Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Nissan 200SX (1991)

Norges moderne rånebil nummer én har faktisk mange kvaliteter som gjør den til et godt bruktbilvalg for sladdeinteresserte…

Nissan 200sx S13 har overtatt rollen som Opel Manta hadde på sent åttitall. En morsom billig bakhjulsdrevet bil som utelukkende blir kjørt av ungdom med tendens til å kjøre hardt. Men i motsetning til Mantaen er Nissanen langt bedre bygd, og tåler således mye mer grisekjøring. Den 200sx som vi kjenner som RS13 ble lansert i 1989 med fastback-form og vippelykter. Samtidig kom også en sedanaktig utgave kjent som PS13 som ble solgt i Japan, Australia, New Zealand og USA.

Foto: Autofil Vis mer

Bilene som du finner i Norge kommer stort sett fra Tyskland, Sveits og Østerrike. En ny front kom i 1991, (den har ikke firkantede blinklys foran) sammen med større bremser, men ellers var forskjellene minimale. Produksjonen av S13 foregikk til 1994. Jeg har eid mange forhjulstrekkere opp gjennom årene, men må ærlig innrømme: Det er morsomst med bakhjulstrekk! Kombiner dette med et bra chassis, en rimelig kvikk styring og 169 hester fra en 1,8-liters firer, så betyr det mye underholdning for en billig penge. Eieren har satt på et hult luftfilter, slik at du får den karakteriske pssshhh-lyden som en dumpventil gjør. Harry for noen, ren ekstase for andre.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Japanere har aldri helt mestret dette med interiør, selv ikke på sportsbiler. Det ser helt greit ut, men er kanskje litt kjedelig. Det positive er jo at alt virker som det skal. Sittestillingen er god, og bilen oppleves som langt mer lettkjørt enn mange konkurrenter. Pedalene er godt plassert i forhold til hverandre, viktig når man skal ut på banen med bilen.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Er du en 19 år gammel gutt med fjortisjenter i baksetet er 200sx imagemessig så bra som det kan bli. Er du en 39 år gammel mann, er 200sx S13 ikke fullt så kult… Dette er en bil som først og fremst har vokst fram på importmarkedet fra kontinentet de siste ti årene. Det skyldes selvsagt bilens enorme ungdomsappell, og at den er et opplagt valg for alle som vil ta del i Gatebil-treffene. Den er dessuten lett å mekke på, og det kryr av trimmingsdeler til den. Når kvaliteten attpåtil er særdeles god, er det jo ikke rart 18-årige gutter har våte drømmer om Nissan 200sx.

Foto: Autofil Vis mer

Men forsikringen kan være svindyr, og enkelte selskaper nekte å forsikre bilen i det hele tatt! Likevel kryr det av Nissan 200sx til salgs i Norge, og prisforskjellene er enorme. Et kjapt søk på nettet avslører biler av samme årgang til alt fra 30 000 kr til 240 000 kr. Her er det verdt å merke seg at de aller billigste som regel er nærmest ihjelkjørt, mens de dyreste er ordentlige custombygg ment for seriøs racing på baner. For bilen er billig å trimme og tune, og den tåler myyye juling! 60 til 70 000 kr bør kunne gi deg en grei bil.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Nissan 200SX (1991)

Bakhjulstrekk er morsomst

For vanlig for enkelte