Skoda Octavia er blitt en gammel traver og en av favorittbilene til de som hovedsaklig er ute etter mye bil for pengene, noe vi for vår del forstår veldig godt.
Les vår test av nyeste generasjon her
Mellom klassene
Om Octavia har vært en utpreget "fornuftsbil", har den også vært litt vanskelig å kategorisere, et sted mellom kompaktklassen og mellomklassen, i likhet med en bil som Volvo V50. Mens V50 har vært basert på Ford Focus-plattform har Octavia vært bygget på plattformen til VW Golf. Men den har samtidig, takket være ganske store overheng, hatt en karosserilengde opp mot mellomklassen - uten helt å nå opp dit.
Den har også vært kjent for å ha svært god bagasjeplass.
Bildeserie 1:
Spionbilder
Volkswagenkonsernet har annonsert at neste generasjon Skoda Octavia skal presenteres i november - det er altså ikke lenge til. Nå har vi mottatt de bildene vi kan vise her fra våre spionfotografer i Automedia - to serier med bilder av to, nesten helt avkledde sedan/kombi-modeller i kledelig om enn noe skittent blått.
VIDEO: Her knuser gravemaskinen splitter nye Skodaer
Bildeserie 2:
Stor bil
Nye Octavia har fått lov til å vokse betraktelig i forhold til utgående modell, og fra dagens 455 centimeter skal den nå nå opp i 480 centimeter, hvilket er på nivå med mellomklassens storselgere VW Passat, Ford Mondeo og Toyota Avensis. En av grunnene til at Octavia nå resolutt flyttes opp i mellomklasse-segmentet er naturligvis introduksjonen ganske nylig av den mindre sedanen Rapid.
Nyeste Golf-plattform

Men så kan man selvsagt lure på: Hva vil nå skje med Skoda Superb - som med sine 484 centimeter kommer til å være bare en anelse større enn nye Octavia? Uansett: Nye Octavia blir den første Skoda-modellen som blir basert på VW-konsernets modulære MQB-plattform som ble innviet av Audi med A3 og selvfølgelig VW Golf generasjon syv, som vi nettopp har testet.
Vi har vært i kontakt med den norske Skoda-importøren, som kan bekrefte at den nye modellen er nært forestående og vil bli vist offisielt senere i år.
Vi planlegger for vår del å prøvekjøre den i januar neste år, allerede før den får sin publikumspremière på bilmessen i Genève.
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.