Gjennomsnittsmåling i tre nye tuneller

Nå kommer fartsmåling hit

På dagen én måned etter at Frp forlot regjeringen har Samferdselsdepartementet besluttet at streknings-ATK skal iverksettes i tre nye tuneller.

INNFØRER NYE GJENNOMSNITSMÅLINGER: På dagen én måned etter at Frp meldte seg ut av regjeringen har samferdselsdepartementet besluttet å innføre streknings-ATK i tre nye tuneller i Norge. Tunellen på bildet er et illustrasjonsfoto fra Bømlafjordtunnelen. Foto: NTB Scanpix
INNFØRER NYE GJENNOMSNITSMÅLINGER: På dagen én måned etter at Frp meldte seg ut av regjeringen har samferdselsdepartementet besluttet å innføre streknings-ATK i tre nye tuneller i Norge. Tunellen på bildet er et illustrasjonsfoto fra Bømlafjordtunnelen. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Etter søknad fra Statens vegvesen innvilger Samferdselsdepartementet at gjennomsnittsmåling - såkalt streknings-ATK - iverksettes i tre nye tuneller i Møre og Romsdal og Vestfold og Telemark:

  • Møre og Romsdal: Ellingsøytunnelen og Valderøytunnelen (Ålesundstunnelene, «Ålesund-Vigra-forbindelsen») på riksvei 658
  • Vestfold og Telemark: Mælefjelltunnelen på E 134.

Ifølge departementet har de aktuelle strekningene alle dokumentert høy gjennomsnittsfart. Ålesundstunnelene har også hatt mange ulykker, mens det i Mælefjelltunnelen jevnlig måles hastigheter på over 200 km/t.

– Gjennomsnittsmåling av fart begrenser antallet drepte og hardt skadde med 50 prosent på ulykkesutsatte strekninger. Det er altså et meget godt verktøy som jeg vil bruke der det trengs mest. Jeg er glad for at vi nå tar det i bruk i Ålesundstunnelene og i Mælefjelltunnelen, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en pressemelding.

Lytter til bekymringer

Den ferske ministeren sier departementet har lyttet til bekymringene og de faglige rådene de har fått som har kommer i forbindelse med høy fart i disse tunellene.

– Jeg er glad for at vi nå får gjennomsnittsmåling av fart i disse tunellene så snart som mulig, sier Hareide.

I januar i fjor lovet regjeringen, den gang med Frp i samferdselsministerstolen, at de skulle begrense antall streknings-ATK-er langs norske veier. I september fikk Vegvesenet stoppordre fire anlegg - inkludert Ålesund-Vigra-forbindelsen - og for planlegging av nye strekninger med måling av gjennomsnittshastighet.

På dagen én måned siden Frp forlot regjeringen har regjeringen altså besluttet slik fartsmåling i tre nye tuneller.

– I vår vurdering legger vi vekt på at andre kontrolltiltak i tunell er praktisk vanskelig å gjennomføre, og vil utsette kontrollpersonellet for risiko. Med økt ulykkesrisiko som følge av dokumentert høy gjennomsnittsfart og hyppige fartsovertredelser, er vurderingen av alternative virkemidler at streknings-ATK være det beste og mest kostnadseffektive trafikksikkerhetstiltaket i disse tunellene. Tunellulykker har som kjent svært alvorlig skadepotensiale, sier samferdselsministeren.

Gjennomsnittmålingen vil bli tatt i bruk når nødvendig skilting er på plass.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!