Taper store inntekter

kutter de norske byene elbil-fordelene

Borte blir gratis parkering og lading. I tillegg må elbilene begynne å betale bompenger. Slik planlegger de norske byene å kutte i elbil-fordelene.

MÅ BETALE: I år innfører de fleste store byene betaling for elbiler i bommene. Stortinget har bestemt at prisen maksimalt kan være halvparten av det en bensin- eller dieselbil betaler. Foto: Rune Korsvoll
MÅ BETALE: I år innfører de fleste store byene betaling for elbiler i bommene. Stortinget har bestemt at prisen maksimalt kan være halvparten av det en bensin- eller dieselbil betaler. Foto: Rune KorsvollVis mer

Null nybilavgift og moms har vært en kraftig pådriver for å gjøre Norge til elbil-land nummer ett i verden. I tillegg har muligheten til å kjøre i kollektivfeltet, passere gratis i bommene og parkere og lade gratis på kommunale plasser vært kjærkomne fordeler. Til sammen har dette lagt grunnlaget for de norske elbil-eventyret. I 2018 ble det solgt 46 143 nye elbiler i Norge. I år kan tallet bli mellom 60 000 og 75 000 ifølge eksperter Dinside.no har snakket med – rundt halvparten av alle nye personbiler.

Taper store bom-inntekter

BOMPENGER FORLENGES: På grunn av mange gratis-passeringen av elbiler, varsler Statens vegvesen at flere bommer blir stående lenger enn planlagt. Foto: Rune Korsvoll
BOMPENGER FORLENGES: På grunn av mange gratis-passeringen av elbiler, varsler Statens vegvesen at flere bommer blir stående lenger enn planlagt. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Elbil-passeringene er blitt så mange at det merkes et tydelig inntektsbortfall i mange av de bompengefinansierte veiprosjektene. I forrige uke kunne vi avsløre at mange bommer blir stående lenger enn planlagt, og en viktig årsak er at elbilene gir færre inntekter enn forutsatt.

I en rapport sier Statens vegvesen at dette blant annet gjelder Hardangerbrua, Finnfast og Halsenøysambandet. Også kommunene taper mye penger på gratis parkering og lading. Derfor begynner nå de store byene å stramme inn på alle elbil-fordelene.

Elbilene tar plass

I 2018 hadde Fjellinjen i Oslo omkring 14 millioner passeringer av elektriske biler. Gjennomsnittsprisen for en bompassering med personbil er rundt 39 kroner. Det betyr gratis-kjøring for 546 millioner kroner bare i Fjellinjen i Oslo, dersom vi forutsetter at alle elbilene var blitt byttet ut med fossilbiler.

Også på Jæren skaper elbilene kluss i bom-regnskapene:

- Da vi planla bomringene på Nord-Jæren, som blant annet skal finansiere utbyggingen av nye veier, var det forutsatt 5 prosent elbil-passeringer. Nå er denne andelen allerede oppe i 15 prosent og øker. Dermed blir dette et stort inntektstap i forhold til forutsetningene. Dessuten tar en elbil like my plass på veien som en fossilbil. Derfor har Fylkestinget vedtatt at også elbiler må betale i bommene, sier samferdselssjef Gottfried Heinzerling i Rogaland Fylkeskommune.

KRAFTIG ØKNING: Elbilandelen i bommene på Jæren er allerede 15 prosent og øker, sier samferdselssjef Gottfried Heinzerling i Rogaland Fylkeskommune.
KRAFTIG ØKNING: Elbilandelen i bommene på Jæren er allerede 15 prosent og øker, sier samferdselssjef Gottfried Heinzerling i Rogaland Fylkeskommune. Vis mer

Parkerer gratis for 660 millioner

Når det gjelder gratis parkering beregnet Transportøkonomisk institutt i 2014 at en elbileier i gjennomsnitt parkerer gratis for 3.300 kroner i året. I 2018 utgjorde det i så fall et tap for kommunene på 660 millioner kroner, når vi regner med at det befinner seg rundt 200 000 elbiler på norske veier.

Vi har sett nærmere på hva de store norske byene vil gjøre med elbil-fordelene i 2019.

Trondheim: Parkeringsavgift

Trondheim har allerede innført samme parkeringsavgift for elbiler som for bensin- og dieselbiler. På kommunale hurtigladere må elbilene betale, mens det fortsatt er gratis fra andre kommunale ladepunkter. Foreløpig kjører elbilene gratis i bommene og kan benytte kollektivfeltene. Dette skal vurderes på nytt i forbindelse med at Trondheim innfører metrobuss i august i år. Da blir det sannsynligvis bompenger også for elbiler, men det er usikkert hvor mye.

Oslo: To i bilen i kollektivfelt

I Oslo må elbilene betale 10 kroner i rushtiden og 5 kroner utenom rushtiden når de nye bomringene kommer i drift 1. juni. For å kjøre i kollektivfeltene i rushtiden må det være minst to passasjerer i elbilen. I 2019 vil Oslo begynne å ta betalt for lading på kommunale plasser. På kommunale plasser uten lading, kan elbiler fortsatt parkere gratis, inkludert i beboer-parkeringene.

TO I BILEN: I Oslo må man være to personer i elbilen for å kunne kjøre i kollektivfeltet i rushtiden. Foto: Rune Korsvoll
TO I BILEN: I Oslo må man være to personer i elbilen for å kunne kjøre i kollektivfeltet i rushtiden. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Tromsø: Må betale parkering

I Tromsø må elbilene betale for parkering på lik linje med bensin- og dieselbiler. De må også betale for lading på kommunale plasser. Bilistene i Tromsø betaler foreløpig ingen bompenger, men i stedet en ekstra avgift på bensin og diesel. Det er imidlertid planer for bompenger i Tromsø fra 2020 eller 2021. Da må trolig også elbiler betale, men hvor mye er ikke bestemt. Elbiler kan ikke kjøre i kollektivfelt.

Bergen: Må betale for lading

I våren innfører Bergen en pris på 20 kroner i rushtiden og 10 kroner utenfor rushtiden for elbiler. På avgiftsbelagte plasser på offentlig vei parkerer elbiler gratis, men i de store kommunale parkeringshusene, som Bygarasjen, betaler elbiler halv pris. Elbiler må betale for lading, men kan kjøre i kollektivfeltene.

IKKE GRATIS LADING: I mange kommuner må elbiler nå betale for lading. I Oslo starter man med å ta betalt i år. Foto: Rune Korsvoll
IKKE GRATIS LADING: I mange kommuner må elbiler nå betale for lading. I Oslo starter man med å ta betalt i år. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Stavanger: Halv pris i bommene

Fylkestinget i Rogaland har vedtatt at elbiler skal betale halv pris i de fem bomringene som nylig ble satt i drift i Stavanger, Sandes, Sola og Randaberg. Det kan bety 22 kroner i rushtiden og 11 kroner utenfor. Dato for innføringen er ennå ikke bestemt. Elbilene kan fortsatt kjøre i kollektivfelt, bortsett fra på bussveien mellom Stavanger og Sandnes. I Stavanger må elbiler betale halv pris for parkering på kommunale plasser og full pris ved parkering i P-hus.

Null avgift til 2021

Til tross for at de store byene nå kutter i elbil-godene, skal det fortsatt lønne seg å kjøre elbil i Norge. Stortinget har sagt klart ifra at det fortsatt skal være betydelig rimeligere å kjøre elbil enn bensin- og dieselbiler. Prisen i bommene kan maksimalt være 50 prosent av hva det koster med en fossilbil. I tillegg har Stortinget fattet vedtak som i virkeligheten ”freder” fritaket for nybilavgift og moms fram til og med 2021.