Nissan Ariya - ny elektrisk SUV

Nissan Leafs storebror

Etter å ha lokket med konsepter en stund, presenterer Nissan sin kommende elektriske crossover-SUV, i nær produksjonsklar form.

REKLAMEVIDEO: Slik teaser Nissan sitt eget Ariya Concept for publikum. Den elektriske SUV-en ble også vist på Tokyo Motorshow denne uka. Video: Nissan Vis mer

Det er under bilutstillingen i Tokyo at den nest største japanske bilprodusenten (etter Toyota) viser frem denne skapningen, som har potensial til å bli en enda større slager enn Nissan Leaf har vært.

Ariya er navnet på nykommeren. Den har fortsatt status som et konsept, men Nissan presiserer at den produksjonsferdige bilen - som skal komme på markedet allerede til våren - i store trekk være lik denne.

De presenterer heller ikke ytelsestall eller batterikapasitet (annet at den antakelig vil bli på mer enn de 62 kWt i Leaf+), men vi får i det minste vite at bilen er utstyrt med to elmotorer, som skal gi den firehjulsdrift - og kraftig akselerasjon.

NYE TAKTER: Nissan Ariya er temmelig ulik Leaf i formgivningen - ikke bare fordi den er designet som en SUV. Vi finner den ganske så velproporsjonert. 21-tommersfelgene på bildet blir nok ikke standard. Foto: Rune Korsvoll
NYE TAKTER: Nissan Ariya er temmelig ulik Leaf i formgivningen - ikke bare fordi den er designet som en SUV. Vi finner den ganske så velproporsjonert. 21-tommersfelgene på bildet blir nok ikke standard. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

RAV4-størrelse

SUV-en fremstår som mellomstor, i kategori med Toyota RAV4, Mitsubishi Outlander og lignende. Konseptmodellen er 460 centimeter lang, men skal man tro pressemeldingen fra Nissan har den innvendig plass som en «mye større bil». Det skal være takket den elektriske drivlinjen, som tillater maksimal plassutnyttelse, da bilen i tillegg er bygget i høyden. De andre dimensjonene er 192 centimeter i bredden og 163 i høyden.

Ellers, uten å presisere nærmere, kan Nissan fortelle om såkalte «høyteknologiske funksjoner». Blant annet er de lånt fra superbilen Nissan GT-R, som skal gjøre at Ariya skal fremstå som en spydspiss for Nissans visjon om intelligent mobilitet. Dette dessverre uten å presisere hvilke funksjoner det dreier seg om - men det får vi vel vite når tiden for produksjonsbilen nærmer seg.

HELTRUKKET: Som Audi e-tron har Nissan Ariya en tversgående forbindelse mellom baklyktene på hver side. Foto: Rune Korsvoll
HELTRUKKET: Som Audi e-tron har Nissan Ariya en tversgående forbindelse mellom baklyktene på hver side. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Minimalisme

Designen er visstnok en videreutvikling av det tidligere viste konseptet IMx, med V-motivet i fronten, som Nissan kaller V-motion, samt heltrukne baklys, på samme måte som på Audi e-tron. Som bildene viser, har Ariya ellers velbalanserte proporsjoner med en ganske lang akselavstand og relativt korte overheng både foran og bak.

DESIGNDIREKTØR: Saturo Tai sier at Nissan Ariya er et resultat av godt sammenspill mellom design og ingeniørkunst. Foto: Nissan
DESIGNDIREKTØR: Saturo Tai sier at Nissan Ariya er et resultat av godt sammenspill mellom design og ingeniørkunst. Foto: Nissan Vis mer

Interiøret er det designdirektør Satori Tai kaller japansk minimalisme. Det er åpenbart ikke et tradisjonelt bilinteriør, men selv om dette er et konsept, kan Nissan fortelle at de spennende løsningene som vises «kan komme» på en produksjonsklar modell - og det i nær framtid (vi har fått opplyst at den skal vises allerede våren 2020).

Gulvet er helt flatt, noe som muliggjøres av batteripakkens utforming og plassbesparelsen. Berøringsknapper langs instrumentpanelet erstatter tradisjonelle betjeningselementer. Disse forsvinner inn i skjermoverflaten når systemet ikke er i bruk. Det er likevel to «normale» knapper - én for betjening av skjermen (12,3-tommer) og én startknapp.

NY RETNING: Nissan viser oss her nye designtakter, med avrundet formgivning og svært smale LED-lykter. Men fronten viderefører likevel V-Motion-temaet. Foto: Nissan
NY RETNING: Nissan viser oss her nye designtakter, med avrundet formgivning og svært smale LED-lykter. Men fronten viderefører likevel V-Motion-temaet. Foto: Nissan Vis mer

Mobilstyring og autonomi

Bilen er klargjort for å være delvis selvkjørende med ProPilot2, som gir bilen mulighet til selv å holde farten og retningen ut fra navigasjonsinnstillingene, på betingelse av at føreren bekrefter og beholder den endelige kontrollen.

Nøkkelfritt system via opprettelse av en profil på smarttelefonen er selvsagt på plass, med synkronisering av førerens kjøreplan mellom telefonen og bilens systemer - inkludert navigasjon og forhåndsoppvarming av bilen, for eksempel.

AVDUKET I TOKYO: Her vises el-SUV-en Ariya frem av Kunio Nakaguro, som er Nissans direktør for forskning og utvikling globalt, og designsjef, også for Nissan globalt, Alfonso Albaisa. Foto: Rune Korsvoll
AVDUKET I TOKYO: Her vises el-SUV-en Ariya frem av Kunio Nakaguro, som er Nissans direktør for forskning og utvikling globalt, og designsjef, også for Nissan globalt, Alfonso Albaisa. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Tilhenger?

Norge er ikke bare et spesielt marked fordi det er det eneste i verden der en svært betydelig andel av bilsalget utgjøres av elbiler - nordmenn er også mye mer opptatt enn andre av at bilen skal kunne dra tilhenger. På vårt spørsmål til Nissan Norges PR-sjef, Knut Arne Marcussen om Ariya vil kunne trekke tilhenger, svarer Marcussen følgende i en e-postmelding til Dinside:

- Norge er et av de viktigste markedene for Nissans elbiler i Europa. VI har flagget viktigheten av å kunne tilby hengerfeste på slike biler i vår region, og vi har erfaring med at våre innspill blir lyttet til. Men det er dessverre for tidlig å kunne bekrefte noe her og nå.

- Når kan den nye el-SUV-en fra Nissan bestilles i Norge

- Den endelige bilen vises i mai neste år, og vi åpner opp for å ta imot bestillinger etter det, sier Marcussen.

PRODUKSJONSKLAR: I hvert fall nesten. Interiøret i nye Nissan Ariya er, i likhet med eksteriøret, et eksempel på Nissans helt nye designretning. Foto: Nissan
PRODUKSJONSKLAR: I hvert fall nesten. Interiøret i nye Nissan Ariya er, i likhet med eksteriøret, et eksempel på Nissans helt nye designretning. Foto: Nissan Vis mer

Til Dinside på bilmessa i Tokyo forteller Nissans informasjonsdirektør for de nordiske landene, Marina Bakkum at de første bilene trolig ikke leveres til Norge før i 2021.

- Dette er en veldig viktig bil for Norge. Leaf har vært en stor suksess for oss, men nå kommer det flere konkurrenter på markedet. Markedet for crossover og SUV i Norge er stort, og en elektrisk utgave som dette vil være midt i blinken for norske bilkjøpere, sier hun til Dinside.

Dette vet vi om Nissan Ariya

Batteri:Trolig mer enn 62 kWt
Mål (l/h/b):460/192/163 cm
Kan bestilles:Trolig i løpet av 2020
Leveres til Norge:Trolig i 2021