Nordmenn vil ha diesel og 4x4

Hver fjerde norske nybilkunde velger nå diesel, mens nesten hver femte tar seg råd til firehjulstrekk. Flerbruksbilene og SUVene blir stadig mer populære, mens alle andre karosserivarianter taper.

Publisert
Sist oppdatert
HAR ALT: Nissan X-Trail er blant bilene som treffer biltrendene i det norske bilmarkedet aller best - den er en SUV, firehjulsdrevet og tilgjengelig med dieselmotor.
HAR ALT: Nissan X-Trail er blant bilene som treffer biltrendene i det norske bilmarkedet aller best - den er en SUV, firehjulsdrevet og tilgjengelig med dieselmotor. Vis mer

Nordmenn vil ha diesel og 4x4

  1. Diesel, 4x4 og karosserityper


I 1997 utgjorde dieselandelen av nybilsalget forsvinnende 6,2 prosent. Siden har dieselmotoren blitt stadig mer populær her i landet, noe som resulterte i at dieselandelen var oppe i 17,5 prosent i 2002. Men det stanset ikke der. I fjor kom andelen opp i hele 23,2 prosent, noe som betyr at nesten hver fjerde nybil hadde en dieselmotor under panseret.

Teknologisk sprang

Årsaken til nordmenns økende begeistring for dieselmotorer ligger selvsagt i den teknologiske revolusjonen dieselmotoren har vært gjennom de siste fire-fem årene. Dieselmotoren har alltid vært gjerrigere enn bensinmotoren. Men ved hjelp av den nye teknologien har den blitt enda gjerrigere, samtidig som den har blitt mer stillegående, sterkere, sprekere og mer fleksibel.

I ferd med å passere bensinmotoren

RÅ DIESEL: Fords Mondeo 2.0 TDCi klarer 0 til 100 på 10,1 sekunder - 0,1 sekund raskere enn samme bil med 145-hesters bensinmotor under panseret.
RÅ DIESEL: Fords Mondeo 2.0 TDCi klarer 0 til 100 på 10,1 sekunder - 0,1 sekund raskere enn samme bil med 145-hesters bensinmotor under panseret. Vis mer


De aller nyeste dieselmotorene er faktisk bedre enn bensinmotorene på nesten alle områder. Et godt eksempel er den flotte 2,0-liters TDCi-motoren vi finner i Ford Mondeo. Denne leverer 330 Nm ved 1.800 o/min. Fords egen 2,0-liters bensinmotor leverer til sammenligning bare 190 Nm ved 4.500 o/min.

Dette kraftunderskuddet oppveies på ingen måte ved at bensinmotoren (145 hk) leverer 15 hester mer enn dieselmotoren. Ikke bare knuser dieselmotoren sin bensin-fetter på alle fleksibilitetsøvelser - i tillegg er den faktisk raskest på den klassiske bensinøvelsen 0 til 100. Stasjonsvognutgaven av Mondeo 2.0 TDCi klarer 0 til 100 på 10,1 sekunder, med bensinmotor under panseret bruker bilen 10,2 sekunder.

Økt tilgjengelighet

En annen årsak til den store dieselfremgangen ligger i det faktum at tilgjengeligheten øker. For stadig flere produsenter tilbyr nå dieselmotorer. For eksempel har både Saab og Volvo satset tungt på diesel i det siste. Også Honda, som i dag ikke tilbyr dieselmotorer i det hele tatt, har innsett at dieselmotorer må til for å beholde markedsandeler i det europeiske markedet. Derfor vil både nye Accord og CR-V få dieselmotorer.

Vil fortsette fremgangen

SATSER PÅ DIESEL: Selv "bensin-merket" Honda har sett seg nødt til å satse på dieselmotorer i sine modeller. Først ut er nye Accord, som får dieselmotor i løpet av året.
SATSER PÅ DIESEL: Selv "bensin-merket" Honda har sett seg nødt til å satse på dieselmotorer i sine modeller. Først ut er nye Accord, som får dieselmotor i løpet av året. Vis mer


Det er ingen grunn til å tro at dieselfremgangen vil minske. I flere europeiske land er dieselandelen helt opp i 50 prosent - og økende. Og ser vi på fjorårets siste måned isolert, var dieselandelen helt oppe i 28,1 prosent i Norge.

Nesten én av fem med firehjulsdrift

Like interessant er utviklingen innen firehjulsdrift. I 1997 var det kun 6,1 prosent av de nye bilene som ble solgt med drift på alle hjul. I 2001 var tallet kommet opp i 11,9 prosent og i 2002 opp i 14,5 prosent. I fjor valgte hele 17,8 prosent av de norske nybilkundene å investere i 4x4, noe som betyr at nesten hver femte nybil var firehjulsdrevet.

Små-SUVer selger godt

Forklaringen bak denne formidable økningen skyldes først og fremst de høye firehjulstrekkernes økende popularitet. I fjor ble Toyota RAV4 Norges åttende mest solgte bil, noe som alene ga denne modellen en markedsandel på 2,9 prosent. Også Nissan X-Trail og Subaru Forester solgte godt og endte på henholdsvis 20. og 21. plass.

I tillegg leveres en rekke mer ordinære modeller nå med firehjulsdrift. Både Subaru og Suzuki har i likhet med Volkswagen-konsernet kjørt hardt på firehjulsdrift lenge.

MPVer i vinden

INTERESSANT NYKOMMER: Opel Meriva er en av de mange spennende flerbruks- og fleksibilene som har dukket opp de siste to årene.
INTERESSANT NYKOMMER: Opel Meriva er en av de mange spennende flerbruks- og fleksibilene som har dukket opp de siste to årene. Vis mer


De høye firehjulstrekkerne, eller SUVene, som de også kalles, oppnådde i fjor en markedsandel på 9,3 prosent, en økning på 2,2 prosentpoeng sammenlignet med 2002.

Men det er ikke bare SUVene som vinner popularitet. Flerbruks- og fleksbilklassen vokser faktisk enda raskere. Disse klassene, som ofte betegnes som MPVer, vokste fra 7,1 prosent markedsandel i 2002 til 10,2 prosent i 2003. Og det er ikke så rart. Stadig nye MPVer strømmer ut på markedet. Mange av dem har i tillegg fått god omtale i media, blant annet her i DinSide.

Kombikupeene tilbake

Når noen klasser går frem, må nødvendigvis andre tape. Og hvis vi kikker nærmere på tallene, viser det seg at SUVenes og MPVenes fremgang har gått på bekostning av nesten samtlige av de andre karosserivariantene. Hardest har det faktisk gått ut over kombikupeen med fem dører, som gikk tilbake fra 30,2 til 27 prosent i 2003.

Kombikupeen med tre dører gikk også tilbake, fra 3,6 prosent markedsandel i 2002 til 2,5 prosent i 2003. Denne karosserivarianten har forøvrig tapt popularitet hvert eneste år siden 1997 og ser ut til å være på vei ut her i landet.

Stasjonsvognen fortsatt mest populær

STILL GOING STRONG: Mer enn 1 av 3 valgte stasjonsvogn også i fjor. Dermed er stasjonsvognen fortsatt den overlegent mest populære karosseriformen her i landet.
STILL GOING STRONG: Mer enn 1 av 3 valgte stasjonsvogn også i fjor. Dermed er stasjonsvognen fortsatt den overlegent mest populære karosseriformen her i landet. Vis mer


Sedanen, som har tapt mye de siste årene, klarte seg ganske godt i 2003 og gikk kun tilbake fra 12,8 til 12,6 prosent. Også stasjonsvognen klarte seg relativt godt og er med 36,5 prosent markedsandel fortsatt den overlegent mest populære bilklassen i Norge.

Mer informasjon om diesel-andel, firehjulstrekk og bilklasser finner du her.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)



Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer