Nissan: Zporty konsept

Detroit (DinSide Bil): Nissan, tro det eller ei, har en stolt tradisjon som sportsbilsbygger - og det begynte i 1970 med sporsbilen 240Z. Nå skal Z-bilene tilbake - og den første vil ha klare likheter med Z Concept.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

I 1970 lanserte Nissan Datsun 240Z, en to-seters sportsbil. Siden har 300ZX kommet til - og nå har Nissan vist Z Concept her i Detroit. Eller rettere sagt, de har vist en videreutvikling av konseptbilen de viste for to år siden.

Nyheten i dag er i første rekke at Nissan har valgt å sette Z tilbake på kartet over sportsbiler - også at bilen som ble vist i dag har klare likheter med produksjonsmodellen.

Klar for produksjon - nesten

Selv sier Nissan at Z Concept er "near production ready". I klare ord betyr det at det bare vil bli detaljforskjeller mellom Z Concept og bilen som skal lanseres om to år.

Og dersom de skal videreføre designen, kan de like gjerne ta med seg teknikken over i produksjonsmodellen også.

Rask

Under panseret på Z Concept hviler det nemlig en 3,5-liters V6 motor med omlag 260 hestekrefter. En motor som akselererer Z Concept fra stillestående og opp til 100 kilometer i timen på under 6 sekunder.

Produksjonsmodellen vil etter alt å dømme få en tilsvarende motor, og den vil helt sikkert få en 6-trinns manuell girkasse. En 5-trinns automatkasse vil også bli tilgjengelig. Både Z Concept, så vel som bilen som skal i produksjon, vil få frontmontert motor og drift på bakhjulene. Mer tvilsomt er det imidlertid om produksjonsmodellen vil bli utstyrt med dekk i dimensjonen 275/35 ZR 20, for komfortens skyld blir nok dekkvalget noe mer sivilisert.

Annet interiør

Heller ikke interiøret overlever til produksjonsmodellen. Det blir rett og slett for dyrt å masseprodusere. Synd, for symbiosen mellom lær, børstet aluminium og andre metaller er tøft. Det er også staget mellom de bakre støtdempertårnene.

Nissan Z Concept virker lovende, vi bare håper at det ikke blir for mange forandringer på veien mot produksjon - som altså tar til om to år. Vi gleder oss.

  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen fra Detroit