BILER OG JURY SAMLET: Bi starter dagen med en liten fotoshoot, før kjøringen begynner. I Juryen: Espen Stensrud, Børre Skiaker, Anders G. Hovde, Rune M. Nesheim, Ståle Frydenlund, Rune Korsvoll, Molly Pettit og Bård Eker. Foto: Jamieson Pothecary Film: Per Ervland Vis mer

Årets Bil-kåringen

Ni biler – bare én vinner

Her står årets ni beste og mest spennende biler. Men bare én bil kan stikke av med den gjeve prisen.

Klokka er 09 når vi fyller opp parkeringsplassene rundt Villa Sandvigen og Tyrigrava rett sør for Oslo. Kulda har festet taket og et lett snødryss gjør veiene rundt litt skumle. Det er klart for finalen i Norges offisielle kåring av Årets Bil, og vi har sju timer til rådighet for å teste egenskapene på de meste spennende bilene du kan få kjøpt i dag.

Alle kandidater stiller med sine respektive produkteksperter som kan svare på det meste. Noen av jurymedlemmene har kjørt alle bilene opptil flere ganger tidligere, mens for andre i juryen er noen av bilene helt nye bekjentskaper.

ÅRETS BARSKING: Vi hadde en ekstrakåring i år, grunnet mange spektakulære biler som åpenbart ikke hadde kommet videre, men som fortjente en hyllest. De er her representert av Audi Q8, Mercedes-AMG G63 og Lamborghini Urus. Foto: Jamieson Pothecary
ÅRETS BARSKING: Vi hadde en ekstrakåring i år, grunnet mange spektakulære biler som åpenbart ikke hadde kommet videre, men som fortjente en hyllest. De er her representert av Audi Q8, Mercedes-AMG G63 og Lamborghini Urus. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Det er først når man hopper fra en bil til en annen at man virkelig kan kjenne på forskjellene og vurdere strengt ut i fra kriteriene til Årets Bil-kåringen: Design, miljø- og kjøreegenskaper, sikkerhet, økonomi og praktisk bruk.

Andre vinnere enn i Europa

Dette året har bydd på rekordmange nylanseringer og kandidater til Årets Bil 2019. Norge er et annerledesland i verdenssammenheng, og derfor blir våre vinnere ofte helt andre enn ute i Europa.

Her hjemme er vi ekstremt sultne på elektriske biler og i år så det ut til å bli mange spennende kandidater. Grunnen til at det bare ble ni kandidater, var at Audi ikke klarte å levere e-tron.

e-tron ble kåret til Folkets favoritt i forrige uke, men i selve kåringen «Årets Bil» er det krav til at bilen er tilgjengelig for prøvekjøring under testdagen. Det førte dessverre til diskvalifikasjon.

RÅTT: Lamborghini Urus representerte det aller råeste på testen. Ingen var i nærheten når det gjelder akselerasjon, bulder og brak. Foto: Jamieson Pothecary
RÅTT: Lamborghini Urus representerte det aller råeste på testen. Ingen var i nærheten når det gjelder akselerasjon, bulder og brak. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Men det er nok av spennende nyheter for Norge: Volvo V60 kommer med to hybridversjoner, XC40 kommer som billig hybrid og en elektrisk versjon, Peugeot 508 lanseres snart i hybridversjon og hydrogenbilen Hyundai Nexo tilbyr storbil med lang rekkevidde.

I tillegg er det tre helelektriske biler blant kandidatene. Faktisk er det bare to biler i feltet som bare kommer til å til å være tilgjengelig som rene bensin- eller dieselutgaver.

Det viser at det skjer svært mye på bilfronten om dagen og at myndighetene i Norge, med høyt avgiftstrykk, har en unik mulighet til å styre våre bilvalg i den retningen de ønsker. Noe de også har gjort og som er lett å se på salgsstatistikkene.

MILJØSVIN: Ståle Frydenlund fra Elbilforeningen kunne helt klart se gleden med bensinslukeren Mercedes-AMG G63. Foto: Jamieson Pothecary
MILJØSVIN: Ståle Frydenlund fra Elbilforeningen kunne helt klart se gleden med bensinslukeren Mercedes-AMG G63. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Hittil i år står rene elbiler for nærmere 29 prosent av nybilsalget og alle hybridene for 30 prosent. Altså er tett opp til 60 prosent av alle nye biler som selges i Norge elektrifisert.

Alt på en dag

Etter prøvekjøringen, trekker jurymedlemmene seg tilbake for å sortere inntrykk hver for seg for deretter å presentere sine tre favoritter.

FRA BIL TIL BIL: Det er veldig nyttig å ha alle bilene tilgjengelig samtidig, samtidig som det blir vanskelig å sortere inntrykkene. Foto: Jamieson Pothecary
FRA BIL TIL BIL: Det er veldig nyttig å ha alle bilene tilgjengelig samtidig, samtidig som det blir vanskelig å sortere inntrykkene. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

– Jeg valgte å prøve Kona sist, fordi jeg trodde jeg likte den minst. Men den ble min favoritt. Jeg opplevde umiddelbar kjøreglede. Den oppleves ikke som en elbil og man slapp å stirre på prosentmåler og meningsløse sparesymboler kjøreturen, sier racerkjører og programleder Molly Pettit Grøndal som er med i juryen for første gang.

STOR VARIASJON: 2018 har vært et fantastisk år med tanke på billanseringer. Foto: Jamieson Pothecary.
STOR VARIASJON: 2018 har vært et fantastisk år med tanke på billanseringer. Foto: Jamieson Pothecary. Vis mer

– Kona viser et taktskifte. 50 mil om sommeren gir angstfritt bilhold, den er relativt pigg, bra utstyrt og bruker lite strøm, sier elbilforeningens Ståle Frydenlund om den koreanske farsotten.

Selv om noen fikk sine overraskelser under selve prøvekjøringen, har det aldri vært mindre diskusjoner rundt bordet da de personlige favorittene skulle legges fram.

Søren Hyltoft ,PR sjef Jaguar/Landrover Skandinavia, har invitert inn Mads Pedersen - Produktsjef i Ford, inn i I-Pace. Foto: Jamieson Pothecary
Søren Hyltoft ,PR sjef Jaguar/Landrover Skandinavia, har invitert inn Mads Pedersen - Produktsjef i Ford, inn i I-Pace. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

– I-Pace er en soleklar vinner. Delikat og logisk inni, flott design utvendig. Den er sporty å kjøre men samtidig bra i terrenget med hev og senk, firehjulsdrift og muligheter for 60 cm vading, sier Børre Skiaker i KNA.

Senioranalytiker Anders G. Hovde, som står bak den årlige Bil-indeksen og er den som kanskje vet mest om nordmenns kjøpsvaner rundt bil, hyllet Volvos nye stasjonsvogn.

– Volvo har en helt unik «standing». De har en familiebil for hele landet. V60 er tight og fin, kjempegod å kjøre og interiøret har funnet sin egen form, sier han.

Bård Eker trakk fram franskmannen i selskapet:

DETALJER: Industridesigner Bård Eker likte seg godt i kupeen til Peugeot 508. Dem er annerledes enn alt annet. Foto: Jamieson Pothecary
DETALJER: Industridesigner Bård Eker likte seg godt i kupeen til Peugeot 508. Dem er annerledes enn alt annet. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

– Peugeot 508 er et bra alternativ til en VW Passat. Den kjører godt og er fin å styre med det lille rattet. Fin folkebil med bra pris og funksjonalitet, sier industridesigneren, som mange kanskje husker fra Koenigsegg og sitt forsøk på å kjøpe opp Saab i sin tid.

Til slutt var i prinsippet bare tre biler som sto igjen på pallen: Jaguar I-Pace, Hyundai Kona og Volvo V60.

– Jaguar har klart å tenke helt nytt. Et romslig karosseri i aluminium, et moderne inntrykk inni, herlige kjøreegenskaper og bra nok trykk fra motoren. En komplett familiebil, sier motorjournalistene Rune Korsvoll og Rune Nesheim om vinneren.

– Du får to Kona for en I-Pace, men to ting gjør at jeg lander på I-Pace: Den kan brukes som nummer 1-bil og den har kort leveringstid, avslutter juryleder Espen Stensrud. Det er bare å gratulere: Jaguar I-Pace er Årets Bil 2019!

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.