Når 367 hester blir for sløvt...

Hvis resten av verden hadde fulgt norsk bilavgifspolitikk, kunne nok de ansatte i Brabus sett seg om etter noe annet å gjøre. Men slik er det som kjent ikke, og nå har Brabus skrudd på Mercedes-Benz sin nye V12-motor.

[Ugjyldig objekt (NAV)]


I de ordinære utgavene av Mercedes-Benz S600 og CL600 finner du en kraftpakke av en V12-motor under panseret.. Motoren yter 367 hestekrefter ved 5.500 o/min og er i stand til å dytte disse luksus-doningene fra null til hundre kilometer i timen på drøye seks sekunder. Dette til tross for at bilene veier omlag to tonn.

Dreiemomentet er det heller ikke noe å si på. For ved 3.800 o/min yter V12-motoren voldsomme 570 Nm. Her i landet koster S600 og CL600 snaue to millioner kroner, og er derfor uoppnåelige for de aller fleste nordmenn.

Lever av rikinger

Men verden består ikke bare av nordmenn. Ute i den store verden finnes det nemlig millioner av mennesker som har økonomisk evne til å kjøpe seg akkurat den bilen de ønsker. Og det er disse som sørger for at de ansatte i ombygnings-firmaet Brabus har til salt i grøten.

Økt slagvolum

Nå har altså Brabus tatt fatt på den største Mercedes-Benz-motoren. Det første Brabus gjorde var å øke slagvolumet fra 5,8 til 6,7 liter. Det økte slagvolumet medførte at en hel rekke komponenter måtte modifiseres, blant annet veivakselen og de tolv stemplene. Innsuget er også forstørret og eksosanlegget er tilpasset de økte ytelsene. I tillegg er kamakslene modifisert for å gi optimale ventilåpningstider.

450 hestekrefter

Hva har så Brabus oppnådd? Jo, etter boring og modifisering yter motoren 450 hestekrefter, altså en økning på 83 hester. Du må imidlertid opp i 5.750 o/min før alle de 450 hestekreftene er på plass. Maksimalt dreiemoment har økt fra 530 til 635 Nm, men du må helt opp på 4.300 o/min før motoren yter maksimal kraft. Orginalmotoren yter som nevnt maksimalt dreiemoment ved 3.800 o/min.

5,5 sekunder

Brabus-tolveren sørger for å gi både CL og S-klassen en akselerasjon fra 0 til 100 kilometer i timen på 5,5 sekunder. Dermed skulle det være mulighet til å holde følge med en svært høy prosentandel av verdens bilpark.

I likhet med BMW praktiserer Mercedes-Benz elektronisk begrensning av toppfarten. Orginale CL og S-klasse gir seg derfor ved 250 kilometer i timen. Brabus har imidlertid fjernet fartsbegrensningen, og hevder at både CL og S-klasse skal være gode for 305 kilometer i timen med deres modifiserte V-12-motor under panseret.

300.000 kroner

Brabus forlanger snaue 75.000 DM, eller drøye 300.000 kroner, for å oppgradere V12-motoren din. I tillegg kommer norsk volum- og effektavgift. Vi tror derfor det vil være langt mellom hver gang du får se en Mercedes CL- eller S-klasse gjøre unna 0-100 på 5,5 sekunder i Norge.

Relaterte artikler:

Test av Mercedes-Benz CL600
Test av Mercedes-Benz S500