Billigst på elbil, men ...

... Norge er dyrest i Europa for fossilbiler

Undersøkelse viser at Norge er landet i verdensdelen hvor det er dyrest å eie en bensin- eller dieselbil.

DYRT I NORGE: Det koster 6.945 kroner i måneden å kjøre en bensinbil i Norge. Dette er over 2.000 kroner mer en gjennomsnittet i europeiske land, viser Leaseplans Car Cost Index 2018. Foto: Rune Korsvoll
DYRT I NORGE: Det koster 6.945 kroner i måneden å kjøre en bensinbil i Norge. Dette er over 2.000 kroner mer en gjennomsnittet i europeiske land, viser Leaseplans Car Cost Index 2018. Foto: Rune KorsvollVis mer

Det er leasingselskapet Leaseplan som har gjort en analyse av hvor mye det faktisk kostet å eie en liten eller mellomstor bil, i 21 forskjellige land i Europa, i 2018. Her har de tatt høyde for bileiernes kostnader til kjøp av bilen og avskrivninger, drivstoff, forskjellige avgifter, forsikring og vedlikehold.

Leasingselskapets Car Cost Index viser at det koster 6.945 kroner (731 euro) i måneden å eie en bensinbil og 6.859 kroner (722 euro) i måneden å eie en dieselbil i Norge. Det er nesten 2.000 kroner mer enn gjennomsnittet i de andre europeiske landene.

De ekstra utgiftene skyldes i første rekke høyere nybilavgift og veiavgifter. Det billigste landet i Europa å eie en bensinbil er Romania, med bare 3.354 kroner (353 euro) i måneden.

Billigst på elbil

Men det er ett lyspunkt.

  • Når det gjelder elektriske biler kommer Norge gunstigere ut enn alle andre europeiske land det er naturlig å sammenlikne oss med.

Dette skyldes selvfølgelig alle fordelene politikerne har gitt de elektriske bilene, som fritak for engangsavgift, moms og trafikkforsikringsavgift (tidligere årsavgift), samt gratis passering i bommene. Ifølge Leaseplan er Norge det eneste landet i Europa der det er billigere å eie en elektrisk bil, enn en bensin- eller dieselbil.

Slått av Italia

Tar vi med elbilkostnadene i regnestykket over hvor det er dyrest å eie bil, noe som er naturlig når en såpass stor del av de nye bilene som selges er nettopp elbiler, er ikke Norge lenger det dyreste landet å eie bil i. Da blir vi slått av Italia og Finland.

Det er en kamp sikkert mange synes det er greit å tape. De aller billigste landene å eie bil er Polen, fulgt av Romania og Ungarn. Tallene fra LeasePlan slår ellers fast at elbilen blir stadig mer konkurransedyktig mot bensin- og dieselbiler i flere europeiske land, når det kommer til kostnader.

SPARER MYE: Norge er det eneste landet i Europa der det er billigere å kjøre elbil enn bensinbil. Det har Yngve Lohne i tømrerfirmaet Lone og Lauritzen tatt konsekvensen av og byttet ut alle fossilbiler. Foto: Privat
SPARER MYE: Norge er det eneste landet i Europa der det er billigere å kjøre elbil enn bensinbil. Det har Yngve Lohne i tømrerfirmaet Lone og Lauritzen tatt konsekvensen av og byttet ut alle fossilbiler. Foto: Privat Vis mer

Elbil mer konkurransedyktig

Når vi ser på tallene er det likevel lett å forstå hvorfor elektriske biler ikke har fått det store gjennomslaget, i et land som for eksempel Spania, der det koster 4.522 kroner å eie en dieselbil i året, mens en elbil koster dobbelt så mye (9.044 kroner).

- Den gode nyheten er at elektriske biler nå kan konkurrere med bensin og dieselbiler i flere europeiske land. Men det er ikke tilfelle alle steder, sier Tex Gunning, som er sjef i Leaseplan.

- Vår Car Cost Index viser at politikerne må gjøre tiltak på viktige områder, som avgifter og infrastruktur for lading, for at elbiler skal bli et godt alternativ over hele Europa. Vi må starte med en gang, fortsetter han.

Gunning mener elektriske biler er en av de beste måtene å bekjempe klimaforandringene på og at alle derfor burde hatt råd til å kjøre «grønt».

Verditapet er verst

Undersøkelsen til leasing-selskapet viser at verditapet er den aller største kostnaden for bileierne, uansett hvilket land de bor i. Aller størst er verditapet på elektriske biler, men siden dette er et umodent marked i mange land, kan dette fort endre seg.

Bilene som Leaseplan har regnet kostnader på, og som ligger til grunn for tallene i undersøkelsen, er BMW i3, Ford Focus/Focus Electric, Hyundai Ioniq, Nissan Leaf, Opel Corsa, Renault Clio, Renault Zoe, Smart Fortwo, VW Golf/e-Golf og VW Polo. Bilene har en årlig kjørelengde på 20.000 kilometer.

Så mye koster det å eie bil

Bensin Diesel Elektrisk
Belgia5.605,-5.330,-8.531,-
Danmark6.099,-5.767,-8.683,-
England5.111,-4.988,-6.831,-
Finland5.985,-6.052,-9.073,-
Frankrike4.484,-4.513,-7.942,-
Hellas4.446,-4.057,-9.054,-
Irland4.807,-4.503,-8.094,-
Italia6.337,-5.966,-9.367,-
Nederland5.738,-6.517,-6.698,-
Norge6.945,-6.859,-6.365,-
Polen4.228,-3.411,-6.023,-
Romania3.354,-3.449,-8.455,-
Slovakia4.199,-3.952,-9.073,-
Spania4.532,-4.522,-9.044,-
Sveits5.292,-4.902,-7.600,-
Sverige5.995,-5.396,-7.315,-
Tsjekkia3.952,-4.038,-7.600,-
Tyrkia4.674,-4.931,--
Tyskland4.893,-4.646,-7.486,-
Ungarn3.735,-3.848,-5.672,-
Østerrike5.111,-4.693,-7.486,-
Gjennomsnitt5.092,-5.083,-6.831,-

Tabellforklaring: Kostnad å eie per måned – regnet om fra euro med kurs 9,50 Kilde: Leaseplan.