2018 var et suksess-år

Nå slår Volvo
alle rekorder

Bare tre år etter at de brøt halvmillion-barrièren, fikk den svenske bilprodusenten, datterselskap av kinesiske Geely, nok en formidabel salgsrekord.

GULLREKKA: Her er et utvalg ladbare hybrid-modeller fra Volvo, blant dem som var med å sikre salgssuksess for den svenske bilprodusenten i 2018. Foto: Volvo Cars
GULLREKKA: Her er et utvalg ladbare hybrid-modeller fra Volvo, blant dem som var med å sikre salgssuksess for den svenske bilprodusenten i 2018. Foto: Volvo Cars Vis mer

Fasit da salgstallene for 2018 fra alle markeder var lagt sammen, var at Volvo Cars, personbilprodusenten, hadde fått avsetning for 642.253 biler. Det er tidenes høyeste salgstall - og det femte året på rad med økning i salget.

FULL FART FOROVER: Toppsjef Håkan Samuelsson (fremst), poserer stolt med merkets første kompakt-SUV, XC40. Foto: Knut Moberg
FULL FART FOROVER: Toppsjef Håkan Samuelsson (fremst), poserer stolt med merkets første kompakt-SUV, XC40. Foto: Knut Moberg Vis mer

Økningen fra 2017, da det ble solgt 571.577 biler, var dermed på 12,4 prosent. Med stadig flere attraktive modeller i katalogen, er produsenten fortsatt i fint driv i de største markedene sine.

Toppselgeren er den mellomstore SUV-en XC60, etterfulgt av storebror XC90.

Opp i alle store markeder

I USA var økningen på hele 20,6 prosent, til 98.263 biler. I det største enkelt-markedet for Volvo, Kina, var det 130.593 biler som fant nye eiere. Det er opp 14,1 prosent, og det i et marked som var i tilbakegang totalt.

Det gikk ikke fullt så bra i Europa, sett under ett, selv om en oppgang på 6,4 prosent til totalt 317.838 biler er et meget respektabelt resultat, sett i lys av bremseeffekten på bilsalget som har vært et resultat av omleggingen til WLTP-standarden for typegodkjenning.

I Storbritannia alene ble det solgt 50.319, opp 9 prosent i et marked som var ned 7 prosent. I Tyskland ble totalen for året 45.300 - opp 11,1 prosent. I hjemmemarkedet Sverige, der Volvo var markedsleder for 61. år på rad, sank riktignok salget noe, men havnet likevel på solide 69.943 biler anført av markedslederen V90 - herregårdsvognen i god, gammel svensk tradisjon.

Fem år med storsatsing

Volvo Cars, som i 2017 omsatte for cirka 200 milliarder kroner, har åpenbart gjort mye riktig de siste fem årene, siden de varslet en fullstendig fornyelse av hele produktspekteret sitt, med nye plattformer og drivlinjer, samt en satsing på å rendyrke tilhørigheten i premium-segmentet.

Geely, de kinesiske eierne, satset på å gi Volvo den nødvendige kapitalen for å gjennomføre det ambisiøse programmet - med en massiv investering, annonsert i 2012 og som skal ha vært på over 100 milliarder kroner.

Nytt fra grunnen av

Den nye plattformen, eller rettere sagt skalerbare produktarkitekturen (SPA - Scaleable Product Architecture) som ble annonsert i desember 2013, er noe av basisen for suksesshistorien. Den første modellen som var bygget på den, var XC90, som vi kjørte første gang for fire år siden.

Siden har det gått slag i slag, med storbilen S90/V90, den mellomstore SUV-en XC60, kompakt-SUV-en XC40 og mellomklassebilen S60/V60.

Nye merker

Dessuten etablerte Geely et nytt merke basert på Volvo-teknologi, Lynk & Co . Videre ble Polestar, som tidligere utviklet de sportslige variantene av Volvo-bilene, etablert som eget merke for å spesialisere seg på høy-ytelses elbiler.

Den første modellen og, ifølge Polestar selv, den siste ladbare hybriden av merket, Polestar 1, er i dag i før-produksjonsfasen. Den rene elbilen Polestar 2, skal vises for første gang senere i år.