NY GENERASJON: Slik ser splitter nye Audi A6 ut i sedan-utgave. Snart kommer bilen til Norge. Foto: Audi
NY GENERASJON: Slik ser splitter nye Audi A6 ut i sedan-utgave. Snart kommer bilen til Norge. Foto: AudiVis mer

8. generasjon Audi A6

Nå kommer A6 som «mild-hybrid»

Audi lover en bedre kjøreopplevelse.

Så er det klart for åttende generasjon Audi A6 - et tydelig tegn på at modellrekken har vært en suksess.

Den splitter nye versjonen er bittelitt større i alle retninger, nærmere bestemt sju millimeter lengre, tolv millimeter bredere og to millimeter høyere. Designmessig har den hentet mye inspirasjon fra A8 og A7 Sportback. Som hos storebrødrene er har A6 fått skarpere kanter og tydeligere linjer.

Audi A8 gjorde det godt da Dinside testet den, for noen måneder siden.

Mild-hybrid

Nytt er også at alle motorvariantene på nye Audi A6 leveres med det produsenten kaller mild-hybrid-teknologi, som skal redusere utslipp og forbruk ved hjelp av et litium-ion-batteri. Under reell kjøring kan denne teknologien ifølge Audi redusere drivstofforbruket med opptil 0,7 liter for hver 100. kilometer.

Vekta på batteriet er rundt 25 kg, og totalt vil bilen veie omtrent det samme som forrige Audi-generasjon.

Bedre å kjøre?

Ifølge produsenten skal den økte størrelsen bidra ytterligere til kjøreopplevelsen. Det samme gjelder bilens aerodynamikk, som skal sørge for høy komfort og lite støy, selv i høye hastigheter.

Også innvendig er nye Audi A6 større enn forgjengeren, noe som blant annet skal vises i økt benplass for alle.

Nye Audi A6 sedan - interiør

INTERIØR: Innvendige bilder av nye Audi A6. Foto: Audi
INTERIØR: Innvendige bilder av nye Audi A6. Foto: Audi
INTERIØR: Innvendige bilder av nye Audi A6. Foto: Audi
INTERIØR: Innvendige bilder av nye Audi A6. Foto: Audi
INTERIØR: Innvendige bilder av nye Audi A6. Foto: Audi
INTERIØR: Innvendige bilder av nye Audi A6. Foto: Audi
INTERIØR: Innvendige bilder av nye Audi A6. Foto: Audi

I første omgang kommer sedanversjonen av Audi A6. Den blir vist fram på bilmessa i Genève neste uke, hvor Dinside naturligvis er på plass.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen skal ifølge importør Harald A. Møller komme på det norske markedet til sommeren. Prisene er fortsatt ikke forhandlet ferdig, derfor vil heller ikke importøren si noe om salgsmål for bilen.

Prisene skal imidlertid ikke være langt unna, men trolig ikke helt klare til Genève-uka heller - i motsetning til Volvos nye V6, som ble lansert uka før.

Uansett forventes at salget først vil ta av når stasjonsvogn (Avant) og Allroad-utgavene kommer senere.

To alternativ først

Sedanen kommer først i to motoralternativer, én som går på bensin og én på diesel:

  • 3.0 TFSI, med 340 hestekrefter V6-motor, med et dreiemoment på 500 Nm. Bensinhybriden hjelper A6 fra null til 100 km/t på 5,1 sekunder.
  • 3.0 TDI, med 286 hestekrefter. Dieselhybriden har et dreiemoment på 620 Nm. Forbruket på denne er oppgitt til 5,5–5,8 l/100 km.

Flere alternativer kommer naturligvis etterhvert.

Audi A6 Sedan
Audi A6 Sedan
Audi A6 Sedan
Audi A6 Sedan
Audi A6 Sedan
Audi A6 Sedan
Audi A6 Sedan

Nye Audi A6 sedan - mål

Nå kommer A6 som «mild-hybrid»

Tysk premiumkamp

Hovedkonkurrentene til Audi A6 vil som vanlig være BMW 5-serie og Mercedes-Benz E-klasse.

- Vi vil ikke si for mye om konkurrentene. Vi er imidlertid glade for å få en ny generasjon A6 inn i kampen i dette segmentet, og mener produktet vårt hever lista, sier kommunikasjonssjef Øyvind Ronglien Skovli for Audi Norge i Harald A. Møller.