Nye Range Rover Sport blir mer sporty enn noen gang.
Nye Range Rover Sport blir mer sporty enn noen gang. Vis mer

New York: Range Rover Sport

Range Rover Sport ble lansert på New York Auto Show i dag. Vi har sett nærmere på bilen.

For ikke lenge siden var vi i Marokko for å teste den helt nye Range Rover, en bil vi deretter ga tittelen verdens beste SUV. Nå kommer den mer sporty slektningen på markedet, og vi overvar i går lanseringen av bilen på et lukket arrangement, for et lite knippe journalister. Det var en stolt gjeng som viste oss den nye Range Rover Sport, og med selveste Daniel Craig som sjåfør da bilen ankom gjennom Manhattan.

LES OGSÅ:

Noe kjent, mest nytt

Bilen får naturligvis en del teknologi og enkelte deler fra nye Range Rover, men forskjellene er større enn man skulle tro. Ikke en eneste karosseriplate er lik, og heller ikke interiøret er det samme. Når det gjelder drivverket, så er det stort sett de samme alternativene under panseret, men så stopper stort sett likhetene også på dette punktet.

Mer sporty oppsett

Ikke engang chassiset er hentet direkte fra Range Rover til Range Rover Sport. Store deler av lenkearmer og fjærer er nyutviklede i forhold til nye Range Rover, og mye av dette er av aluminium. Det er forøvrig karosseriet også, for med nye eiere har moderselskapet Land Rover fått mye penger til investeringer. For å komme ned i vekt har de derfor utviklet et helt nytt aluminiumsprogram for både Jaguar, Land Rover og Range Rover. Karosseristrukturen er derfor hundre prosent aluminium.

Nye Ranger Rover er testet

Se bilen utvendig:

Nye Range Rover Sport blir mer sporty enn noen gang.
SUKSESS: På bare en måned ble det registrert 77 eksemplarer av denne luksusbilen: Nye Range Rover Sport. Og 38 prosent av alle nye biler hadde firehjulsdrift i januar. Toyota byttet plass med Volkswagen, Volvo falt kraftig fra desember og én av 10 Foto: Land Rover

Tøffere design

Det som visuelt kjennetegner en Range Rover Sport er den lavere glasshøyden i forhold til karosseriet. Dette for å gi bilen et mer sportslig utseende, og forholdet mellom glass i forhold til karosseri er minsket enda mer enn ved forrige generasjon Range Rover Sport. Men så sier da også folket i Range Rover at dette er den mest sporty Range Rover gjennom tidene.

Norgesvennlige motorer

Av motoriseringer blir det tre diesel og to bensinalternativer. Slankeprosessen har her, som i nye Range Rover, gjort det mulig å sette inn mindre motorer enn tidligere. Derfor starter både bensin- og dieselmaskinene med en 3-liters V6, på henholdsvis 340 og 258 hestekrefter. Dette blir unektelig de mest norgesvennlige variantene, og det er ventet kun enkeltvise innslag av en og annen V8 diesel eller bensin.

Hybrid kommer

Senere dukker det også opp en hybrid, og denne kan bli svært interessant for Norge, med de fordelene slike drivlinjene har med tanke på avgifter. Bilen får da en 3-liters V6 i kombinasjon med batteripakke og elektrisk motor. Denne løsningen har de tenkt å slippe på markedet allerede på slutten av året i den ordinære Range Rover. Hvorvidt Sport får det samme samtidig er foreløpig ikke kjent.

Dette er Range Rover Hybrid

Fortsatt en offroad'er

Ettersom dette er en Range Rover, så skal den også kunne levere med tanke på kjøring offroad. Vi har selv erfart hva nye Range Rover er god for, og nye Sport skal heller ikke stå tilbake for noe. Med selskapets eget Terrain Respons 2 system, som blant annet har aktive differensialer, og opptil 85 cm vadedybde, så er mye av fasilitetene på plass.

Se bilen innvendig:

Fasilitenene på plass

En Range Rover skal inneholde et minimum av luksus, eller så hadde den fått navnet Land Rover. Her har du blant annet et stereoanlegg på 1.700 watt fra Meridian, du kan få egen wi-fi sone i bilen for opp til åtte enheter, og for best mulig dekning har den egen antenne til formålet på taket - av den lave typen så klart. I tillegg har bilen alt annet man bør forvente av en bil i denne klassen.

Tre rader

Når det gjelder de yngste, så har Range Rover implementert en tredje seterad som kan heves opp fra gulvet i bagasjerommet med et tastetrykk. Det samme når du vil legge det ned igjen, og den tredje seteraden er naturlig nok splittet 50/50, ettersom den er beregnet for to. Disse to bør i høyeste grad være blant de små, for plassen er naturligvis ikke mer enn den bør være, men så er slike rad nummer tre stort sett alltid en nødløsning i alle andre biler også. Men, egen justering for klimaanlegget har de likevel fått.

Ny Freelander på vei

8 gir, snart 9

Det eneste jeg ikke helt forstår er hvorfor de her har valgt en ordinær girspak for automatgiret, når resten av bilene deres har det kjente hjulet Range Rover har hatt på de siste modellene. Argumentet var at dette skal være mer sporty, men hvorfor hadde da den helt nye og supersprelske Jaguar XK R-S GT, som ble lansert samtidig, det kjente hjulet? Foreløpig er automatkassen en 8-trinns ZF-kasse, men selskapet har allerede flagget at de skal starte produksjon med 9-trinns versjonen fra samme produsent. Dette blir dog noe senere, og først på de mindre bilene til å begynne med.

Range Rover med 9 gir

Forfengeligheten lever

Interiøret i seg selv er det lite å utsette på. Midtkonsollen er lagt litt mer skrått, og er enda mer sammenhengende enn på Range Rover, hvor det står mer oppreist. Dermed blir det også innvendig et litt mer sporty preg over det hele. Det er også luksuriøst på alle fronter, og i midtkonsollen har du en kjøleboks som er stor nok for å romme en flaske champagne, for passasjerene naturligvis.

Stort marked

I Norge er det lett å spørre seg hvordan det kan være butikk i å levere biler som dette, men sannheten er at totalmarkedet for SUV'er øker, og etterspørselen er større enn noen gang. Dette skyldes i første omgang Russland og Asia, og Range Rover leverer for tiden alt de kan produsere. Norge er med andre ord ikke målestokken når det gjelder denne type biler, men også her til lands kommer det til å rulle noen Range Rover ut fra forhandlerne. Både med og uten etternavnet Sport, og jeg kan ikke klandre noen for det.

Vi kalte tross alt nye Range Rover for verdens beste SUV, og da er det ikke rart om begjæret vekkes. Til høsten er det mulig å se nærmere på Range Rover Sport, for da lander den på norsk jord. Prisene er foreløpig ikke kjent.