Nakkesleng: Disse bilene er de farligste

Stadig flere uavhengige organisjoner utfører kollisjonstester. Men felles for dem alle er at de ikke måler risikoen for nakkesleng. Men nå kan det svenske forsikringsselskapet Folksam avsløre overraskende store forskjeller mellom biler solgt på 1990-tallet.

Nakkesleng utgjør hele 60 prosent av alle personskader som oppstår i bilulykker. Og ikke nok med det, omlag ti prosent av nakkeslengskadene fører til invaliditet. Derfor er den nye studien svært interessant. Undersøkelsen baserer seg på over tusen virkelige ulykker blant Folksam sine forsikringskunder i perioden 1992-98. Og tallene avslører at enkelte biler gir hele fem ganger større risiko for nakkeslengskade enn andre.

De sikreste

Disse bilene kom best ut av undersøkelsen.

  • Audi 100/A6 (1992-97)

  • Opel Astra (1992-97)

  • Saab 900 (1994-97)

  • Saab 9000 (1985-97)

  • Volvo 850/S70/V70 (1992-98)
  • Tre ganger så høy risiko

    Risikoen for å bli utsatt for en nakkeslengskade er nesten tre ganger så stor hvis du kjører en av følgende biler:

  • Ford Mondeo (1993-)

  • Mercedes 200/300 (1986-95)

  • Nissan Primera (1991-96)

  • Volvo 400 (1987-96)

  • Volvo 700/900 (1982-98)

  • Volkswagen Golf/Vento (1992-97)

  • Volkswagen Passat (1989-96)
  • Fem ganger så høy risiko

    Følgende biler kom aller dårligst ut av undersøkelsen. Risikoen for å bli utsatt for en nakkeslengskade i disse bilene er nesten fem ganger så høy som i de beste bilene.

  • Ford Escort (1991-99)

  • Ford Fiesta (1989-95)

  • Mazda 323 (1990-95)

  • Opel Vectra (1989-95)

  • Peugeot 405 (1988-97)

  • Toyota Carina (1988-92)
  • Ikke bare ved påkjørsel bakfra

    Det har vært en utbredt oppfatning at nakkeslangskader stort sett oppstår ved påkjørsel bakfra. Folksam kan imidlertid avsløre at nakkesleng oppstår i alle kollisjonsretninger. En tredel oppstår faktisk i frontkollisjoner.

    Kollisjonsputer hjelper

    Undersøkelsen viser også at kollisjonsputer gir overraskende god beskyttelse også mot nakkeslengskader. Biler med kollisjonsputer har nemlig vist seg å ha over 40 prosent færre nakkeslengskader enn biler uten. Det viser seg også at beltestrammere motvirker nakkesleng. Risikoen for å bli utsatt for nakkesleng i frontkollisjoner mellom 20 og 40 km/t reduseres med hele 60 prosent hvis bilen er utstyrt med både kollisjonsputer og beltstrammere.

    Den kanskje mest overraskende Folksam har funnet ut, er at biler produsert på 1990-tallet gir større risiko for nakkesleng enn biler produsert på 1980-tallet. Årsaken er i følge Folksam at bilsetene ble stivere og mer solide på 1990-tallet, noe som faktisk øker faren for nakkesleng.

    Relaterte artikler:
    KOLLISJONSTEST: Store forskjeller i Golf-klassen
    Bildoktoren: Om kollisjonssikkerhet
    Til kamp mot nakkesleng
    Mest og minst kollisjonssikker
    Hvor trygg er bilen din?
    Invalid med tilhengerfeste?