Skråblikk: Bompenger, sinkere, snikere og annet tull i trafikken

Nå må det snart være nok!

Bompenger ryster landet og helgekøene er vonde. Men nå må vi bilister sannelig skjerpe oss, også.

BIL-GAL: Det hender vi koker over bak rattet. Og aldri før har det vært verre enn nå. Foto: NTB/SCANPIX
BIL-GAL: Det hender vi koker over bak rattet. Og aldri før har det vært verre enn nå. Foto: NTB/SCANPIXVis mer

Jeg innrømmer at jeg kan være aggressiv i trafikken, men det er ikke ofte jeg lar meg hisse opp selv. Men: Noen ganger lurer jeg fælt på hva det er som skjer der ute. Her er et lite resymé fra min forsommer-ferd.

Bompenger

I og rundt de store byene popper det opp en ny inntektskilde. En ny beskatning som rammer ulikt uavhengig av inntekt, bosted eller andre sosiale forhold.

I Oslo er det plutselig blitt 54 nye bommer, i tillegg til de 29 som var der fra før. Hovedstaden er altså omringet av 83 bommer hvis formål er å hente ut penger fra deg for å betale for andre tiltak enn bilvei. 98 prosent av pengene, faktisk. Man skulle tro at man betalte for infrastruktur gjennom skatteseddelen før, men nei.

Samtidig ble skiltene som viste bomtakstene fjernet. Og nå er det klin umulig å vite hva du betaler før du får ei tilfeldig samleregning dumpende inn i nettbanken.

At summen blir stor, er garantert. I år må vi betale 13 milliarder kroner i bompenger. Det utgjør i snitt 5.200 kroner per bilist. Og når vi vet at mange bilister ikke betaler så mye akkurat rundt der de bor, skjønner vi at byrden er stor for dem som rammes. Det setter naturlig nok sinn i kok.

Samtidig må det gå an å oppføre seg og ikke framsette trusler i en slik debatt. Det er det absolutte lavmål og er ikke veien å gå. Da er det snarere noe i veien med deg selv.

NYTT SLUK: Fra 1. juni kom det et et helt nytt bompengesystem i Oslo. Innkrevingen av bompenger fordeles på tre bomringer med totalt 83 bomstasjoner. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
NYTT SLUK: Fra 1. juni kom det et et helt nytt bompengesystem i Oslo. Innkrevingen av bompenger fordeles på tre bomringer med totalt 83 bomstasjoner. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix Vis mer

Bompengeopprøret som hersker nå, kommer til å vare ut denne valgkampen. Der vi vil oppleve at folket vil stemme på ensaks-partier i det som blir et protestvalg.

Det som imidlertid forundrer meg mest, er at politikerne ikke forutså dette. Det er nærmest uforståelig at de kan vedta noe så blindt - over tid - uten å skjønne konsekvensen av totaliteten. Så nå sitter de desperate i møter, for å legge en kommunikasjonsstrategi – i et forsøk på å vinne tilbake velgerne.

Egentlig er det ganske underlig at en slik sak skal prege valget 2019 – i en tid hvor både kloden og vårt ve og vel står overfor helt andre utfordringer. Men vi er nærmest vår egen lommebok, og samtidig handler det om frihet og rettferdighet.

«I år må vi betale 13 milliarder kroner i bompenger. Det utgjør i snitt 5.200 kroner per bilist» Espen Stensrud, ansvarlig redaktør i Aller Medias motorredaksjon

Det finnes andre feller, også. Nylig fikk jeg purring for ikke å ha betalt 22 kroner i miljøskatt for å kjøre inn i Gøteborg. Ei regning som aldri har kommet til meg (den faktureres etterskuddsvis). Med i purringen fikk jeg klar beskjed om å betale 500 kroner ekstra. Og da jeg prøvde å klage, fikk jeg bare beskjed om at da må jeg henvende meg til den Svenske Transportstyrelsen.

Og der står jeg i kø ... noe som bringer meg inn på en helt annen kø-kultur. Nemlig:

8. Kø-sinkerne

En bilkø blir veeeldig mye unødvendig lengre. Mye takket være mange plutselige gjøremål for sjåførene som ikke følger på. For vi har fått så mye annet å gjøre bak rattet, må vite. Sminkespeil, Wordfeud, Facebook og foring av unger må ta store deler av skylda.

7. Innsnevringssnikerne

Veiarbeid. Ei endeløs kø i høyre felt. Ledig i venstre. Ja, jeg skjønner at det er fristende, og du blir garantert oppfattet som pur ego med sinte håndbevegelser fra bilistene som passeres.

BANNLYS: Få andre ting gjør oss mer hissige. Illustrasjon: NTB/SCANPIX
BANNLYS: Få andre ting gjør oss mer hissige. Illustrasjon: NTB/SCANPIX Vis mer

Samtidig: All forskning viser at om vi fyller opp begge felt og fletter i enden, så går alt så meget bedre. Seinest i helga så jeg en pickup-kar med tilhenger som holdt på å koke over. Han la seg ut og sperret venstre felt for dem som måtte komme. Trafikk-kultur og evnen til å hjelpe hverandre fram er ikke vår beste side.

6. Venstreonanistene

«Kjøring på motorvei VK 2» bør snart være like obligatorisk som en EU-kontroll. Norge må være det eneste landet hvor det til tider går fortere i høyrefila enn i venstre. (Med unntak av Storbritannia og Japan, da....)

I Sverige har politiet hatt aksjoner for å ta bilister som ligger konstant i venstre felt og gjerne sperrer for biler bak. Slik vil vi ha det her hjemme, også. Halloi! Det er et forbikjøringsfelt, så legg deg tilbake i høyre når du har kjørt forbi – selv om du ikke er ferdigskravlet i mobilen eller med den som sitter ved siden av.

Prøv å tviholde på venstrefeltet på autobahn i Tyskland - og du har garantert øredøvende horn og bixenon som varmer opp nakken din...

5. Rundkjøringsjukserne

De som tar feltet med minst trafikk for så å smette rundt og rett foran. Det er skikkelig artig å bli skremt i kjedelige rundkjøringer. Takk og bulk.

4. Veiarbeid-spøkelsene

50-sone og skiltede innsnevringer når maskinene står dønn stille, er om ikke annet en fin-fin kø-felle i ferietrafikken. Fredager virker å være en fridag i store deler av den bransjen, også.
En annen ting er veiarbeid og omfattende omkjøringsveier på utfartsdager med mest trafikk. Er det virkelig nødvendig?

3. Sightseeing-bilistene

Skal man virkelig nyte synet av ei elv som renner langs en europavei, må man jo holde samme hastighet som det sildrende vannet ... Eller?

Du går ikke glipp av så mye om du innimellom tar en titt i speilet, kjører inn til siden og slipper fram køa med frådende hoder.

BRUK OG KAST: At noen får seg til å åpne vinduet og kaste søpla si ut i grøfta, sier litt om grisen bak rattet. Foto: NTB/SCANPIX
BRUK OG KAST: At noen får seg til å åpne vinduet og kaste søpla si ut i grøfta, sier litt om grisen bak rattet. Foto: NTB/SCANPIX Vis mer

2. Søppel-bilistene

Mangel på kildesorteringsbokser inni bilen kan være et stort problem. Da er det fint at hele Big Mac-fatet kan kastes ut av vinduet og ut til moder jord. Spesielt nå som sugerørene er av papp. For da gjør det vel ingenting, din respektløse råne?

1. Tjuvraddene

Til slutt: De som ikke lar andres ting være i fred og gjerne rapper med seg hjul, skilter eller annet løsøre. Derfor ønsker jeg deg som stjal støtfangerdekselet og det høyre speilglasset på Land Rover'n min minst sju års sammenhengende ulykke og en våt sommer.