Elbil og støy

Nå må elbiler lage mer støy

Nye EU-regler krever nå at alle elbiler blir utstyrt med et støysystem for å varsle fotgjengere om at en bil er i nærheten.

NYE EU-REGLER: EU krever at elbilene avgir støy på minimum 56 desibel når de kjører under 20 kilometer i timen. Foto: BMW
NYE EU-REGLER: EU krever at elbilene avgir støy på minimum 56 desibel når de kjører under 20 kilometer i timen. Foto: BMW Vis mer

Reglementet trer i kraft fra mandag, og vil også påvirke norske bilister.

De nye reglene innebærer at elbilene må avgi en kontinuerlig støyende lyd når bilene har en hastighet på under 20 kilometer i timen, eller når bilene rygger. Lyden skal ha en styrke på minimum 56 desibel.

Gjelder nye biler

Det vil foreløpig kun gjelde for nye elbiler. Biler som allerede er ute på markedet må utstyres med nytt støysystem innen 1. juli 2021.

Elbiler lager svært lite lyd i lav hastighet, og Blindeforbundet er blant dem som har tatt til orde for det de mener er trafikkfarlig ferdsel. Generalsekretær Arnt Holte har tidligere uttalt til Dinside at dette er noe de lenge har jobbet med.

Mener det er feil

Elbilforeningen er derimot mer skeptiske til påbudet.

- Vi mener det er feil å gjøre varsellyd til en sak om elektriske biler. Moderne bensinbiler medfører også lite støy på lave turtall. En rekke nyere fossildrevne biler har også start/stopp-teknologi, og vil dermed være svært stille i mange trafikksituasjoner. Disse blir sjelden eller aldri nevnt i diskusjonen om varsellyd, skriver foreningen på sine sider.

De foreslår i stedet en varsellyd som slår inn når det trengs.

- Varsling for myke trafikanter bør baseres på avanserte førerstøttesystemer som oppdager objekter. En slik løsning kan også være områdebasert, ved at varsellyd aktiveres automatisk kun i særlig tett befolkede områder. Vi mener disse alternativene er bedre enn en kontinuerlig kakofoni av varsellyder, som er mer egnet til å forvirre enn å orientere dem som trenger ekstra oversikt over trafikkbildet.