Å eie bil

Norge dyrest i Europa

Norge er det dyreste landet i Europa å eie og kjøre en bensin- eller dieselbil. Når de gjelder elbiler er saken en helt annen.

DYRT MED BIL: Sammen med Sveits, er Norge det dyreste landet i Europa å eie en bensin- eller dieselbil. Foto: Rune Korsvoll
DYRT MED BIL: Sammen med Sveits, er Norge det dyreste landet i Europa å eie en bensin- eller dieselbil. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert

Norge har alltid vært et dyrt land å eie bil i. Slik er det fortsatt når det gjelder bensin- og dieselbiler. LeasePlan, ett av Europas største leasingselskaper, gir hvert år ut en Car Cost Index, som med utgangspunkt i sin store bilflåte viser hva det koster å eie bil i forskjellige europeiske land. Her beregnes avskrivninger, veiavgifter, kostnader til drivstoff, forsikring, service og reparasjoner, samt rentekostnader.

Billig i Sverige

I rapporten for 2020 framheves Norge og Sveits som de dyreste landene å kjøre vanlige fossilbiler. I Norge koster det deg 9.100 kroner i måneden for en bensinbil og 9.800 for en dieselbil de første fire årene, dersom den kjøres 30.000 kilometer i året. I Sveits er det enda litt dyrere, med rundt 9.900 kroner i måneden for en gjennomsnittsbil. I virkeligheten er tallet enda høyere, siden moms på nybilprisen ikke er regnet med i LeasePlans tall.

Rike land = dyre biler

- Rike land har en tendens til å ha høyere kostnader for å eie bil, sier Joel Wetterhahn, som er International Fleet Consultant i LeasePlan.

MYE Å SPAREL: Du kan spare over 20.000 kroner i året på å kjøre en elektrisk bil i Norge, konkluderer Opplysningsrådet for veitrafikken, Foto Markus Pentikainen
MYE Å SPAREL: Du kan spare over 20.000 kroner i året på å kjøre en elektrisk bil i Norge, konkluderer Opplysningsrådet for veitrafikken, Foto Markus Pentikainen Vis mer

I våre naboland Danmark og Sverige er det betydelig billigere – med henholdsvis 7.500 og 6.700 kroner i måneden. Det billigste landet i Europa er Ungarn, med en månedlig kostnad på rett over 5.000 kroner for en gjennomsnittsbil. Ser man i forhold til inntekten, er imidlertid Danmark og Sverige de billigste landene i hele Europa å eie bil, ifølge Car Cost Index.

Billigst på elbil

LeasePlan har også studert kostnadene ved å eie en elektrisk bil og sammenliknet dette med kostnadene for biler med forbrenningsmotor. Her er situasjonen snudd på hodet.

Marius Paus, er markedsdirektør i LeasePlan Norge. Han forklarer hva de har funnet:

- I Norge er det klart billigere å eie og kjøre en elbil enn både bensin- og dieselbil. Billigst i Europa på elbil er vi imidlertid ikke. Det er det Hellas som er, med en kostnad på rett under 6.400 kroner i måneden. I tillegg kommer moms på prisen på bilen. Likevel er totalkostnaden lavere enn i Norge, der du må egne med en utgift på 8.000 kroner i måneden, ifølge våre beregninger, sier Paus.

BILLIG ELBIL: - Å kjøre elektrisk bil i Norge er betydelig billigere enn bensin og diesel, konkluderer markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan Norge. Foto: LeasePlan
BILLIG ELBIL: - Å kjøre elektrisk bil i Norge er betydelig billigere enn bensin og diesel, konkluderer markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan Norge. Foto: LeasePlan Vis mer

I Norge er elbiler fritatt for moms, så dette er totalsummen.

Sparer 22.000 kroner

LeasePlans konklusjon om at det er betydelig billigere å kjøre en elbil enn en fossilbil i Norge, stemmer godt over ens med tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Tar vi utgangspunkt i en helt vanlig familiebil til 400.000 kroner, som kjøres 15.000 kilometer i året, koster den deg 98.000 kroner i året å eie en bensinbil. Kjører du derimot en elektrisk bil, koster det deg bare 76.000 kroner. Det vil si at du sparer 22.000 kroner i året på kjøre elektrisk.

Billig strøm

Den posten i bilbudsjettet du sparer mest på er drivstoff. Kjører du en bensinbil må du ut med i gjennomsnitt 14.328 kroner til drivstoff, mens du slipper unna med 2. 861 kroner i strøm dersom du kjører en elbil. Det mest overraskende er kanskje at det er betydelig billigere å forsikre en elektrisk bil enn en bensin- og dieselbil, ifølge OFV.

Elbilsalget til himmels

Du sparer også et par tusen kroner i året fordi service på elbilen er billigere enn på fossil-biler. Det er rett og slett færre bevegelige deler i en elbil og mindre som må sjekkes og kan gå feil.

Selv om elbil i Norge ikke er billigst i Europa, er den altså klart billigere enn en bensin- eller dieselbil. Da er det kanskje ikke så rart at salget av elektriske biler stadig når nye høyder her hjemme. I september og oktober var 60 prosent av alle nye biler som ble solgt, rene elektriske.

SÅ MYE KOSTER DET*

LandBensinDieselElektrisk
Hellas5.8535.7146.356
Sverige6.8807.0096.912
Ungarn5.7465.7576.869
Frankrike6.3996.7736.998
Portugal6.9667.1907.340
Irland8.9886.5597.437
Østerrike7.3307.1907.683
Nederland7.6088.6247.715
Spania6.4526.5167.811
Tyskland7.5337.7047.811
Italia8.6358.1647.934
England7.7797.8227.961
Norge9.1069.7698.025
Belgia7.3407.5868.528
Danmark8.1867.6618.528
Tsjekkia5.7896.0998.485
Finland8.2078.49610.100
Sveits10.2729.89810.154

LeasePlan Car Cost Index 2020 – total kostnad per måned å eie en bil i kompaktklassen over de fire første årene med 30.000 kjørte kilometer per år. *=Moms kommer i tillegg på prisen på bilene, unntatt på elektriske biler i Norge som er fritatt for moms.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer