Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Nissan Skyline GT-R (1990)

Dette er en sinnssykt brutal bil med haugevis av street-cred. Visste du at det også finnes en håndfull biler på bruktmarkedet på hvite skilter?

Mange kritiserer Skyline for å være altfor moderne og sjelløs sammenlignet med andre sportsbiler. Men de færreste er klar over at den første Skyline-modellen kom på markedet allerede i 1957, bare fire år etter den første Corvetten! Da het den riktignok Prince Skyline og ikke Nissan. Første Nissan Skyline GT-R dukket opp i 1969. Den hamlet opp med det meste på den tiden, med sine hårreisende 160 hestekrefter.

LES OGSÅ:

Av mange ble den ansett som verdens første driftebil. På grunn av oljekrisa på 70-tallet ble den borte i en årrekke, før den kom tilbake og skulle ta rotta på selveste Porsche 959 i 1989. Racingsatsingen ble en suksesshistorie! Skyline gjorde det så bra at reglene måtte endres. Teknologien var overlegen med elektronisk styrt firehjulsdrift og hydraulisk firehjulsstyring.

Skyline er kjent for å ha flyttet grensene for hva man trodde var fysisk mulig på en tid da mobiltelefonen hadde egen koffert. To turboer montert på en 2,6-liters rekkesekser ga maks effekt på 280 hk. 0–100 gikk på 5,9 sekunder mens toppfarten var 242 km/t. Skyline R32 GT-R appellerer til dem som vil ha en hverdagsbil som kan kjøre fletta av superbiler. Og det gjør den til de grader. Den tar alle aksepterte og utprøvde teorier om tyngdekraft, g-krefter og friksjon og slår de brutalt ned i skolesekken.

Foto: Autofil Vis mer

Du rekker knapt å fundere over slikt der du blir skjøvet forover fortere enn fornuften klarer å holde følge. Hvorfor folk trimmer disse bilene til det ukjørbare, er for meg helt uforståelig. Her har du en fantastisk bil med veigrep verdt en million kroner og krefter nok til å utklasse en Ferrari uten å måtte kaste en krone nedi motorrommet i tillegg til en viss grad av komfort. Men bak all elektronikken er dette en god, gammeldags mekanisk bil som du virkelig må kjøre.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Her føler de autofile seg hjemme! Riktignok er det litt kjip bruk av plast som i Hondaen, men helheten fremstår på en helt annen måte. Der Honda helst burde hatt mer identitet innvendig, kler GT-R det anonyme, rå interiøret. Stort sett er det bare to ting å se på – målere og brytere. Akkurat som i en racingbil. Nedturen er da de originale stoffsetene. I vår testbil er de heldigvis byttet ut med smakfulle skinnseter i tillegg til det råeste rattet jeg noensinne har holdt i – et ekte Nismo-ratt kledd i alcantara. Bortsett fra noen tuningdetaljer her og der, er interiøret ellers urørt og helt originalt. Et praktisk argument for Skyline er også at den leveres med bakseter.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Skyline GT-R kom aldri til Norge ved lansering. I 1990 var det stort sett rike japanere og australiere som kjøpte den. Men på grunn av den vanvittige suksessen i begge landenes Touring Car-serier, solgte GT-R utrolig bra. Over 40 000 ble solgt før avløseren R33 kom i 1993. Vanvittige tall for en fullblods supersportsbil. I Norge ble den først en hit gjennom oppblomstringen til Gatebil-miljøet på 2000-tallet. Markedet er begrenset, rundt 20 biler ligger jevnlig ute og tilstanden på dem kan variere. Verre er det at det nærmest er umulig å få disse bilene registrert i Norge. Men ingenting er klin umulig, og det finnes gateregistrerte eksemplarer.
De er da gjerne registrert på motorhistorisk grunnlag.

Foto: Autofil Vis mer

Vær imidlertid klar over at du kan slite tungt om det skulle vise seg at en slik bil er trimmet. Myndighetene er nemlig ikke nådig om du har registrert bilen på feil grunnlag. Før avgifter må du regne med 125 000 og 200 000 kroner for et pent eksemplar som ikke er trimmet i hjel, før avgifter. Når staten har tatt sitt, er du sannsynligvis enda 100 000 kroner fattigere. Men når du ser på hva du faktisk får av kjøreferdigheter, er prisen ganske grei i grunn.

Skyline skremmer vannet av alle som befinner seg i nærheten av den, inkludert sjåføren. Først og fremst er det i styling- og tuningmiljøene den har mest kredibilitet – hos ungdom i alle aldre. Blant uvitende fyller den nok ikke statusbarometeret som en Ferrari eller Porsche 911. Men du bør også kunne skru for å eie en Skyline, slik at du kan svare når en entusiast spør om du har RB26DETT-motoren under panseret.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Nissan Skyline GT-R (1990)

Du har ståpels resten av uka etter å ha kjørt den

Mildt sagt utfordrende å få registrert