Påse at du ikke kjører fortere enn hva dekkprodusenten har oppgitt i dekkets hastighetsmarkering når du begir deg ut på tyske motorveier.
Påse at du ikke kjører fortere enn hva dekkprodusenten har oppgitt i dekkets hastighetsmarkering når du begir deg ut på tyske motorveier.Vis mer

Når vinterdekkene skal til Europa

Grensekontrollen inn til Tyskland er unnagjort, foran deg ligger milevis med bred og fin motorvei. Men pass på, det er ikke sikkert dekkene tåler behandlingen.

Vinterdekk skal sørge for å gi best mulig fremkommelighet på snø og is, de er ikke konstruert for å ligge i høye hastigheter over lengre tid. Derfor er det viktig at du undersøker hvilken topphastighet dekket er konstruert for, og overholder den.

Eksplosjon

Det er fristende å legge gasspedalen flatt mot gulvet og virkelig føle hastigheten, uten å risikere at politiet legger seg på hjul, når autobahnen åpner seg foran deg. Det bør du imidlertid avstå fra å gjøre når bilen har på seg vinterskoene. De er nemlig ikke konstruert for høye hastigheter, og bryter du dekkfabrikantens hastighetsbegrensning risikerer du ikke bare at bilen blir ustabil, du risikerer også at dekkene blir ødelagt og i verste fall eksploderer. De fleste vinterdekkene har hastighetsmarkeringen Q, som betyr at hastigheten ikke bør overstige 160 kilometer i timen.

Derfor ta det rolig når du har europeisk asfalt under hjulene.

Link til tabell med hastighetsmerking finner du her

Piggdekk

Piggdekk er et annet problem når du skal kjøre i Europa. Og selv om du fullt lovlig kan kjøre med piggdekk i Danmark, Frankrike, Spania, Sveits, Østerrike og Italia, hjelper det lite når tyskerne har sagt "Nein". For i Tyskland er du uønsket dersom dekkene er utstyrt med pigger.

Sjekk luft

Før du legger ut på turen bør du ta deg tid til å se over dekkene. Se etter at de ikke har noen skader, og undersøk lufttrykket. Kjenner du en vibrasjon i rattet bør du dessuten avbalansere hjulene.