Én av fire elbiler får ikke lov til å bære taklast

Nei, elbilist. Dette er ikke lov

Flere biler kan ikke ha last på taket - ikke engang bilen som skal bli Norges mest solgte i 2020. Det er uavklart for flere modeller som er på vei, samtidig som vektforskjellene er store.

KAN IKKE BÆRE TAKLAST: Den norske importøren spår at elbilen ID.3 kommer til å bli en storselger i løpet av 2020. Den kan imidlertid ikke bære takstativ eller skiboks. Foto: Volkswagen
KAN IKKE BÆRE TAKLAST: Den norske importøren spår at elbilen ID.3 kommer til å bli en storselger i løpet av 2020. Den kan imidlertid ikke bære takstativ eller skiboks. Foto: Volkswagen Vis mer

Oppdatert: Vi skrev feilaktig at Kia e-Soul maksimalt kan bære 80 kilo på taket. Det riktige er 100 kilo.

Å kjøpe ny bil er langt fra noen enkel affære. Det innebærer stort sett mange valg og kompromisser: liten eller stor, høy eller lav, dyr eller billig, ny eller brukt, bensin, diesel eller elektrisk drift … er bare noen eksempler.

Rekkevidde kontra pris og/eller leveringstid kan også være spørsmål som melder seg for deg som har bestemt deg for elbil. Flere av de mest populære elbilene har hatt lange ventelister.

Nordmenn er dessuten glade i høyreiste SUV-er. Hengerfeste og takstativ er også «særnorsk» utstyr de fleste vil ha på kjøretøyet sitt - samme hvor sjelden dette kanskje blir tatt i bruk av noen.

10 biler uten taklast

Og her fortsetter utfordringene. Sammen med såkalt rekkevidde- og ladeangst har mangel på hengerfeste tradisjonelt vært en årsak til at mange nordmenn har styrt unna elbil.

Dette har det imidlertid blitt en bedring på de siste årene. Og enda flere av elbilene som lanseres i løpet av 2020, kan trekke henger.

Det som har fått mindre oppmerksomhet, er elbilenes evne (typegodkjenning) til å bære last - i form av et stativ eller skiboks - på taket. Her varierer det stort. Mer enn én av fire (13/46) elbiler som enten er på markedet eller kommer i løpet av året, er ikke typegodkjent for ekstra last på taket:

  • BMW i3
  • Fiat 500e
  • Ford Mustang Mach-e*
  • Honda e
  • Hyundai Ioniq
  • Renault Twizy
  • Renault Zoe
  • Skoda Enyaq*
  • Smart Forfour
  • Smart Fortwo
  • Tesla Model X**
  • Tesla Model Y*
  • VW ID.3

(*)Ikke bekreftet typegodkjenning for Ford Mustang Mach-e, Skoda Enyaq eller Tesla Model Y
(**)Tesla Model X kan bære en spesiallaget boks på hengerfestet, som mange mener erstatter takstativet - I tabellen lenger ned ser du hvor mye de resterende elbilene på markedet kan bære på taket.

IKKE LOV: Det er flere elbiler som ikke kan eller har lov til å ha last på taket. Renault Zoe er én av dem - heller ikke med sugekopp-stativ, som på bildet. Foto: Espen Stensrud
IKKE LOV: Det er flere elbiler som ikke kan eller har lov til å ha last på taket. Renault Zoe er én av dem - heller ikke med sugekopp-stativ, som på bildet. Foto: Espen Stensrud Vis mer

«Bestselger»

Flere av bilene på lista er heller ikke typegodkjent for å bære stort mer enn 30 kilo på taket. Derfor er bilen som kanskje imponerer oss mest Kia e-Niro. Den lille koreanske SUV-en som har klart å blande seg sammen med store Tesla Model X og de elektriske varebilene Citroën Berlingo, Nissan e-NV200, Peugeot Partner og Renault Kangoo helt på topp, med 100 kilo lastekapasitet.

Merk deg at det er snakk om totaltvekt - inkludert festeanordning og takstativet/skiboksen. Hvor mye din bil kan bære, kan du se i vognkortet tilhørende bilen.

«Kina-bilen» MG ZS EV slår også til med en lastekapasitet på 75 kilo på taket, og er sammen med Polestar 2, Porsche Taycan og Volvo XC40 blant de bedre av de nye elbilene på det punktet.

Samtidig er det ikke lenger noen nyhet at elbilen den norske VW-importøren har spådd å bli deres nye storselger - ID.3 - ikke er har lov til å bære takstativ eller -last. Dette er likevel verdt å notere seg for den som vurderer å kjøpe ID.3.

75 KILO: «Kina-elbilen» MG ZS EV har takrails, som ifølge typegodkjenningen kan bære 75 kilo. Foto: Øystein B. Fossum
75 KILO: «Kina-elbilen» MG ZS EV har takrails, som ifølge typegodkjenningen kan bære 75 kilo. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Dinside har ikke fått bekreftet fra den norske importøren om Skoda Enyaq (fram til nylig kjent som Skoda Vision iV) blir typegodkjent for taklast. Det samme gjelder for Ford Mustang Mach-e og Tesla Model Y.

Så mye kan elbilene bære på taket

BILMODELL VEKT
Citroen Berlingo100 kg
Kia e-Niro100 kg
Kia e-Soul100 kg
Nissan e-NV200 Evalia100 kg
Peugeot Partner100 kg
Renault Kangoo Z.E. Maxi100 kg
Tesla Model S100 kg*
Hyundai Kona80 kg
Audi e-tron75 kg
Ford Focus75 kg
Jaguar I-Pace75 kg
Mercedes-Benz B250e75 kg
Mercedes-Benz EQC75 kg
MG ZS75 kg
Polestar 275 kg
Porsche Taycan75 kg**
Volkswagen e-Golf75 kg
Volvo XC4075 kg
DS 3 E-Tense70 kg
Opel Corsa-e70 kg
Peugeot e-20870 kg
Peugeot e-200870 kg
Tesla Model 365 kg
Mini Electric60 kg
Chevrolet Bolt50 kg
Opel Ampera-e50 kg
Seat Mii Electric50 kg
Skoda Citigoe iV50 kg
Volkswagen e-up!50 kg
Nissan Leaf35 kg***
Citroen C-Zero30-50 kg
Mitsubishi I-MiEV30-50 kg
Peugeot iOn30-50 kg
BMW i3-****
Fiat 500e-
Honda e-
Hyundai Ioniq-
Renault Twizy-
Renault Zoe-
Smart ForFour-
Smart ForTwo-
Tesla Model X-
VW ID.3-
Ford Mustang Mach-eubekreftet
Skoda Enyaqubekreftet
Tesla Model Yubekreftet

Tabellforklaring:
(-) betyr at bilen ikke kan bære vekt på taket
(
*) Tesla opplyser at det ikke finnes et eksakt tall, og at makslast for det enkelte takstativ er styrende. Det betyr rundt 100 kg for de kraftigste stativene
(**) Ifølge importøren vil det vøre en festeanordning med glasstak
(***) Oppgitt i typegodkjenningen, men er ifølge Nissan et veiledende og ikke et definitivt tall
(****) Tillatt tyngde ikke oppgitt i typegodkjenning, men BMW Norge avviser ikke kategorisk tredjepartsløsninger


Kilder: Importørene, Elbilforeningen og OFV