Nissan med Porsche-utfordrer

Er du blant dem som mener at kun europeere klarer å lage ekte sportsbiler? Da har du ikke kjørt Nissan 350Z.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Nissan med Porsche-utfordrer

Nissan med Porsche-utfordrer

  1. Fotoalbum
  2. Priser og konkurrenter


GARDERMOEN (DinSide Motor): Vi hadde selvsagt høye forventninger før vi skulle prøvekjøre Nissan 350Z. Blant annet visste vi at motoren yter 280 hestekrefter og at bilen skal klare øvelsen 0 til 100 på 5,9 sekunder. Vi visste også at Nissan faktisk kan vise til en 30-årig stolt sportsbiltradisjon.

Likevel må vi innrømme at vi ikke akkurat hadde Porsche i tankene da vi funderte over aktuelle konkurrenter på vei oppover mot Gardermoen. Tre timer senere måtte vi innrømme at vi hadde undervurdert bilen. Nissan 350Z, som i Norge vil koste 750.000 kroner, er en sportsbil som faktisk trekker tankene mot den tyske aristokraten.

En ekte sportsbil

Hvorfor? Jo, fordi Nissan 350Z har de aller fleste kjennetegnene en skikkelig sportsbil skal ha. For det første har den en skikkelig motor. Den 3,5 liter store V6-motoren er verken turbo- eller kompressorladet, men vi savnet ikke hjelpen disse løsningene gir. 350Z-motoren har nemlig et klassisk effektregister, i den forstand at det går bedre jo hardere den presses. Over 4.000 o/min begynner det å gå virkelig bra og motoren produserer et rått skyv helt opp til turtallssperren ved cirka 7.000 o/min.

Brembo-bremser

image: Nissan med Porsche-utfordrer


Fordi motoren er så rå, blir veien fort smal, og man må derfor ofte hente hjelp fra bremseredskapen. Bremsene er levert av Brembo og produserer et skikkelig bitt.

Når man nærmer seg utgangen av svingen erfarer man gang på gang at motoren ikke lar seg be to ganger hvis det er mer fart du spør om. Gassresponsen over 4.000 o/min er nærmest umiddelbar og du har nok en gang glede av å bli skjøvet godt tilbake i seteryggen, samtidig som kupeen fylles av deilig, rå motorlyd.

Stiv

En sportsbil skal også være fast i fisken. Og nettopp det er det ingen tvil om at 350Z er. Nissan har blant annet tatt i bruk dobbel gulvstruktur for å gi bilen skikkelig vridningsstivhet. I tillegg finner du avstivningsbjelker både i motor- og bagasjerom. Resultatet er en svært stiv bil som takler kreftene den heftige motoren produserer.

47 prosent bak

Enkelte er så strenge at de mener at sportsbiler skal ha hekk- eller midtmonterte motorer. Dette kriteriet tilfredsstiller Nissan 350Z ikke. Til gjengjeld er V6-motoren plassert bak forakselen, noe som resulterer i at respektable 47 prosent av bilens vekt legger seg på bakakselen. Det er selvsagt sistnevnte som står for fremdriften, og dermed tilfredsstiller 350Z et annet viktig kriterium - bakhjulsdrift.

Manuell kasse

image: Nissan med Porsche-utfordrer


Enkelte sportsbilprodusenter, deriblant Porsche, utruster sportsbil-modeller med symbolske bakseter. 350Z er en ren og ekte toseter, noe som bør gi kredibilitet i sportsbil-miljøer. Det faktum at 350Z leveres med en sekstrinns manuell kasse er også noe en sportsbilentusiast vet å sette pris på.

Nå leveres bilen riktignok med automatkasse også - i USA. Hadde ikke automatkasse vært tilgjengelig der i gården ville Nissan 350Z aldri gjort den suksessen i USA som den faktisk har gjort. I løpet av 14 måneder har hele 35.000 amerikanere kjøpt seg en 350Z, noe som har gjort bilen til USAs mest solgte sportsbil. Men her i Norge leveres altså bilen med en manuell kasse som betjenes via en særdeles kort og sportslig girspak.

Flotte kjøreegenskaper

image: Nissan med Porsche-utfordrer


Men hva er til syvende og sist det aller viktigste karaktertrekket til en ekte sportsbil? Jo, kjøreegenskapene. Vi må understreke at vi kun fikk halvannen time bak rattet i bilen og at vi dermed ikke tør å være altfor bastante i våre konklusjoner. Likevel tør vi påstå at 350Z har kjøreegenskaper som helt klart oppfyller kravet til en skikkelig sportsbil.

De brede hjulene - 225/45-18 foran og 245/45-18 bak, gir et potensiale for svært godt veggrep og hjulopphenget sørger for at dette potensialet utnyttes svært godt. 350Z sitter som limt på asfalten og så lenge underlaget er tørt skal du kjøre svært hardt før noen av hjulene mister grepet.

Styringen er også nydelig, ja faktisk blant de beste vi har vært borti. Et stramt og direkte oppsett formidler svært god kontakt med hjul og underlag og det er en nytelse å føre bilen gjennom svingene.

Småting

Vi har gitt 350Z mye skryt. Har vi ikke noe å utsette på bilen? Jo, enkelte ting fant vi. Som at rattet mangler dybdejustering, at den skinntrukne rattringen er litt glatt og at dekkstøyen er godt hørbar. Men noen alvorlige innvendinger fant vi faktisk ikke.

Nydelig design

image: Nissan med Porsche-utfordrer


Tvert i mot, vi fant overraskende mye positivt. Blant annet synes vi bilen tar seg enda bedre ut i virkeligheten enn den gjør på bilder. Den nydelige taklinjen, de brede skjermene og de tøffe front- og baklyktene medvirker til å skape et inntrykk av en harmonisk og potent bil. Nissan har kuttet ut den tradisjonelle grillen og har heller ikke besudlet bilen med verken dør- eller støtfangerlister. Resultatet er store, rene flater. Enkelte detaljer finner vi imidlertid, for eksempel de vertikale dørhåndtakene i aluminium og Z-emblemet på forskjermen. Men det forhindrer ikke at bilen fremstår som uvanlig strømlinjeformet.

Les mer om priser og aktuelle konkurrenter her.