TRAFIKKEN GÅR NED: Det ble dyrere å kjøre inn i hovedstaden fra mandag 1. oktober 2017. Det koster nå 54 kroner for bensinbiler og 59 kroner for dieselbiler å passere bomringen i rushtiden (mellom klokken 6.30-9.00 og klokken 15-17), mot henholdsvis 44 og 49 kroner utenfor rush. Lørdag, søndag, fridager, helligdager og hele juli måned er unntatt rushtidstillegg. Her fra bomstasjonen langs Mosseveien.
Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
TRAFIKKEN GÅR NED: Det ble dyrere å kjøre inn i hovedstaden fra mandag 1. oktober 2017. Det koster nå 54 kroner for bensinbiler og 59 kroner for dieselbiler å passere bomringen i rushtiden (mellom klokken 6.30-9.00 og klokken 15-17), mot henholdsvis 44 og 49 kroner utenfor rush. Lørdag, søndag, fridager, helligdager og hele juli måned er unntatt rushtidstillegg. Her fra bomstasjonen langs Mosseveien. Foto: Heiko Junge / NTB scanpixVis mer

Trafikktall i Oslo og Bærum 2017

Nå minker trafikken i Oslo

Med flere og dyrere bommer i hovedstaden, har tallet på biler gått ned med 5 prosent i 2017. Men andelen nullutslippsbiler øker.

Etter tre måneder med tids- og miljødifferensierte takster i Oslo, er antall bomring-passeringer redusert med 5 prosent, sammenlignet med fjerde kvartal 2016.

Det avslører Fjellinjen, i en pressemelding tirsdag ettermiddag.

Bompengeselskapet har hentet tallene fra passeringer i bomstasjonene i Oslo og Bærum i perioden fra og med 1. oktober til og med 31. desember 2017. Tallene er sammenlignet med samme periode i 2016.

Tirsdag kom forøvrig også Statens vegvesen med foreløpige tall på antall trafikkdrepte i Norge. De viser at det i 2017 var færre drepte enn på 70 år.

Har blitt mye dyrere

I bomringen i Oslo ble det fra 1. oktober 2017 innført tids- og miljødifferensierte takster. De nye takstene er fordelt inn etter miljøklasser og drivstofftyper. Takstene i bomringen i Bærum ble kun justert etter alminnelig prisstigning.

Vi har sortert både de nye og de gamle prisene i egne faktabokser litt lenger ned i saken.

Det viser seg helt klart at det er rushtidsavgiften som er årsaken til nedgangen i trafikken i bommene rundt hovedstaden. Fram til fjerde kvartal 2017 var det nemlig en marginal økning i antall passeringer, sammenlignet med året før.

Etter innføring av tids- og miljødifferensierte takster fikk vi imidlertid en markant nedgang i trafikkvolumet

- Totalt for 2017 ble det en nedgang på 1,3 millioner passeringer sammenliknet med 2016, forteller økonomidirektør Magne Liestøl Larsen i Fjellinjen.

Takstgruppe 1 gjelder alle lette kjøretøy (under 3,5 tonn), mens alle kjøretøy over 3,5 tonn går under Takstgruppe 2.
Takstgruppe 1 gjelder alle lette kjøretøy (under 3,5 tonn), mens alle kjøretøy over 3,5 tonn går under Takstgruppe 2. Vis mer

Tilpasser seg rushtiden

Tallene fra Fjellinjen viser at folk har begynt å tilpasse seg rushtidsavgiften. Mellom klokka 6.30 og 9.00 på dager med denne avgiften er det en reduksjon på 3,7 prosent.

I halvtimen før (6.00-6.30) rushtidsavgifts-perioden har det blitt en økning i bompasseringer på hele 8,2 prosent.

I halvtimen mellom klokka 9.00 til 9.30, etter rushtidsavgiftsperioden, fortsetter derimot trafikkvolumet på et lavere nivå, med en nedgang i trafikken på 3,1 prosent.

*Takstgruppe 1 gjelder alle lette kjøretøy (under 3,5 tonn), mens alle kjøretøy over 3,5 tonn går under Takstgruppe 2. Dette var prisene fra perioden 1. januar 2017 til og med 30. september 2017.
*Takstgruppe 1 gjelder alle lette kjøretøy (under 3,5 tonn), mens alle kjøretøy over 3,5 tonn går under Takstgruppe 2. Dette var prisene fra perioden 1. januar 2017 til og med 30. september 2017. Vis mer

Flere nullutslippsbiler

Statistikken viser også at andelen nullutslippsbiler øker gjennom bomstasjonene i Olso og Bærum, gjennom hele døgnet, mens andelen dieseldrevne biler minker.

I Oslo har andelen lette dieselkjøretøy, under 3,5 tonn, dalt fra 49,7 prosent til 47 prosent (2,7 %) fra april til desember. Tilsvarende for Bærum er 49,5 til 46,7 prosent - en nedgang på 2,8 prosentpoeng.

Passeringer med nullutslippsbiler øker fra 10,2 til 13,0 prosent i Oslo og fra 11,4 til 13,9 prosent i Bærum.

Andelen nullutslippsbiler går noe ned i desember. Men det er ifølge Fjellinjen i tråd med normal sesongvariasjon, grunnet juleferien.

Fordeling på drivstoffgruppene bensin, diesel og nullutslipp (el- og hydrogen) er målt for hele døgnet.
Fordeling på drivstoffgruppene bensin, diesel og nullutslipp (el- og hydrogen) er målt for hele døgnet. Vis mer

Fjellinjen AS eies av Oslo kommune (60 %) og Akershus fylkeskommune (40 %).