<strong>FÅR KRITIKK - OG ROS:</strong> Samferdselsminister Knut Arild Hareide får kritikk fra flere hold for flere av samferdselspostene i forslag til statsbudsjett, men spesielt én bilimportør er meget fornøyd. Foto: Øystein B. Fossum
FÅR KRITIKK - OG ROS: Samferdselsminister Knut Arild Hareide får kritikk fra flere hold for flere av samferdselspostene i forslag til statsbudsjett, men spesielt én bilimportør er meget fornøyd. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Norges største bilimportør tror på rent elbilsalg to år før tiden

– Nå kan vi nå 2025-målet allerede i 2023

Om statsbudsjettet går gjennom, tror importøren at Volkswagen, Audi, Skoda og Seat kan nå nullutslippsmålet lenge før tiden.

Publisert
Sist oppdatert

Det blåser relativt friskt rundt norsk bilpolitikk for tiden. For mens Norges Bilbransjeforbund (NBF) og bileier-organisasjonen NAF tordner mot flere deler av dagens forslag til statsbudsjett, jubler både Norsk elbilforening og spesielt én av bilimportørene.

NBF mener budsjettforslaget med økt krav til elektrisk rekkevidde på ladbare hybrider (fra 50 til 75 km på ren strøm) for å få fullt vektfradrag, og at regjeringen vil øke de to laveste satsene i CO2-komponenten med 23 prosent, straffer de tradisjonelle bilene med lavest utslipp mest. NBF mener dette rammer de bilkjøperne som «ikke har anledning til å kjøpe elbil».

<strong>FRYKTER BØLGE:</strong> NAF-direktør Stig Skjøstad er redd det vil komme mange nye avgifter på bil framover. 

Foto: NAF
FRYKTER BØLGE: NAF-direktør Stig Skjøstad er redd det vil komme mange nye avgifter på bil framover. Foto: NAF Vis mer

NAF frykter på sin side at dette er «starten på en avgiftsbølge på bil».

– Budsjettet betyr at det blir dyrere å kjøpe bil og dyrere å eie bil. NAF mener dette går i feil retning. Bilen er vårt viktigste transportmiddel og en del av klimaløsningen, sier NAF-sjef Stig Skjøstad i en pressemelding i etterkant av statsbudsjettet 2021 ble offentliggjort.

Ladbare hybrider som blir dyrere

Bilmodell Økt avgift
Audi Q7 60 TFSI e:+ 46 000,-
Ford Explorer Evoboost PHEV:+ 44 000,-
Volvo XC90 T8 AWD:+ 42 000,-
Mercedes-Benz E300de 4Matic:+ 37 000,-
Mitsubishi Outlander PHEV:+ 32 000,-
BMW 530e xDrive:+ 31 000,-

DYRERE: Om forslaget til statsbudsjett går gjennom vil disse store ladbare hybrid-bilene få økt avgift. Kilde: Bilnytt.no

Elbilistene fortsatt ikke helt fornøyd

Kravet til økt elektrisk rekkevidde på plugin-hybridene er imidlertid helt etter pipa til Elbilforeningen. De har vært tydelige på at dette kravet må skjerpes inn, om Norge fortsatt skal nærme seg målet om å kun selge helelektriske biler fra og med 2025.

«Endelig starter regjeringen nedtrapping av de urimelig rause skattelettene til ladbare hybrider», skriver Elbilforeningen i sin pressemelding om budsjettet. De har imidlertid foreslått at kravet settes til 100 km (ikke 75), og at hele rabatten fases ut innen 2023.

<strong>IKKE HELT FORNØYD:</strong> Norsk elbilforening og generalsekretær Christina Bu mener de ladbare hybridene kunne fått enda høyere krav, samtidig som de er kritiske til trafikkforsikringsavgiften. Foto: Elbilforeningen
IKKE HELT FORNØYD: Norsk elbilforening og generalsekretær Christina Bu mener de ladbare hybridene kunne fått enda høyere krav, samtidig som de er kritiske til trafikkforsikringsavgiften. Foto: Elbilforeningen Vis mer

Selv om det nå foreslås at elbilene skal begynne å betale trafikkforsikringsavgift, på høyde med motorsykler (Denne er per i dag 5,65 kroner per døgn, eller 2062 kroner i året), peker regjeringen på at de vil videreføre de andre avgiftsfordelene til elbilene.

– Målet er at folk bare vil kjøpe personbiler med slik teknologi etter 2025, kommenterer samferdselsminister Knut Arild Hareide.

<strong>GÅR FOR ELBILER:</strong> Samferdselsminister Knut Arild Hareide mener forslaget til statsbudsjett 2021 bidrar til målet om bare å selge elbiler i 2025. Foto: Øystein B. Fossum
GÅR FOR ELBILER: Samferdselsminister Knut Arild Hareide mener forslaget til statsbudsjett 2021 bidrar til målet om bare å selge elbiler i 2025. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Bilsalget 2020

# Modell Antall
1.Audi e-tron7690
2.Volkswagen Golf4869
3.Hyundai Kona3784
4.Nissan Leaf3393
5.Tesla Model 33197
6.Mitsubishi Outlander2890
7.Mercedes-Benz EQC2423
8.Toyota Rav42231
9.MG ZS2132
10.Renault Zoe2021
12.Volkswagen ID.31990

Tabellen viser de mest nyregistrerte bilene i Norge til og med september 2020. Møllers Audi e-tron og VW (e-)Golf troner suverent øverst, mens e-Golf-erstatteren VW ID-3 har tatt helt av etter bare én måned med leveringer. Kilde: OFV

<strong>HELELEKTRISK:</strong> Elbilen Audi e-tron er Norges suverent mest solgte bil hittil i 2020. Foto: Øystein B. Fossum
HELELEKTRISK: Elbilen Audi e-tron er Norges suverent mest solgte bil hittil i 2020. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Kan klare 90% neste år

De som virkelig er fornøyd med budsjett-forslaget er Norges største bilimportør, Harald A. Møller AS. De har Volkswagen, Audi, Skoda og Seat under vingene - fire bilmerker eid av det tyske Volkswagen-konsernet, alle med storstilt elbilsatsing.

Importøren melder nå at de kan få opp mot 90 prosent elbilsalg allerede neste år. Allerede før oktober måned 2020 har de solgt 17 675 elbiler på det norske markedet.

Antall solgte elbiler i Møller-konsernet 2020

# Bilmerke Antall elbiler
1.Volkswagen7909
2.Audi7690
13.Skoda1269
16.Seat807
Totalt17 675

Tabellen viser antall nybilregistrerte elbiler av merkene til Harald A. Møller til og med september 2020. Kilde: OFV

– Forslaget til statsbudsjett vil sørge for å opprettholde farten på elbilsalget i 2021. Vi selger både bensin, diesel, ladbare hybrider og elbiler, og vi ser på nært hold hvordan endringer i avgiftene påvirker kundenes valg. En fortsatt kraftfull prioritering av elbilinsentivene er en forutsetning for videre elektrifisering, kommenterer administrerende direktør Ulf Tore Hekneby i Harald A. Møller.

Bilsalget september 2020

# Modell Antall
1.Volkswagen ID.31989
2.Tesla Model 31116
3.Polestar Polestar 2937
4.Toyota Rav4785
5.MG ZS672
6.Audi e-tron542
7.Hyundai Kona486
8.Nissan Leaf473
9.Mitsubishi Outlander454
10.Volkswagen Golf323

Tabellen viser de mest nyregistrerte bilene i Norge i september måned 2020. VW e-Golf-erstatteren VW ID.3 har fått en flying start, mens Audi e-tron har hatt en relativt dårlig måned, sammenlignet med årets åtte første måneder. Kilde: OFV

– To år foran målet

Bilimportøren mener videre at dagens budsjettforslag er enda et skritt på veien mot et utslippsfritt nybilmarked i 2025, som det har blitt sagt og skrevet mye om de siste årene. For sine egne merker har Harald A. Møller forventninger om å kunne nå denne milepælen allerede i 2023 - to år før tida.

<strong>JUBLER OVER BUDSJETTET:</strong> Administrerende direktør Ulf Tore Hekneby i bilimportøren Harald A. Møller AS.
JUBLER OVER BUDSJETTET: Administrerende direktør Ulf Tore Hekneby i bilimportøren Harald A. Møller AS. Vis mer

– Vi nærmer oss en situasjon hvor nær sagt alle kundebehov kan dekkes av elbilutvalget, men vi ser samtidig at insentivene i avgiftssystemet er avgjørende for at de skal ha nok konkurransekraft til å ta hele markedet, sier administrerende direktør Ulf Tore Hekneby.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer