Nissan Almera: Nytt karosseri, nye motorer

Ingen konkurrenter bør føle seg helt trygge når giganten Nissan lanserer nye bilmodeller. Og det er mange som kan vente seg hardere konkurranse når Nissan om kort tid lanserer sin nye Almera.

TRE VARIANTER: Nye Nissan Almera kommer i tre karosserivarianter, sedan (bildet), tredørs kombi og femdørs kombi. Vis mer

Almera er nemlig en bil i den såkalte Golf-klassen, og utfordrer dermed en lang rekke bilmodeller. Den nye Nissan Almera kommer både som sedan og tre- og femdørs kombi. Almera vil blant annet bli utstyrt med godsaker som fire kollisjonsputer, blokkeringsfrie bremser, mekanisk bremseassistanse og elektronisk bremsekraftfordeling.

Aktive hodestøtter

Bilen kommer også med aktive hodestøtter. Systemet fungerer slik at hodestøttene er satt i forbindelse med en fjærbelastet plate i seteryggen. Ved kollisjon bakfra vil kroppen bli presset mot platen, som i sin tur vil presse hodestøtten fremover. Dermed reduseres sjansene for å bli rammet av nakkeslengskader. Nissan Almera er imidlertid ikke alene om denne sikkerhetsinnretningen - lignende systemer er også utviklet hos blant andre Saab, Toyota og Volvo.

For Europa

Karosseriet er i følge Nissan splitter nytt, og er utviklet for, og i, Europa. Almera har vokst med seks centimeter og er dermed blitt 438 centimeter lang. Bilen har også blitt nesten seks centimeter høyere og to centimeter bredere. Fronten er blitt mer aggressiv, noe som gjør Almera mer lik storebror Primera. I følge Nissan har karosseriet blitt 30 prosent stivere sammenlignet med forgjengeren.

Masser av rom og holdere

AKTIVE HODESTØTTER: Nissan Almera kommer med aktive hodestøtter. Disse skal redusere faren for at passasjerne skal rammes nakkeslengskader ved påkjørsel bakfra. Vis mer

Går vi inn i bilen finner vi et nyutviklet interiør, som preges av hele 21 ulike rom, hyller og holdere. Nissan har med andre ord hentet inspirasjon fra de mye større flerbruksbilene og har spandert på seg koppholdere, brillefutteral, strømuttak i baksetet og fester for paraplyer, handleposer og stresskofferter. Almera vil komme i fire forskjellige utstyrsklasser - Comfort, Sport, Ambience og Luxury.

Nye motorer

Velger du å kjøpe en Almera, kan du velge mellom tre motoralternativer - alle nyutviklede. 1,5-literen yter 90 hestekrefter og yter 97 prosent av maksimalt dreiemoment allerede ved 2.400 omdreininger i minuttet. Motoren er blant annet utstyrt med direkte tenning, noe som betyr at hver enkelt tennplugg har sin egen coil. Dette gir en kraftigere gnist, samtidig som systemet gjør det mulig å styre tenningstidspunktet mer nøyaktig. Resultatet er lavere bensinforbruk og reduserte utslipp.

1,8-literen yter 114 hestekrefter og er som lillebror også utstyrt med direkte tenning. 1,8-literen er imidlertid også utstyrt med variable ventiltider, noe som er med på å redusere bensinforbruk og utslipp - samtidig som effekten øker.

Resirkulert eksos

Almera vil også bli levert med en 2,2-liters turbodieselmotor med 110 hestekrefter. Også i denne motoren har Nissan benyttet seg av interessant teknologi. Foruten direkte innsprøytning benytter motoren seg også av systemet EGR. EGR er en forkortelse for eksos-gass-resirkulering, som betyr at deler av eksosgassen føres inn igjen i sylindrene og forbrennes på nytt. Resultatet er blant annet reduserte utslipp av NOx (nitrogenoksid). Denne teknologien er ikke ny, den er blant annet brukt av flere lastebilmotor-produsenter. Almera blir imidlertid en av de første personbilene som får en motor med EGR.

Fra 180.000

Tre- og femdørs utgavene av nye Nissan Almera kommer til Norge allerede før påske. Den som har lyst på sedan-utgaven må smøre seg med tålmodighet. Sedanen kommer nemlig ikke før på sensommeren. Og prisen?
- Fra omlag 180.000 kroner, melder Nissan Norge AS.