Hva betyr varsellampene

Når denne lampa lyser er det krise

Ikke alle varsellampene på dashbordet i bilen din er like viktige. Når denne røde lampen lyser betyr det imidlertid full stopp.

<strong>RØD FARE:</strong> Når denne lampen lyser er det bare en ting å gjøre: Stopp, sjekk oljen. Fortsetter du å kjøre, kan det gi store motorskader eller motorhavari. Foto: Rune Korsvoll
RØD FARE: Når denne lampen lyser er det bare en ting å gjøre: Stopp, sjekk oljen. Fortsetter du å kjøre, kan det gi store motorskader eller motorhavari. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Instrumentpanelet på en moderne bil kan ha opptil 30-40 varsellamper. De røde er de viktigste, og akkurat denne med ei oljekanne på er viktigst av alle.

Fortsetter du å kjøre etter at den har begynt å lyse, kan det gå riktig galt med motoren. Det er ikke en gang snakk om å kjøre videre til nærmeste bensinstasjon.

Før du drar på bilferie i sommer må du selv sjekke at det er nok olje på motoren - nedenfor forklarer vi hvordan.

Stopp umiddelbart

Hva gjør du når den røde oljelampen lyser? Stopp bilen umiddelbart.

Når denne lyser er det noe som er i ferd med å gå alvorlig galt under panseret. Motoren kan være i ferd med å gå tom for olje eller har mistet oljetrykket. Begge deler kan føre til store motorskader eller totalhavari.

Etter at du har stoppet, venter du noen minutter og sjekker oljenivået. Er det nok olje; ring etter hjelp. Er oljen på minimum eller lavere; etterfyll og start motoren igjen. Dersom den røde lampen slukker, kan du kjøre videre.

<strong>IKKE FARLIG:</strong> Det er helt ufarlig og svært enkelt å sjekke oljen på bilen manuelt. Peilepinnen viser tydelig om det er nok olje på motoren. Mellom maks og min merket går det på de fleste biler en liter. Foto: Rune Korsvoll
IKKE FARLIG: Det er helt ufarlig og svært enkelt å sjekke oljen på bilen manuelt. Peilepinnen viser tydelig om det er nok olje på motoren. Mellom maks og min merket går det på de fleste biler en liter. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Motorhavari

Hva skjer dersom du fortsetter å kjøre etter at oljelampen har begynt å lyse? De bevegelige delene i motoren får for lite eller ingen smøring. I verste fall kan motoren skjære seg og bli helt ødelagt.

Det som er helt sikkert er at slitasjen på motoren øker. I tillegg til å smøre alle de bevegelige delene, er nemlig motoroljen også med på å kjøle motoren. En varm sommerdag med tungt lastet bil er dette helt nødvendig. Belastningen på motoren er større enn under den daglige kjøringen og det kan betyr høyere oljeforbruk.

LUFTTRYKK: Hvis lampa for lavt lufttrykk i dekket lyser, kan det være farlig - det fikk Dinside-journalist Øystein Fossum erfare. Klipp: Ingebjørg Iversen. Video: Maria Bergrud Fossum / Øystein Bergrud Fossum Vis mer

Slik peiler du oljen

Stol ikke på at varsellampen alltid varsler riktig. I noen biler lyser lampen når det er lavt oljetrykk. Andre biler varsler når det er for lite olje på motoren. Det du absolutt må gjøre før du legger ut på ferietur, er å sjekke oljen manuelt.

<strong>PEILING:</strong> Oljepinnen har et maks. og min. merke. På de fleste biler mangler det rundt en liter olje, dersom oljenivået er på minimums-merket. Foto: Rune Korsvoll
PEILING: Oljepinnen har et maks. og min. merke. På de fleste biler mangler det rundt en liter olje, dersom oljenivået er på minimums-merket. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Åpne panseret. Det er ikke farlig, selv om mange tror det. Gjør det mens bilen står rett og motoren er kald. Er motoren varm, må du vente noen minutter etter at den er slått av, slik at olje kan renne tilbake i oljesumpen.

Trekk opp peilepinnen, tørk av med et papir, sett den tilbake på plass og trekk den opp igjen. Da vil oljenivået i motoren vises på pinnen.

Ekstra olje

Nivået skal være på maks-merket på pinnen. Hvis det er på min-merket, mangler det på de fleste biler rundt en liter olje. Da må du etterfylle. På noen biler er oljemengden mellom maks. og min. 0,5 liter. Sjekk bilens instruksjonsbok dersom du er usikker. Eller du kan etterfylle 0,5 liter, vente noen minutter og peile oljen en gang til for å se hvor høyt nivået har steget. En boks med reserveolje kan være greit å ha med på ferieturen.

<strong>MANGE LAMPER:</strong> Dersom en grønn eller gul lampe lyser, kan du fint kjøre videre. Rød lampe betyr fare. Når oljelampen lyser er det full stopp. Illustrasjonsfoto: NAF
MANGE LAMPER: Dersom en grønn eller gul lampe lyser, kan du fint kjøre videre. Rød lampe betyr fare. Når oljelampen lyser er det full stopp. Illustrasjonsfoto: NAF Vis mer

Noen moderne biler har ikke en peilepinne for oljen. Da har du ikke annet valg enn å stole på informasjon på instrumentene.

Avslører motorfeil

Med det samme du har peilepinnen oppe, kan du sjekke et par andre ting:

Ny olje har en nøttebrun og nesten gjennomsiktig farge. Er oljen grå, tyder det på at det er kommet vann i oljen, noe som ikke er bra.

Er oljen svart og seig, er det mye sot og avleiringer i den. Det kan tyde på feil på motoren. Sjekk med et verksted hva som kan være problemet. I begge tilfeller bør oljen uansett skiftes før du drar på langtur.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer