Taklast og elbiler

Nei, elbilist - dette er ikke lov!

Ikke alle elbilene kan laste på taket - og vektforskjellen er stor. Se hvor mye elbilen kan bære på taket.

OVERRASKENDE? På grunn av måkevingedørene kan ikke den store SUV-en Tesla Model X (til venstre) bære vekt på taket. Men heller ikke lille Renault Zoe (til høyre) har ifølge typegodkjenningen lov til å bære takstativ. Her har noen montert et lite sugekopp-stativ, mot forskriftene. Foto: Øystein Fossum
OVERRASKENDE? På grunn av måkevingedørene kan ikke den store SUV-en Tesla Model X (til venstre) bære vekt på taket. Men heller ikke lille Renault Zoe (til høyre) har ifølge typegodkjenningen lov til å bære takstativ. Her har noen montert et lite sugekopp-stativ, mot forskriftene. Foto: Øystein Fossum Vis mer

Sammen med såkalt ladeangst er mangel på hengerfeste den viktigste årsaken til at elbilistene eventuelt lar den elektriske bilen stå hjemme. Men nå kommer det stadig nye elbilmodeller på markedet, og stadig flere av dem kan trekke tilhenger.

Det færre har fokusert på til nå, er elbilenes evne til å bære ski eller annet gods på taket. Her spriker det nemlig veldig. Ifølge tall Norsk elbilforening har satt sammen varierer taklast-muligheten fra ingenting til 100 kilo.

Seks biler ikke godkjent

22 av bilene på denne lista er eller vil bli typegodkjent for taklast. Det tilsvarer om lag 80 prosent av modellene på det norske markedet.

Fire av de fem elbilene som kan bære opptil 100 kilo på taket er kassebiler. Kun Kia e-Niro av personbilene kan frakte så mye oppå bilen. Den oppgitte vekten er totalen av takstativet, pluss eventuell skiholder og takboks - pluss selve lasten du skal frakte.

Totaloversikten over elbilenes tak-lastekapasitet finner du nederst i artikkelen, mens de følgende bilene ikke er typegodkjent for takstativ:

  • BMW i3
  • Hyundai Ioniq
  • Renault Zoe
  • Smart Fortwo
  • Smart Forfour
  • Tesla Model X

Forklaringen fra Hyundai og Renault er enkelt og greit at det ikke er tillatt.

- Samtidig er nye Kia e-Niro bygd på samme chassis som Ioniq, og e-Niro får tillatt taklast på 100 kilo, forteller seniorrådgiver Ståle Frydenlund i Elbilforeningen.

Få er klar over det

Dinside har imidlertid sett flere av de nevnte elbilene med ulovlig last på taket - inkludert en Renault Zoe, med sugekopp-stativ og slalåmski. Overfor bekrefter administrerende direktør Nils-Henrik Holmen i Renault Norge at dette ikke er tillatt på Zoe.

- Ja. Som utgangspunkt er det ikke mulig å montere stativ på denne bilen. Vi vet det finnes noen magnetløsninger og slikt, men det er ikke noe vi går gode for, sier han til Dinside.

- Er dere klar over at noen har det påmontert på sine biler?

- Ja. Men bilen er ikke typegodkjent for det.

- Har dere inntrykk av at folk er klar over disse reglene?

- Det er vanskelig å gi et entydig svar på det. Jeg synes ikke det har vært et stort tema. Zoe er en type bilmodell som folk ikke typisk er så opptatt av taklast. For framtidige produkter, i større segment, ber vi produsenten om at vi må kunne montere både skistativ og takboks.

VOGNKORT: Her vil det stå i vognkortet, om bilen har lov til å bære taklast. Dette vognkortet, fra Renault Zoe, har altså ikke den muligheten. Foto: Øystein Fossum
VOGNKORT: Her vil det stå i vognkortet, om bilen har lov til å bære taklast. Dette vognkortet, fra Renault Zoe, har altså ikke den muligheten. Foto: Øystein Fossum Vis mer

- Ikke en stor utfordring

Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening mener taklast ikke er noe stort elbil-problem.

- Nei, jeg vil ikke si det er noen stor utfordring. De fleste elbilene kan ha mer eller mindre taklast, velsignet fra produsentenes side. Dessuten laster de færreste mye på taket uansett, sier han til Dinside.

Seniorrådgiveren vedgår at Elbilforeningen ikke har noen oversikt over norske elbilisters bruk av av utstyr for taklast. Han mener dessuten at flere elbiler kan bruke utstyr fra tredjepart, selv om ikke produsenten har laget utstyret selv.

- Det at en konkret bilmodell ikke har oppgitt taklast, betyr ikke nødvendigvis at det er forbud, men det å montere eget utstyr stiller naturligvis større krav til aktsomhet fra forbrukeren, understreker Frydenlund.

UP: Disse sanksjonene møtes du med

Det finnes ingen statistikk over hvor mange biler som kjører med ulovlige stativer og last på taket, men sjefen for utrykningspolitiet (UP), Runar Karlsen, bekrefter at dette er noe de følger med på.

- Jeg kan ikke si noe om hvor mange ganger vi reagerer på slikt i trafikken. Men det har med trafikksikkerhet - bilenes navigerings- og stanseevne å gjøre. Derfor er det vesentlig å følge reglene og det som står i vognkortet, forklarer Karlsen til Dinside.

- VI HAR TRENTE ØYNE: UP-sjef Runar Karlsen forteller at politiet følger med på hvilke biler som har ulovlig last på taket.
- VI HAR TRENTE ØYNE: UP-sjef Runar Karlsen forteller at politiet følger med på hvilke biler som har ulovlig last på taket. Vis mer

- Når det åpenbart er feil med vekta, eller det ikke skulle vært noe der i det hele tatt, gjør vi en vurdering av kjøreforbud eller andre straffereaksjoner.

Han påpeker at politifolk i trafikken er over gjennomsnittet interessert i biler, og at de åpenbare tilfeller med åpenbar mistanke blir biler stoppet.

- Våre trente øyer ser mye rart på taket. En straffereaksjon vil komme av fornuftig vurdering av politimann på stedet. Det kan bli anmeldelse i en hjemmel, som kommer fram strid med vognkortet, forklarer UP-sjefen.

- Hvor mye kan man få i forelegg? Man slipper altså bøter opp mot 10.000 kroner?

- Det kommer an på hvor alvorlig det er. Hvor langt skulle vedkommende, for eksempel. Men han får ikke kjøre videre med det. Er lasten tung, og festet i ferd med å falle av, kan det bli enda verre. Jeg tror imidlertid en politimann gjør en god vurdering.

Ender det med anmeldelse legger Karlsen til at det er opp til den enkelte påtalemyndighet. Men boten kan da komme på noen tusen kroner og oppover.

IKKE LOV: Mange elbiler, inkludert omtalte Renault Zoe, har ikke lov til å ha last på taket. Foto: Espen Stensrud
IKKE LOV: Mange elbiler, inkludert omtalte Renault Zoe, har ikke lov til å ha last på taket. Foto: Espen Stensrud Vis mer

Fabrikanten bestemmer

Ifølge Vegdirektoratet er det bilfabrikanten som bestemmer maks lastevekt på bilene. Dette enten angis i typegodkjenning - inkludert i registrerings-dokumenter/vognkort) - i instruksjonsbok eller på annen måte.

- Ikke alle biler er godkjent av fabrikanten for å ha taklast. Da kan man ikke ha det. Blir man stanset i kontroll med ulovlig taklast, skal reaksjonen være avlastning på stedet og i grove tilfeller anmeldelse av forholdet, bekrefter Arnfinn Eriksen i Vegdirektoratets tilsyn- og kontrollseksjon.

Dette må du også tenke på

Når du ser hvor mye taklast bilen er godkjent for, må du både se på hvor mye vekt takstativet og skiboksen er godkjent for.

– Det hjelper lite om bilen kan bære lasten hvis stativet bryter sammen. Å presse tillatt vekt på taket har også en åpenbar sikkerhetsside, påpeker Frydenlund.

Han forklarer at et takstativ med to bøyler veier rundt tre til fem kilo totalt. Satser du på ski- eller sykkelholder, blir dette tallet fort doblet.

- VIKTIG: Seniorrådgiver Ståle Frydenlund i Elbilforeningen anbefaler lett lasteutstyr på taket av Nissan Leaf. Foto: Elbilforeningen
- VIKTIG: Seniorrådgiver Ståle Frydenlund i Elbilforeningen anbefaler lett lasteutstyr på taket av Nissan Leaf. Foto: Elbilforeningen Vis mer

– Da er det altså differansen opp til totalvekt som gjelder. Bruker du så 15 til 35 kilo på en takboks, vil du fort ha brukt opp 20 til 40 kilo av tillatt vekt.

Nissan Leaf, Norges klart mest solgte bil i 2018, vil da få problemer. Den har nemlig bare en tillat maksvekt på 35 kilo. Lett og sterkt lasteutstyr blir dermed enda viktigere.

Tesla Norge opplyser på sin side at det ikke er satt noen maksgrense for deres Model S, med panoramatak. En må derfor forholde seg til maksimal vekt som takstativet kan bære.

Sikkerhet med taklast

Når vi først minner om mulighetene til å laste på taket, kommer vi ikke utenom sikkerhetsaspektet: Hvor mye veier sakene du skal ha oppi? Og hvordan bør du stable bagasjen for at den skal ligge mest mulig stabilt?

– Sikkerhet må du ikke slurve med. Tenk over at bilen kan få endrede kjøreegenskaper på grunn av den ekstra tyngden på toppen, og at lasten i boksen i praksis kan bli skutt ut ved en eventuell bråstopp, råder Ståle Frydenlund.

Han gir derfor følgende tips du kan ta med deg før du legger ut på tur:

  • En fullastet bil, med eller uten takboks, vil få økt bremselengde. Kjør pent.
  • Takboksen endrer bilens tyngdepunkt (dog mindre enn på biler med fossile drivlinjer); senk derfor farten noe i svinger, særlig i krappe kurver.
  • Legg de tyngste gjenstandene i bunnen av takboksen, og sørg generelt for å fordele lasten jevnt – for god vektfordeling. Bruk lastestropper til å feste ski og øvrig last best mulig.
  • Husk at lasten på taket inngår i bilens nyttelast. Sjekk i vognkortet hva som gjelder for din bil.
  • Som alltid ellers er det viktig å sørge for at bilen har riktig lufttrykk i dekkene. Med takboksen på, særlig når den er lastet opp, kan det være lurt å øke trykket noe.
35 KILO: Nye Nissan Leaf (2018) har kun lov til å bære 35 kilo på taket. Da er det viktig med lett bæreutstyr. Foto: Jamieson Pothecary
35 KILO: Nye Nissan Leaf (2018) har kun lov til å bære 35 kilo på taket. Da er det viktig med lett bæreutstyr. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Tillatt taklast - elbiler

BilmodellLast
Citroën Berlingo (kassebil)100 kg
Kia e-Niro100 kg
Nissan e-NV200 (kassebil)100 kg
Peugeot Partner (kassebil)100 kg
Renault Kangoo Z.E. Maxi (kassebil)100 kg
Tesla Model S*< 100 kg
Hyundai Kona80 kg
Kia Soul80 kg
Ford Focus75 kg
Mercedes-Benz B250e75 kg
Volkswagen e-Golf75 kg
Jaguar I-Pace< 75 kg
Chevrolet Bolt50 kg
Opel Ampera-e50 kg
Volkswagen e-up!50 kg
Citroën C-Zero30-50 kg
Mitsubishi I-Miev30-50 kg
Peugeot iOn30-50 kg
Nissan Leaf (fra 2018)**35 kg
Audi e-tron***-
Mercedes-Benz EQC***-
Tesla Model 3***-
BMW i3****-
Hyundai Ioniq-
Renault Zoe-
Smart ForFour-
Smart ForTwo-
Tesla Model X-

* Tesla opplyser at det ikke finnes et eksakt tall, og at makslast for det enkelte takstativ er styrende. Det betyr rundt 100 kg for de kraftigste stativene.
** Oppgitt i typegodkjenningen, men er ifølge Nissan et veiledende og ikke et definitivt tall *** Typegodkjenning ikke klar ennå **** Tillatt tyngde ikke oppgitt i typegodkjenning, men BMW Norge avviser ikke kategorisk tredjepartsløsninger
Kilde: Norsk elbilforening