Nissan Micra: Ansiktsløfting og nye motorer

Med sin lave pris og sine gjerrige motorer har prisvinneren Micra blitt en pengemaskin for Nissan, som har solgt over 1 million eksemplarer av den lille bybilen.

Det kan ofte se ut som om det råder en konstant frykt for å bli oppfattet som gammeldags i bilbransjen. For det er faktisk bare drøye to år siden sist gang Micra gjennomgikk en ansiktsløftning. Nå kommer altså enda en oppgradering.

Du vil imidlertid fortsatt kunne kjenne igjen den nye Micra uten problemer. For de utvendige endringene begrenser seg stort sett til nye og mer dominerende støtfangere, nye dørlister, liggende bakruteviskere og nye front- og baklykter. I tillegg lanseres tre nye lakkfarver.

Nytt instrumentpanel

Setter du deg inn i bilen vil finne et nytt instrumentpanel, detaljer i imitert aluminium, et nytt ratt og sterkere farver. Og heller ikke Nissan har oversett "oppbevaringsrom-trenden". Derfor finner du nå en rekke oppbevaringsrom og flaskeholdere i Micra.

Flere hestekrefter

Dagens Micra leveres med to forskjellige motorer, en 1,0-liter og en 1,3-liter, med henholdsvis 54 og 75 hestekrefter. Den nye Micraen får mer krefter. Nissan har nemlig dratt ut seks nye hester av 1,0-literen, slik at denne nå yter 60 hestekrefter. Dermed forbedres akselerasjonen fra 0-100 km/t med et snaut sekund til 15,5 sekunder. Maksimalt dreiemoment er imidlertid nesten uforandret, og har bare økt med én Nm til 80.

Nye 1,4-liter

Den eksisterende 1,3-literen har ved hjelp av større stempler og økt slaglengde blitt til en 1,4-liter. Resultatet er 82 hestekrefter, en økning på sju i forhold til 1,3-literen. Akselerasjonen fra 0-100 km/t er imidlertid bare redusert med en tidel til 11,9 sekunder. Mer interessant er det derfor kanskje å se på motorens dreiemoment. Økningen i Nm er ikke så stor, den nye motorens maksimale dreiemoment er 108 Nm, mot forgjengerens 103.

Bedre bunndrag

Men det som er interessant, er at den nye motoren yter maksimalt dreiemoment allerede ved 2.800 o/min, i motsetning til 1,3-literen som måtte opp i 4.000 omdreininger. Dette betyr i praksis at bilen blir langt sterkere ved lave turtall, og at føreren slipper å gire like ofte som man må med dagens 1,3-liter.

Både den manuelle og den trinnløse girkassen (CVT) er oppgradert, og den trinnløse girkassen har sågar fått en såkalt krabbefunksjon. Funksjonen skal ifølge Nissan være glimrende for saktegående køkjøring og bratte bakkestarter.

Utstyrsnivåer ikke fastlagt

Også nye Nissan Micra kommer med tre og fem dører, og vil sannsynligvis komme med flere forskjellige utstyrsnivåer. Den norske importøren, Nissan Norge, har ennå ikke bestemt hvilke utstyrsspesifikasjoner som vil bli tilgjengelige i Norge. Det er imidlertid på det rene at Nissan-fabrikkene vil kunne levere Micra med både elektronisk bremsekraftfordeling (EBD) og Nissan Brake Assist, et system som gjenkjenner panikkbremsing.
Nissan Norge kan imidlertid bekrefte at den nye Micraen kommer til Norge allerede i høst, men har ennå ikke rukket å regne ut prisene.