<strong><b>FØRST UT:</strong></b> Uno-X vil i samarbeid med NEL rulle ut det første store nettverket for hydrogen fyllestasjoner.  Foto: UNO-X
FØRST UT: Uno-X vil i samarbeid med NEL rulle ut det første store nettverket for hydrogen fyllestasjoner. Foto: UNO-X Vis mer

Nå kommer hydrogenstasjonene

20 stasjoner og flere biler på vei. Dette kan være starten på en ny æra.

Publisert
Sist oppdatert

Flere bilprodusenter har fra 2020 forpliktet seg til å lansere serieproduserte biler med hydrogen som energibærer. Nå begynner også infrastrukturen å materialisere seg, og det planlegges komplette nettverk av fyllestasjoner for hydrogen, stort sett over hele Europa.

Uno-X melder nå at de i samarbeid med NEL skal etablere et nettverk på landsbasis bestående av minimum 20 fyllestasjoner, som vil dekke alle de store norske byene i det langstrakte land.

Hvorfor er dette viktig?

Vel: I motsetning til elbiler vil en hydrogen-bil kunne fylles på tre minutter, og vil da ha en estimert rekkevidde på hele 50 mil.

Med et nettverk av fyllestasjoner for hydrogen kan man i fremtiden bruke samme infrastruktur for både personbiler og tungtransporten, som også kommer til å konvertere til hydrogen på sikt.

Uno-X, som er en del av Reitangruppen, har tegnet en intensjonsavtale med NEL, som er ledende på hydrogenteknologi. NEL er eid av blant annet Øystein Stray Spetalen, som også har kjøpt opp et dansk firma som produserer fyllestasjoner.

Med andre ord, Uno-X har stasjonene, mens NEL leverer teknologien.

Les ALT om hydrogen-biler

Stortinget befaler

Det har i lengre tid vært misnøye med at regjeringen ikke har tatt grep rundt fornybar energi, men i forbindelse med det nye statsbudsjettet har Stortinget instruert regjeringen om å sette temaet på dagsordenen.

  • Blant annet ber de regjeringen forberede opprettelse av et fond på 20 milliarder kroner med den hensikt å gi støtteordninger for blant annet utvikling av hydrogen, og andre fornybare løsninger.
  • De ber også Regjeringen spesifikt ta stilling til hvordan elavgiften skal slå ut for produksjon av hydrogen til transportformål.
  • Samtidig ber de regjeringen gjennom Enova å etablere en støtteordning for hydrogenfyllestasjoner.
Med dette ser det ut til at Stortinget har hørt manges bønner om mer tilstedeværelse og mer handlekraft.

Lexus LF-FC: Luksus på hydrogen-resept

Ren strøm

Hva er en hydrogenbil?

Det vi i dag kaller hydrogenbiler bruker ikke hydrogenet som drivstoff i en forbrennings-motor, men som energibærer for å produsere strøm i brenselceller. Strømmen driver deretter elmotoren som sørger for fremdrift. Slik sett er det en elbil med brenselceller som energikilde.

FCEV er forkortelsen på engelsk og det står for Fuel Cell Electric Vehicle eller brenselcelle-elbil. Vi kaller dem gjerne hydrogenbiler eller brenselcellebiler. Enkelt forklart fungerer de gjennom at bilen har en drivstofftank hvor det fylles hydrogengass.

Den kjøres så gjennom en brenselcelle, der den reagerer med oksygen og produserer elektrisitet som driver bilens elmotor. Den løser derfor de åpenbare svakhetene som rene elbiler har, nemlig kort rekkevidde og lang ladetid.


Det kreves energi for å produsere hydrogen, men bilbransjen er klar på at denne energien må være av den grønne typen.

På vegne av hele VW-konsernet er Audi blant de som jobber intenst med utvikling av hydrogenbiler, og har i samarbeid med en energileverandør opprettet en vindmøllepark i Tyskland, nær grensen til Nederland.

Bare på denne parken alene har de nå så stor overskuddskapasitet at de må slå av vindmøllene store deler av døgnet. Når behovet for hydrogen øker, vil de enkelt kunne produsere mengder hydrogen så godt som utslippsfritt.

Tilsvarende eksempler finner vi også i Norge. Varanger Kraft er blant de som nå har en stor kapasitet basert på vindkraft, så stor at de vurderer eksport av hydrogen i tanker.

I Tyskland var det tidligere i år 16 fyllestasjoner. I løpet av 2016 blir dette økt til 60, og innen 2020 er det over bestemt at over 400 fyllestasjoner skal stå ferdig. Og det er bare de som er planlagt til nå.

- Vi ser ikke bort fra at det reelle antallet kan dreie seg om rundt 600, fortalte lederen for brensel-celle teknologi i Audi, Immanuell Kutschera til Dinside nylig.

I Danmark mener de at hydrogen er en så viktig energibærer for fremtiden at de har oppretthold avgiftsfritak på personbiler som benytter hydrogen. Dette gjorde de samtidig som de batteri-elektriske biler ble avgiftspålagt.

Slik blir din neste bil

Dette er noen av bilene som finnes, og kommer:


Biler på vei

De fleste store bilprodusentene er for lengst i gang med å utvikle hydrogenbiler, som i prinsippet er en elbil. Forskjellen er at de bruker hydrogen som energibærer i stedet for et batteri. Hydrogenet omvandles så til strøm gjennom brensel-celle, som igjen driver elmotoren.

- Vi har snakket med alle de store bilprodusentene, og alle unntatt én vil på sikt satse på hydrogen, fortalte Spetalen på en hydrogen-konferanse nylig.

Dette er helt på linje med de svarende vi har fått fra bilprodusenten når vi har tatt opp samme tema.

Honda har solgt hydrogen-biler i USA i årevis, og Hyundai har allerede biler for salg her hjemme. Toyota Mirai er allerede på markedet, og de første bilene kommer til Norge i januar. Mercedes-Benz har bil på markedet, og både Audi, BMW, og flere andre har meldt at de kommer ned sine biler i 2020.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer