Selvkjørende biler

- Norge er blant landene som er best tilrettelagt for selvkjørende biler

Etter Nederland og Singapore er Norge det landet i verden som er best tilrettelagt for selvkjørende biler, ifølge ny rapport.

HER ER NORGE BLANT TOPP 3: Norge er på pallen i en kåring over landene i verden som er best tilrettelagt for selvkjørende biler, kun slått av Nederland og Singapore. Vi henger imidlertid ikke så godt med når det kommer til veistandard ... Foto: Shutterstock/NTB scanpix
HER ER NORGE BLANT TOPP 3: Norge er på pallen i en kåring over landene i verden som er best tilrettelagt for selvkjørende biler, kun slått av Nederland og Singapore. Vi henger imidlertid ikke så godt med når det kommer til veistandard ... Foto: Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

I en ny rapport analyserer KPMG hvor godt (eller dårlig) forberedt 25 land er for selvkjørende biler. Det er andre gang rapporten utgis, og det er første året at Norge med i rapporten. Og det med hell:

Øverst på listen troner Nederland foran Singapore - og Norge på tredjeplass.

Det betyr at vi faktisk slår land som USA, Japan, Tyskland (og Sverige). Det er totalt 25 land på listen (du kan se hele listen og rankingen nederst i artikkelen).

Et annet spørsmål denne rapporten aktualiserer er imidlertid hvor mye bruk Norge har for være på pallen i dette «racet»: Ifølge en tysk test av de autonome systemene i ti bilmodeller kan vi bare glemme drømmen om selvkjørende biler på en god stund:

Biler blir ikke selvkjørende i overskuelig framtid er konklusjonen.

- Elbilene er mye av grunnen

Selvkjørende biler, også kalt autonome biler, er altså biler som i større eller mindre grad kan kjøre selv. Rapporten handler om alle grader av selvkjørende teknologi fra assistanse til å holde rett fil til at du «sitter på» og bilen kjører helt selv.

Rapporten har målt ulike kriterier for hvor klare ulike land er for å ta imot denne teknologien. De har blant annet sett på hvor positive myndighetene i landene er overfor denne nye teknologien, da det selvsagt ikke er mulig å innføre denne typen teknologi dersom det ikke er lov å bruke den i praksis.

«Lov om utprøving av selvkjørende kjøretøy» som trådte i kraft i Norge 1. januar 2018, utpekes som en av flere milepæler.

Utbredelse av elbiler er et annet parameter som er med i vurderingen, ettersom det er mange av denne biltypen som er utstyrt med nettopp denne teknologien - selv om du også finner den i «vanlige» biler. Og ja, dette er blant hovedårsakene til at Norge kommer så høyt opp på resultatlista:

- Det at Norge er så langt framme med en høy andel elbiler er en av hovedårsakene til at Norge kommer så høyt opp på listen. Det, og at vi har hatt en del pilotprosjekter som gått bra, som det med selvkjørende busser på Fornebu og Forus, med veldig positive resultater. Og vi har teknologiske miljøer og selskaper som er langt framme med teknologi og innovasjon innenfor dette feltet. Og, vi har kapital til å gjennomføre pilotprosjekter, sier Ståle Hagen, leder for KPMGs rådgivningsvirksomhet innen infrastruktur og transport, til Dinside.

Dinside var med da Kolonial.no testet selvkjørende busser for hjemkjøring av matvarer på Fornebu. Og vi har tidligere skrevet om Oslo lufthavn som i vinter har testet ut selvkjørende brøytebiler.

Scorer dårligere på infrastruktur

Hagen påpeker at Norge scorer veldig bra på teknologi og innovasjon, som er en av fire hovedstolper i rapporten, men at vi scorer litt dårligere når det kommer til infrastruktur og lovregulering:

- Veiene i Norge er ikke så godt utbygd utenfor hovedveiene, sier Hagen til Dinside - og påpeker at det også kan være en utfordring med kjøring på snødekte veier hvor veimerkingen er skjult av snø.

Han forteller at det er noen pilotprosjekter hos Statens vegvesen, hvor man kobler veiene mot internett - og dermed til bilene - men at det er et stykke igjen å gå der. Og vi har en del igjen på regulering og lovlighet, sier Hagen videre.

- I Norge er det lov med autonome kjøretøy under forutsetning at det er lav fart, og man må ha en operatør om bod. Der ligger Nederland og Singapore et stykke foran oss. Og dette med hastighet er fortsatt ganske strengt; nå søker Kolumbus-bussene om å øke hastigheten fra 12 til 25 kilometer i timen - og det ser ut til at det er uproblematisk å få til, sier Hagen videre, og forteller at det har vakt en del irritasjon og farlige situasjoner med forbikjøringer da de selvkjørende bussene kjørte så sakte.

- Mye på grunn av at det er gitt muligheter for eksperimentering

Marjan Hagenzieker ved Transportøkonomisk instititt (TØI) - og professor trafikksikkerhet ved det Tekniske Universitetet i Delft, Nederland - sier til Dinside at Norges (og Nederlands) høye rangeringer i rapporten har mye å gjøre med de mulighetene som er gitt for bruk av og eksperimentering med automatiserte kjøretøy gjennom regelverk i begge disse landene.

- Dette stimulerer mange initiativer på dette området, sier Hagenzieker, som understreker at dette likevel ikke betyr at vi allerede er helt klar for å kjøre automatisert i stor skala.

- Det finnes fortsatt mange teknologiske og menneskelige utfordringer. Et eksempel som kan nevnes er samspillet med syklister og fotgjengere. Dagens sensorer som brukes i automatiserte kjøretøy funker ikke bra nok ennå med å kjenne igjen disse trafikantene - og deres noen ganger uforutsigbare adferd, sier professoren til Dinside.

Hun sier videre at man i tillegg må sørge for at folk ønsker å kjøre automatisert; man må akseptere disse nye transportmulighetene.

- Dette «akseptet» er veldig viktig. Noe annet er at folk må være forberedt til å bruke automatiserte kjøretøy på riktig måte; sjåfører må ha lært å bruke teknologien. Det er en misforståelse at framtidens sjåfører ikke trenger noe utdanning lenger, uttaler Hagenzieker overfor Dinside.

- Testet på veier som er svært ulikt fra norsk veimiljø

Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver hos NAF, sier til Dinside at NAF mener det er bra at Norge er langt fremme når det gjelder mulighetene for å ta i bruk selvkjørende biler når det kommer - men at det er et godt stykke til vi er der.

- I dag handler dette om testing av teknologien. Det som dominerer i bilene i dag er førerstøttesystemer som hjelper deg på veien. De er veldig viktige for trafikksikkerheten og er et steg på veien mot mer selvkjøring. Derimot er det en utfordring for oss forbrukere at disse førerstøttesystemene fungerer ulikt fra bil til bil, samtidig som mange overvurderer bilens selvkjørende egenskaper, sier Sødal.

Han poengterer at det er en forutsetning for at selvkjørende biler skal fungere at kan lese veien og trafikkbildet - og at dette kan være en utfordring med tanke på de store forskjellene på norske veier.

- Da er det stor forskjell på om du kjører på en hovedvei inn mot Oslo eller i snøføyka i indre Troms. Dette er også utfordringer som kommer på veien mot mer selvkjøring. De store pådriverne i denne teknologien som Uber, Tesla og Google har testmiljøer som er svært ulike norsk klima og veimiljø, sier Sødal på vegne av NAF.

Dette er vurdert

Det er fire hovedstolper, med flere ulike parametere under hver av dem, som utgjør den endelige indeksen og den rangerte listen:

Politikk og lovgivning: blant annet hvor mange forsøk det er gjort med autonome kjøretøy i landet (utført med offentlig støtte), hvor effektivt nye lover kan iverksettes og hvor «vennligsinnet» myndighetene er overfor teknologien.

Teknologi og innovasjon: Andelen elbiler i landet (her er Norge aller best i klassen, sammenliknet med de andre landene på listen - det er ingen som er i nærheten engang), tilgjengelighet for siste teknologi-innovasjoner og investeringer i autonome teknologier.

Infrastruktur: Utbredelse av ladestasjoner for elbiler, 4G-dekning og kvalitet på veiene (her scorer Norge sånn «midt-på-treet» - Forente arabiske emirater er best, men også Sverige er mye bedre enn oss, sammen med land som Japan, Sør-Korea, Singapore og Nederland).

Forbruker-aksept: Folkets innstilling til selvkjørende teknologi, utbredelse av teknologi generelt i samfunnet, tilgjengelighet av ny teknologi og befolkning som bor i områder det er gjort tester bruk av autonome kjøretøy. Norge scorer høyt på bruk og tilgjengelighet av teknologi.

Her er resultatlista:

Rank
20192018LandScore
11Nederland25,05
22Singapore24,32
3NeiNorge23,75
43USA22,58
54Sverige22,48
6NeiFinland22,28
75Storbritannia21,58
86Tyskland21,15
98Forente arabiske emirater20,69
1011Japan20,53
119New Zealand19,87
127Canada19,8
1310Sør-Korea19,79
14NeiIsrael19,6
1514Australia19,01
1612Østerrike18,85
1713Frankrike18,46
1815Spania15,5
19NeiTsjekkia14,46
2016Kina14,41
21NeiUngarn11,99
2218Russland8,55
2319Mexico7,73
2420India6,87
2517Brasil6,41

Dette er hele resultatlista fra rapporten om hvilke land som er mest klare for selvkjørende biler. Kilde: KPMG Autonomous Vehicles Readiness Index (AVRI)