<strong>BOMPENGER:</strong> Ferien er snart over. Nå venter flere bilister på at bomregninga skal dette ned i postkassa. Foto: Fredrik Hagen/NTB scanpix
BOMPENGER: Ferien er snart over. Nå venter flere bilister på at bomregninga skal dette ned i postkassa. Foto: Fredrik Hagen/NTB scanpix Vis mer

Nå kommer bompengesjokket

Mange kan forvente en lite hyggelig regning etter norgesferien.

Publisert
Sist oppdatert

Strenge reiserestriksjoner og stengte landegrenser har ført til at flere nordmenn har brukt sommerferien 2020 på å utforske vårt langstrakte land fra bilsetet.

I en undersøkelse fra Statens vegvesen fra juni, sa nemlig nærmere 3 av 4 at de planla å reise på bilferie i sommer.

Men etter den søte kløe kommer den sure svie. Og det i form av bompengeregning.

FERIEBUDSJETTET RYKER: Da tobarnsmor Alexandra innså at familien hennes måtte bruke opptil trettitre tusen kroner i året på bompasseringer, tok hun saken i egne hender. Video: Emilie Rydning og Steinar Suvatne Vis mer

På vegne av Naf har Norstat gjennomført en undersøkelse som kartlegger folks inntrykk etter årets norgesferie. Mange svarer at de venter en lite hyggelig bompengeregning fra sommerens kjøring.

  • 41 prosent sier at de tror regninga blir opptil 500 kroner dyrere
  • 16 prosent sier at de tror regninga blir opptil 750 kroner dyrere
  • 17 prosent beregner at bilferien har kostet mer enn 1000 kroner i bompenger på toppen av det de betaler en vanlig måned.

Samtidig svarer over halvparten, 52 prosent, at lave eller ingen bompenger er viktig når de er på bilferie – 18 prosent syns det ikke er viktig.

– Avhengig av hvor man har reist kan bompengeregningen bli høy selv på noen korte ferieuker. Bare i år skal bilistene ut med over 14 milliarder kroner i bompenger. Veier er et felles gode, men det er den enkelte som betaler ved passering. Trygge veier av god standard burde være en selvfølge, uten at folk må telle på knappene om de skal bruke bilen, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i Naf, i en pressemelding.

Er imot bompenger

I fjor uttalte Naf, som ønsker at veibyggingen skal finansieres over felles budsjetter, til Dinside at det er viktig at politikerne ser at avgiftspolitikken kan legge en ekstra økonomisk byrde på dem som har lite fra før.

– Forskjellene i Norge øker, og bompenger er en avgift som ikke tar hensyn til hvor mye du har i lommeboka. En utvikling der de som har minst ikke har råd til å bruke bil, er en utvikling Naf vil advare kraftig mot. Det vil være sterkt urettferdig, uttalte Ryste den gang.

Dyrere enn i fjor

I sommer tok Dinside en utregning på hvor mye norgesferien vil koste i bompenger. Der kom det blant annet frem at prisen på enkelte strekninger hadde økt fra i fjor. For eksempel må reisende fra Ålesund til Oslo, via E6 og Rv4, betale 23 prosent mer i bompenger enn året tidligere.

Ellers er det tydelig at man kan spare en del i bompenger på å kjøre elbil:

Oslo–Kristiansand tur-retur, en strekning på 637 kilometer og med 12 bommer, koster 357 kroner for vanlige personbiler. For elbilisten er prisen på 68 kroner.

Fakta om undersøkelsen: Undersøkelsen ble utført av Norstat på vegne av Naf i perioden 6.–13. august og hadde 1000 respondenter.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer