SLIK BLIR DE NYE MERKENE: 12. oktober innfører EU standardiserte merker for drivstoff. Dette skal også innføres i EØS-landene - inkludert i Norge - men arbeidet her er forsinket og forventes ikke å være klart for implementering før i 2019. Foto: Shutterstock/NTB scanpix
SLIK BLIR DE NYE MERKENE: 12. oktober innfører EU standardiserte merker for drivstoff. Dette skal også innføres i EØS-landene - inkludert i Norge - men arbeidet her er forsinket og forventes ikke å være klart for implementering før i 2019. Foto: Shutterstock/NTB scanpixVis mer

Ny EU-bestemmelse om merking av drivstoff:

Nå kommer det ny merking på bensin- og dieselpumpene

Nå rulles det ut en felleseuropeisk merkeordning for fyllepumper på bensinstasjoner.

EU har bestemt at det skal innføres en felles europeisk standard for merking av drivstoff.

Merkeordningen innebærer nye symboler og bokstav- og tallkombinasjoner som skal merke pumpene på bensinstasjoner - og tanklokkene på nye kjøretøy.

- Poenget med merkingen er at kunden skal få bedre informasjon om hva slags kvalitet som er på pumpa, samt at det vil fungere som en ekstra sikkerhet for å unngå feilfylling, forteller Inger-Lise M. Nøstvik, generalsekretær i Drivkraft Norge, bransjeforeningen for selskaper som selger flytende drivstoff og energi.

Kort fortalt skal bensinpumper og -tanker merkes med en sirkel og en tall - og bokstavkombinasjon som sier noe nærmere om bioetanolinnholdet - og dieselpumper og -tanker skal merkes med en firkant og dertil hørende bokstav- og tallkombinasjoner.

Det kommer også standardiserte merker for gass og andre drivstofftyper.

Du kan se mer om hvordan dette blir, lenger ned i artikkelen.

Kommer 12. oktober

Drivkraft Norge har vært norsk representant i arbeidet med den nye standarden, som har pågått i tre år.

Ifølge Nøstvik er Norge i en tidlig fase i dette arbeidet, selv om EU-landene er i gang med prosessen.

De nye merkene skal være på plass i EU 12. oktober, men det er foreløpig ikke klart når dette vil bli implementert i Norge.

Inger-Lise M. Nøstvik, generalsekretær i Drivkraft Norge, bransjeforeningen for selskaper som selger flytende drivstoff og energi. Foto: Moment Studio
Inger-Lise M. Nøstvik, generalsekretær i Drivkraft Norge, bransjeforeningen for selskaper som selger flytende drivstoff og energi. Foto: Moment Studio Vis mer

- I utgangspunktet var det et krav om at EU-landene skulle ha implementert dette innen midten av oktober i år. Norge er forsinket i denne prosessen, sier Nøstvik til Dinside.

- EU-direktivet som omhandler dette kravet ble først tatt inn i EØS-avtalen i februar 2018. Samferdselsdepartementet har til oss opplyst at de i løpet av høsten 2018 vil komme med et forslag til en egen lov for implementering av disse kravene i EU-direktivet. Konkret kravet om merking antas å komme nærmere i en forskrift, og vi antar at det vil komme i løpet av 2019, forteller Nøstvik.

Hun sier videre at de vil følge prosessen som bransjeforening.

- Vi avventer nå de konkrete kravene som kommer i norsk forskrift før vi går i gang med implementering av merking, sier Nøstvik til Dinside.

Samferdselsdepartementet: - Vil kunne ferdigstilles i 2019

Dinside har spurt Samferdselsdepartementet når den nye standarden vil implementeres i Norge.

De svarer at de arbeider med en lovproposisjon.

- Departementet har bedt om innspill fra Vegdirektoratet og Kystverket om kostnadene ved implementering av direktivet før vi utarbeider et høringsnotat. De har frist 8. oktober. Forskriftsarbeidet vil gå parallelt med arbeidet med en lovproposisjon. Den vil etter all sannsynlighet ikke legges fram før nyttår. Hvis Stortinget godkjenner forslaget, vil forskriften kunne ferdigstilles i 2019, uttaler Samferdselsdepartementet til Dinside via sin pressevakt Henrik Jonassen.

SLIK BLIR DET: Eksempler på hvordan de nye, standardiserte merkene ser ut. Dette er fra det tyske standardiseringsselskapet DIN. E5 er bensin 95-oktan (5 prosent bioetanol), B7 er diesel, CNG er naturgass og H2 er hydrogengass. Foto: DIN
SLIK BLIR DET: Eksempler på hvordan de nye, standardiserte merkene ser ut. Dette er fra det tyske standardiseringsselskapet DIN. E5 er bensin 95-oktan (5 prosent bioetanol), B7 er diesel, CNG er naturgass og H2 er hydrogengass. Foto: DIN Vis mer

Slik blir de nye merkene

Standardiserte merker skal gjøre det enklere for forbrukerne å finne riktig drivstoff til sin bil - også i andre europeiske land enn man selv bor.

Bilistene skal slippe å være usikker på hva for eksempel bensin 95-oktan egentlig heter på fransk … eller polsk - som vi belyser med en utførlig ordliste i denne artikkelen på Dinside.

De nye merkene skal innføres i alle EU-landene, samt i EØS-landene Island, Liechtenstein og Norge - og Makedonia, Serbia, Sveits og Tyrkia.

- Pumpene skal utstyres med et merke eller klistremerke som forteller hva slags drivstoffkvalitet som er på pumpa. Merkene skal utformes likt i hele Europa, i tråd med den europeiske standarden, forteller Nøstvik.

- Det skal være sirkel rundt bensinkvaliteter og firkant rundt dieselkvaliteter. Det stilles krav til størrelsen på merkene, og disse merkene vil også bli påført på innsida av tanklokket på nye biler, forteller hun videre.

Bensin er merket med sirkler. Illustrasjon: Drivkraft Norge
Bensin er merket med sirkler. Illustrasjon: Drivkraft Norge Vis mer
Diesel er merket med firkanter. Illustrasjon: Drivkraft Norge
Diesel er merket med firkanter. Illustrasjon: Drivkraft Norge Vis mer

I tillegg til sirkler og firkanter, vil det også være en bokstav- og tallkombinasjon.

Bensin vil være merket med E og et tall - og diesel med B og et tall:

Tallet sier noe om hvor mye bioetanol det er i drivstoffet: E5 refererer til at drivstoffet inneholder 5 prosent bioetanol.

- Dette er bra!

Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, sier til Dinside at NAF mener denne nye standardiseringen er bra - og at det gjør det enklere for forbrukerne.

- DETTE ER BRA! Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, sier til Dinside at det er bra med en felles merkeordning, som gjør det enklere for forbrukere. Foto: NAF
- DETTE ER BRA! Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, sier til Dinside at det er bra med en felles merkeordning, som gjør det enklere for forbrukere. Foto: NAF Vis mer

- NAF har tidligere etterlyst en merkeordning for drivstoff og har påpekt at dette er spesielt viktig dersom det innføres eksempelvis bensin med høyere etanolinnhold enn 5 prosent som er dagens nivå, ser han.

- Det er viktig å understreke at det foreløpig ikke er noen endring i innholdet i bensinen og dieselen som du tanker i dag. E5 og B7 er bensin og diesel med henholdsvis 5 prosent etanol og 7 prosent biodiesel som er helt i tråd med dagens standarder for bensin og diesel, sier han videre.

Han forteller også at det har vært en debatt om økt andel etanol, en ny E10 med inntil 10 prosent etanol, men at en innføring av dette foreløpig ikke er gjennomført.

Ifølge Sødal er det ikke alle biler som kan bruke bensin av typen E 10 - og NAF mener derfor det er bra at vi har en merkeordning for dette klart dersom det blir innført.

- Innføres E 10 mener NAF at dette ikke bør gjøres uten at det samtidig gis god forhåndsinformasjon til forbrukere for å hindre feilfylling av drivstoff. Vi mener også at det ved en innføring av E10 samtidig må sikres fortsatt full tilgang på ordinær bensin E5, sier Sødal til Dinside.