Neste års julegave

For 23. år på rad inviterte Toyota unge og kreative ingeniørstudenter til å delta i en konkurranse der den mobile fremtid blir satt i høysetet. Konkurransen resulterer i mange spennende og/eller unyttige "oppfinnelser". Fra årets konkurranse å dømme, vet vi hva vi ønsker oss til jul neste år.

Denne gangen var det en ingeniør ved navn Hiroyasu Tsubouchi og hans team fra Kinuura Plant Machining som stakk av med det gjeveste trofeet - et par rollerblades med elektrisk motor som utnytter energien som brukeren genererer på sin vei.

Nå kan vel ingeniørens ambisjon om "å foreslå et fremdriftsmiddel for det neste årtusen som løser miljøproblemer, trafikkaos og parkeringsproblemer" synes overambisiøs i forhold til resultatet, men vi morer oss likevel kostelig over tanken på å cruise oppover Bogstadveien i sommermånedene uten å løfte en finger.

Elektriske Rollerblades

Ideen er dog like enkel som genial. Man tager et par rollerblades, kobler et reduksjonsgear til et av hjulene på skøyten, og kobler dette til en elmotor. Motoren henter sin strøm fra en batteripakke som ikke er mindre enn at brukeren har den på ryggen...

Vil man svette, både kan og må man det. Da lades nemlig batteriene. Selvfølgelig lades også batteriene når man kjører nedoverbakke, eller når man bremser! Når du ikke vel svette, brukes en styreenhet som holdes i hånden - trykk på en knapp, og du summer fremover. Eller bakover. Motoren har selvfølgelig et reversibelt gear, må vite!

3 eller 4 stoppemetoder

For å stoppe har man - i følge ingeniøren - 3 måter å gjøre dette på. Enten kan motoren fungere som brems (og samtidig lade opp batteriene), eller motorens rullemotstand kan benyttes. Den tredje metoden er å bruke det ingeniøren referer til som en "mekanisk brems", altså bremseklossen som er montert bakpå skøyten.

Ingeniøren nevner ikke med et ord den mest populære - eller skal vi si utbredte stoppemetoden, nemlig å mer eller mindre elegant utnytte kroppen som bremsekloss ved å legge sg på rumpa eller å gå på trynet.

Den fullt brukbare prototypen er nylig vist i Japan, og det skulle ikke forundre oss om en slik innretning vil være mektig etterspurt til (h)jul neste år!

Neste års julegave

Bilredaksjonen vil med denne totalt unyttige, men akk så artige nyheten benytte anledningen til å ønske alle våre lesere en gledelig jul!!!