Nå testes også barnas sikkerhet

Kollisjonstesterne hos Euro NCAP utvider nå testprogrammet. Heretter skal det også kontrolleres om bilprodusentene tar hensyn til de minste.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Nå testes også barnas sikkerhet

Nå testes også barnas sikkerhet

  1. Fotoalbum
  2. Resultatene


Euro NCAP har nå innført en ny disiplin i sine omfattende kollisjonstester. Heretter skal det også testes hvordan nye biler ivaretar sikkerhetsbehovet til små barn. Derfor har Euro NCAP nå begynt å utstyre testbilene med barneseter og kollisjonsdukker i barnestørrelse. Til nå er åtte biler testet med "barn" ombord, deriblant Ford Focus C-Max, som gjorde det best. C-Max fikk 38 av 60 oppnåelige poeng, noe som kvalifiserer til fire stjerner. Svakest ut kom Renault Kangoo, som med sine 23 poeng kun fikk 2 stjerner.

18 og 36 måneder

Barne-beskyttelsestesten tar utgangspunkt i to barn, ett på 18 måneder og ett på tre. Dukkene plasseres i hvert sitt barnesete, som velges ut av bilprodusenten. Det gis først og fremst poeng etter hvor godt barna beskyttes i front- og sidekollisjonene. I tillegg kan det gis en rekke ekstrapoeng. Blant annet premieres isofix-fester og muligheten til å koble ut kollisjonsputen foran fremre passasjersete. Euro NCAP vurderer også merkingen i bilene. For eksempel gis det tilleggspoeng hvis advarselen mot å plassere barnesete i fremre førersetet er tydelig og lettfattelig.

Gjelder kun de aktuelle setene

image: Nå testes også barnas sikkerhet


Ford Focus C-Max oppnådde altså fire stjerner, mens Kangoo kun fikk to. Det betyr ikke nødvendigvis at C-Max alltid er en tryggere bil for barn enn Kangoo. Det er viktig å være klar over at testresultatene kun gjelder med de aktuelle barnesetene bilprodusentene har valgt ut. Med andre barneseter ombord, ville ikke nødvendigvis resultatene blitt de samme.

Du finner resulatene her.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!