Her presenterer toppsjefen for Renault/Nissan-alliansen Carlos Ghosn, den flunkende nye Nissan Qashqai. Utgående generasjon har vært en sjelden suksess på blant annet det norske markedet, og det knytter seg store forventninger til nykommeren. Foto: Lord Arnstein Landsem / Autofil
Her presenterer toppsjefen for Renault/Nissan-alliansen Carlos Ghosn, den flunkende nye Nissan Qashqai. Utgående generasjon har vært en sjelden suksess på blant annet det norske markedet, og det knytter seg store forventninger til nykommeren. Foto: Lord Arnstein Landsem / AutofilVis mer

Nissan Qashqai helt avduket

Så er bilen mange har ventet på offisiell.

Forleden dag kunne vi fortelle at en ny Nissan Qashqai var rett rundt hjørnet. Nå er den avduket. Bilredaksjonens utsendte, Autofils Lord Arnstein Landsem, var på plass og vi har både bilder og data.

LES OGSÅ:

Folkesuv

Nissan kaller selv Qashqai et "crossover-ikon". Og uten å gå fullt så langt, kan vi si at bilen utvilsomt har betydd mye for crossover-klassen, som vi omtaler som folkesuver. Det var bilen som, da den kom i 2007, ble posisjonert som en kompakt og høyreist krysning mellom kombikupé og SUV.

Suksessmodell

SPLITTER NY QASHQAI: Er det bare vi som synes crossoveren fra Nissan ser tøffere ut i generasjon 2? Foto: Lord Arnstein Landsem / Autofil
SPLITTER NY QASHQAI: Er det bare vi som synes crossoveren fra Nissan ser tøffere ut i generasjon 2? Foto: Lord Arnstein Landsem / Autofil Vis mer

Siden har mange produsenter dratt sine kompakte folkesuver mer i denne retningen og de har hatt suksess med det, eksempelvis da Mitsubishi introduserte den noe mer SUV-lignende ASX i 2010. Qashqai er i alt blitt solgt i over 2 millioner eksemplarer hvorav cirka én prosent i lille Norge (vel 20.000 biler).

Nye Qashqai ble altså vist i London torsdag, der den ble presentert av selveste toppsjefen, Carlos Ghosn.

Bilen er 5 centimeter lengre enn dagens modell, og den er litt lavere og bredere. Det er den første modellen som er basert på den nye CMF-plattformen (Common Module Family) – et Renault/Nissan-samarbeid. Nye Qashqai skal være 40 kilo lettere enn 1. generasjon tross mer rikholdig utstyr.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Eksteriørbilder:

Under presentasjonen ble en 3D-projeksjon av den nye bilen til foran publikum. Råmaterialet var over 2.000 bilder innsendt av kunder. Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Her presenterer toppsjefen for Renault/Nissan-alliansen Carlos Ghosn, den flunkende nye Nissan Qashqai. Utgående generasjon har vært en sjelden suksess på blant annet det norske markedet, og det knytter seg store forventninger til nykommeren. Foto: Lord Arnstein Landsem / Autofil
Foto: Lord Arnstein Landsem / Autofil
SPLITTER NY QASHQAI: Er det bare vi som synes crossoveren fra Nissan ser tøffere ut i generasjon 2? Foto: Lord Arnstein Landsem / Autofil
Skal vi våge oss til å si at fronten kan se ut som den er lettere SAAB-inspirert? Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan

Sikkerhetsskjold

Nissans Safety Shield-teknologier inkluderer nå automatisk nødbremsesystem (AEB), filskiftevarsling og gjenkjenning av trafikkskilt, samt flere andre hjelpefunksjoner for føreren. Såkalt "intelligent" parkeringsassistent skal ifølge Nissan gjøre lukeparkering og manøvrering på trange plasser til en lek. Qashqai får også automatisk nedblending av fjernlysene.

Mer plass

ROMSLIGERE: Større og mer fleksibelt bagasjerom i nye Nissan Qashqai. Foto: Nissan
ROMSLIGERE: Større og mer fleksibelt bagasjerom i nye Nissan Qashqai. Foto: Nissan Vis mer

Nissan hevder at det også er gjort et løft når det gjelder design og materialkvalitet i interiøret.

Bilen fall skal i hvert fall være romsligere både for folk og bagasje. Bagasjerommet oppgis for eksempel til 430 liter, noe som er 20 liter mer enn i forgjengeren.

Dette er likevel ikke spesielt imponerende tall i seg selv.

Lasterommet skal imidlertid også være mer fleksibelt, og kommer blant annet med flyttbar bunn/"hylle"-løsning som standard. Det er også nytt at bakluken nå går 15 centimeter høyere.

Alle versjoner får LED kjørelys og enkelte versjoner til og med LED hovedlys.

Enkelt motorrutvalg

Lanseringsutvalget omfatter fire turboladede motorer: To bensinmotorer og to dieselmotorer, og som vanlig er både to- og firehjulsdrift tilgjengelig på nye Qashqai.

Tilgjengelige versjoner er som følger:

Bensin

• 1,2 DIG-T 115 hk, 190 Nm, forbruk: 0,56 l/mil, CO2: 129 g/km
• 1,6 DIG-T 150 hk, 240 Nm, forbruk: 0,56 l/mil, CO2: 132 g/km

Diesel

• 1,5 dCi 110 hk, 260 Nm, forbruk: 0,38 l/mil, CO2: 99 g/km
• 1,6 dCi 130 hk, 300 Nm, forbruk: fra 0,44 l/mil, CO2: fra 115 g/km

CVT og 4x4

CVT: Nissan kaller sin trinnløse girkasse XTronic. Foto: Nissan
CVT: Nissan kaller sin trinnløse girkasse XTronic. Foto: Nissan Vis mer

Kundene kan også velge mellom manuell girkasse eller en ny Xtronic automatgirkasse. Denne er av typen trinnløs - kontinuerlig variabel eller CVT, og den er tilgjengelig med 1,6 dCi-motoren. Det er også denne som er tilgjengelig med firehjulsdrift.

Firehjulsdriftssystemet, som har fått navnet All Mode 4x4-i, skal være mer avansert enn det som fantes på forgjengeren og vi regner med - noe vi venter på bekreftelse på - at det er det samme som kommer på Nissan X-Trail, som vi omtalte nylig. X-Trail og Qashqai blir mye mer like hverandre og Qahqai +2 vil ikke få en direkte erstatter. Derimot kommer X-Trail med muligheten for en tredje seterad.

Bedre demping

Nissan Qashqai har alltid vært en av de bedre folkesuvene når det kommer til kjøredynamikk. Produsenten lover forbedret demping på den nye generasjonen, det vil si at den bedre skal kunne takle korte ujevnheter uten å inngå kompromiss på det dynamiske plan. En av nyvinningene her er to støtdempere med doble stempler.

Interiørbilder:

Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
ROMSLIGERE: Større og mer fleksibelt bagasjerom i nye Nissan Qashqai. Foto: Nissan
Foto: Nissan
CVT: Nissan kaller sin trinnløse girkasse XTronic. Foto: Nissan
Foto: Nissan

Elektronisk kontroll

Qashqai kommer dessuten med aktiv elektronisk chassis-kontroll, bakkestartassistent og en såkalt Active Trace Control, et system som simulerer differensialbrems. Dette gjøres ved automatisk å bremse forsiktig på hjulet med dårligst grep, for å begrense understyring og gi best mulig veigrep.

Februar

Informasjonsansvarlig hos Nissan i Norge, Marina Maneas Bakkum, kan fortelle at nye Nissan Qashqai kommer til Norge i februar. Priser og nærmere spesifikasjoner kommer vi tilbake til når tiden nærmer seg.