VIVIZ TOURER: Det er mye som tyder på at dette er arvtakeren til Subaru Outback.
VIVIZ TOURER: Det er mye som tyder på at dette er arvtakeren til Subaru Outback.Vis mer

Subaru Viziv Tourer

Neste generasjon Subaru

Outback drar på åra, og trenger en arvtaker. Her er den.

Nei da, det er ikke første gang Subaru viser en konseptbil med navnet Viziv, men nå har den fått etternavnet Tourer. Den er aldri vist tidligere, og står nå på utstilling under bilmessen i Genève.

Ut fra eksisterende modellrekke er det mye som tyder på at dette er en arvtaker til Outback.

Viziv Tourer er 4,78 meter lang, og har en akselavstand på 2,73 meter.

Firer og elektrisk

Neste generasjon Subaru

Konseptbilen skal visstnok huse en boksermotor. Hva vi vil finne under panseret når bilen kommer på markedet, er noe mer usikkert.

Designsjefen skal – mot alle tidligere uttalelser – ha sagt at kundene ikke er opptatt av hvorvidt det sitter en bokser eller mer konvensjonell rekkemotor der og at de ser på bruken av en rekkefirer i stedet.

Dette er oppsiktsvekkende fra et merke som Subaru, men vi ser ikke bort fra at det er tilfellet.

Designsjefen, Mamoru Ishii, uttalte også at elektrifisering vil være viktig for å redusere utslipp, uten at det ligger noe oppsiktsvekkende i det.

At bilen har firehjulsdrift, er nærmest en selvfølge når det snakkes om Subaru. Symmetric AWD, må vite.

Konseptbilen har naturlig nok fem dører, men innvendig er den utformet som en fireseter. Dette må vi også regne med er endret til fem innen bilen kommer på markedet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Neste generasjon Subaru

Sinnatagg

Uten å vite noe om drivlinjen blir det vanskelig å si noe om ytelser og forbruk, men designen er unektelig av den mer aggressive sorten. Det betyr likevel ikke at Viziv Tourer skal være en sportsbil.

Viziv Tourer er en crossover-miks som skal tilfredsstille kunder med en aktiv livsstil, forteller Subaru selv.

Bilen vil også få en rekke nye sikkerhetsfunksjoner som er nytt fra merket, men som er høyst nødvendig for at bilen skal være konkurransedyktig, og at den skal tilfredsstille nye kollisjonstester.

Den vil også ha Subarus Eye-Sight system, med to kameraer plassert med en viss avstand, som på et tredimensjonalt vis analyserer det som måtte befinne seg foran bilen og varsle føreren, eller gjøre tiltak dersom det haster.

Den første Viziv konseptbilen ble faktisk vist så tidlig som i 2013, og startet den gang kommunikasjonen med markedet for hvordan en Subaru skal se ut i framtida.

Nå vil vi gjerne se noen resultater snart, også ute på veien.