Trafikksikkerhet

Norge best på trafikksikkerhet i Europa for fjerde år på rad

Siden 2010 er antall omkomne på norske veier halvert, mens EU-snittet er en reduksjon på 20 prosent. Det gjør Norge til landet med de sikreste veiene i Europa.

ULYKKER: Norge er best på trafikksikkerhet, men er likevel ikke helt i mål. Illustrasjonsfoto: Bjørn Eirik Loftås
ULYKKER: Norge er best på trafikksikkerhet, men er likevel ikke helt i mål. Illustrasjonsfoto: Bjørn Eirik LoftåsVis mer

I 2018 omkom 25.047 mennesker europeiske veier, som er en reduksjon på bare 1 prosent sammenlignet med året før. Dermed har EU måttet flytte målet sitt – som var en halvering fra 2010 til 2020 – til 2030.

Nå ser EU og europeiske myndigheter til Norge for å lære om trafikksikkerhet.

– Dette er selvsagt gledelig og inspirerende. Resultatene er ingen selvfølge, men skyldes et målrettet og systematisk arbeid over tid. Dette er ingen hvilepute for oss. Vi har tøffe mål og vi vil hele tiden jage på. En drept eller skadd i trafikken er én for mange, sier konstituert veidirektør Bjørne Grimsrud.

Både med tanke på antall innbyggere og antall kjørte kilometer topper Norge de europeiske listene fra European Traffic Safety Council (ETSC).

Målt som omkomne per million innbyggere ligger Norge på 20 omkomne i 2018, noe som vil si at totalt 108 personer omkom. Bak Norge følger Sveits med 27, Storbritannia med 28 og Irland og Danmark med 30 omkomne per million innbyggere.

Høyest på listen ligger Romania med 96 omkomne per million innbyggere, fulgt av Bulgaria (87), Serbia (78) og Kroatia (77). Til sammenligning er gjennomsnittet i EU 49 omkomne per million innbyggere.

Ulykkestall skaper likevel uro

Men, selv om Norge ligger på toppen som best på trafikksikkerhet i Europa, omkom tolv personer på norske veier i forrige måned, altså mai. Det er tre personer flere enn i samme måned i 2018.

Tallene skapte bekymring hos direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk da Dinside snakket med han i mai.

- Selv om trafikksikkerheten i Norge jevnt over stadig blir bedre, viser tallene fra måneden som har gått, at veien fortsatt er svært lang før visjonen om null omkomne og hardt skadde i trafikken kan realiseres, sa han den gang.

Faren øker i sommermånedene

Johansen mente mai-tallene skaper uro for at trenden skal øke inn i sommermånedene, som historisk sett er den perioden i året med de høyeste tapstallene.

I en pressemelding fortalte han at sommermånedene ofte betyr høyere fart og mindre oppmerksomme sjåfører.

- I tillegg er det dessverre slik at rus bak rattet er en medvirkende årsak til mange tragiske hendelser på veiene i denne perioden, uttalte Johansen.

Han understreker at du som bilfører må være like skjerpet og klar som i alle andre perioder: rus hører ikke under noen omstendigheter hjemme bak rattet, det er livsfarlig både for deg og andre i trafikken.