Reglementet trer i kraft fra mandag, og vil også påvirke norske bilister.
De nye reglene innebærer at elbilene må avgi en kontinuerlig støyende lyd når bilene har en hastighet på under 20 kilometer i timen, eller når bilene rygger. Lyden skal ha en styrke på minimum 56 desibel.
Gjelder nye biler
Det vil foreløpig kun gjelde for nye elbiler. Biler som allerede er ute på markedet må utstyres med nytt støysystem innen 1. juli 2021.
Elbiler lager svært lite lyd i lav hastighet, og Blindeforbundet er blant dem som har tatt til orde for det de mener er trafikkfarlig ferdsel. Generalsekretær Arnt Holte har tidligere uttalt til Dinside at dette er noe de lenge har jobbet med.

Snart må også elbilen «bråke» når den kjører
Mener det er feil
Elbilforeningen er derimot mer skeptiske til påbudet.
- Vi mener det er feil å gjøre varsellyd til en sak om elektriske biler. Moderne bensinbiler medfører også lite støy på lave turtall. En rekke nyere fossildrevne biler har også start/stopp-teknologi, og vil dermed være svært stille i mange trafikksituasjoner. Disse blir sjelden eller aldri nevnt i diskusjonen om varsellyd, skriver foreningen på sine sider.
De foreslår i stedet en varsellyd som slår inn når det trengs.
- Varsling for myke trafikanter bør baseres på avanserte førerstøttesystemer som oppdager objekter. En slik løsning kan også være områdebasert, ved at varsellyd aktiveres automatisk kun i særlig tett befolkede områder. Vi mener disse alternativene er bedre enn en kontinuerlig kakofoni av varsellyder, som er mer egnet til å forvirre enn å orientere dem som trenger ekstra oversikt over trafikkbildet.

Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.