Nå får den enda mer å gå på. Den nye utvidede batteripakken på 42,2 kWt vil gi lengre rekkevidde.

I fem år har i3 vært BMWs mestselgende modell i Norge. Over 17.000 BMW i3-modeller ruller så langt på norske veier.

Nå oppgraderes i3 for andre gang med et nytt batteri.

Da den ble lansert i 2013, hadde bilen et batteri med en bruttokapasitet på 22,6 kWt. I 2016 kom et større batteri, da med en kapasitet på 33 kWt.

Med nye BMW i3 120Ah har batteriet en bruttokapasitet på 42,2 kWt, og kan dermed kjøre betydelig lenger på hver lading.

GLEDER SEG: Kommunikasjondirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge.
GLEDER SEG: Kommunikasjondirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge. Vis mer

Det betyr at både batterikapasitet og rekkevidde nærmest er doblet siden den særegne elbilen ble lansert første gang.

– Norge er verdens nest største marked for i3, bare slått av USA. Nærmere 15 prosent av alle verdens BMW i3-modeller kjører med norske skilter, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos BMW Group Norge.

– Nye BMW i3 120Ah vil være en svært sentral modell for vårt marked framover. En kompakt elbil med rekkevidde for stadig lengre hverdagsreiser, forteller Tegneby videre.

FLERE OPPGRADERINGER: Den kommer i to versjoner i3 og den mer sportsligere i3s. Foto: BMW
FLERE OPPGRADERINGER: Den kommer i to versjoner i3 og den mer sportsligere i3s. Foto: BMW Vis mer

Kapasitet og rekkevidde
Tidligere er rekkevidda til de forskjellige BMW i3-modellene målt og oppgitt etter den kjente NEDC-standarden. I forbindelse med overgangen til WLTP, oppgir BMW foreløpig rekkevidda til nye BMW i3 120Ah etter begge normene:

Målt etter NEDC, har BMW i3 120Ah en rekkevidde på opptil 395 km. Målt etter WLTP, oppgis rekkevidda til opptil 310 km.

For daglig kjøring, kommuniseres en økning i rekkevidda på rundt 30 prosent sammenliknet med forrige modell.

Dimensjonene til det nye batteriet er så godt som uendret, men energitettheten er nå høyere enn noen gang.

Det nye batteriet på 42,2 kWt veier derfor kun 10 kg mer enn det forrige batteriet på 33 kWt. Batteriet lades opp til 80 prosent på 42 minutter gjennom DC-hurtiglading på 50 kW. Gjennom AC-lading på 11 kW tar tilsvarende lading 3,2 timer, og gjennom en vanlig stikkontakt er tiden rundt 15 timer.

Batterigarantien er 8 år/160.000 km.

Modell (år) Bruttokapasitet, batteri Rekkevidde, NEDC Rekkevidde, WLTP
BMW i3 60Ah (2013)22,6 kWt190 km-
BMW i3 94Ah (2016)33 kWtOpptil 300 kmOpptil 255 km
BMW 120Ah (2018)42,2 kWtOpptil 395 kmOpptil 310 km

To versjoner

Nye BMW i3 120Ah lanseres i to versjoner, BMW i3 120Ah og BMW i3s 120Ah. i3s ble første gang lansert i 2017 som et mer sportslig alternativ. Designmessig skiller den seg ut med særegne støtfangere, hjulbuer og andre designelementer i sort optikk. Sportsunderstellet senker bilen 10 mm og gir 40 mm bredere sporvidde på de 20" store hjulene.

Tekniske data

BMW i3 120Ah BMW i3s 120AH
Motoreffekt:170 hk184 hk
Dreiemoment:250 Nm270 Nm
0-100 km/t:7,3 sek6,9 sek
80-120 km/t:5,1 sek4,3 sek
Toppfart:150 km160 km
Rekkevidde, NEDC:Opptil 395 kmOpptil 345 km
Rekkevidde, WLTP:Opptil 310 kmOpptil 285 km
Strømforbruk; NEDCcorr*:13,1 kWt/100 km14,0 - 14,6 kWt/100 km
Strømforbruk, WLTP:15,1 - 16,3 kWt/100 km16,1 - 17,2 kWt/100 km

*NEDCcorr: Målt etter WLTP og beregnet tilbake til NEDC for sammenlikningsgrunnlag.

Flere oppgraderinger, mer utstyr

Sammen med det nye batteriet, introduseres også nye eksteriør- og interteriørfarger og nytt utstyr. LED-hovedlysene (standard) kan også leveres med adaptiv funksjon slik at fjernlyset tilpasser seg trafikk og omgivelser. Nytt er også en egen sportspakke for BMW i3. Som tilvalg kan du få samme eksteriørdesign, sportsunderstell og felger som på BMW i3s.

NYE FARGER: Det kommer samtidig litt nytt utstyr og nye farger på paletten. Foto: BMW
NYE FARGER: Det kommer samtidig litt nytt utstyr og nye farger på paletten. Foto: BMW Vis mer

Nye BMW i3 120Ah vil få en startpris på 309.000 kroner (+ frakt og levering). Det betyr en liten prisøkning sammenliknet med forrige batteriversjon. Men 3-fase hurtiglading (11kW + DC 50 kW), som tidligere var en del av ekstrautstyrspakkene, er nå er en del av standardutstyret. BMW i3s 120Ah har en startpris på 344.900 kroner (pluss frakt og levering).

Produksjonen av de nye BMW 120Ah-modellene starter allerede nå i november.