Det er enklere enn du tror å skifte hjul. Sjekk filmen og følg sjekkpunktene i saken, så gjør du det bra og billig selv. Vis mer

Bytte til sommerdekk

Nå utløper snart fristen

Du risikerer både bot og en dårligere kjøreopplevelse.

Publisert

På bakgrunn av coronautbruddet valgte Statens vegvesen å utvide fristen for å legge om fra hjul med piggdekk til hjul med sommerdekk med drøyt tre uker.

– Det er uheldig å ha kjøretøy med piggdekk på veiene lenger enn nødvendig. Kombinasjonen av piggdekk, tørre veier, varmt vær og god kjørefart gir mye svevestøv. Vi ber om at de som har muligheten til å skifte så raskt som mulig gjør det for å minske andre miljøulemper og ikke vente så lenge som mulig, sa vegvesenets Ingrid Heggebø Lutnæs i en pressemelding i slutten av mars.

Har du ikke fått byttet om, haster det nå.

I morgen er fristen

Den utvidede fristen utløper nemlig i morgen, 1. mai, og gjelder for hele landet. Kjører du med vinterdekk med pigger etter den tid, kan du bli bøtelagt med 1000 kroner.

Trafikksikkerhet er også et viktig aspekt. Derfor bør også vinterdekk uten pigger, også skiftes ut nå. På grunn av dårligere dreneringsevne, er det nemlig større risiko for vannplaning med vinterdekk kontra sommerdekk. En tidligere test utført av NAF viser også at bremselengden er markant større med vinterdekk.

Kjenner du til dekkravene?

I forbindelse med fristen for å bytte til sommerdekk, har forsikringsselskapet Tryg Forsikring lagt frem en rapport som viser at tre av ti ikke kjenner til kravene for mønsterdybden på dekkene sine.

Den minste tillatte mønsterdybden for sommerdekk er 1,6 millimeter, opplyser Tryg trafikk i en pressemelding. Bruke gjerne et kronestykke eller tuppen på en fyrstikk til å sjekke mønsterdybden.

Du bør også sjekke produksjonskoden på dekke dine for å finne ut hvor gamle de er.

<strong>KODEN SIER ALT:</strong> Dette dekket ble produsert uke 31 i 2014. Et dekk som er eldre enn fem-seks år kan være dårlig. Foto: Rune Korsvoll
KODEN SIER ALT: Dette dekket ble produsert uke 31 i 2014. Et dekk som er eldre enn fem-seks år kan være dårlig. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

– Å kjøre med nedslitte sommerdekk er farligere enn mange tror. På våt asfalt risikerer man vannplaning og tap av kontroll over bilen i lav hastighet. Jo mindre mønsterdybde, jo mer øker faren. Det skyldes at dekkmønsteret skal skyve vann unna i fart, og uten nok dybde klarer ikke et slitt dekk det, sier Torbjørn Brandeggen, kommunikasjonsrådgiver i Tryg Forsikring.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer