REVOLUSJONERENDE? Continental tester nå ut nye pigger til vinterdekk, laget av gummi. Foto: Lasse Allard
REVOLUSJONERENDE? Continental tester nå ut nye pigger til vinterdekk, laget av gummi. Foto: Lasse AllardVis mer

Pigger av gummi på nye vinterdekk

Nå kan piggdekkene bli bedre - og mer miljøvennlige

Teknologi med gummistamme skal gjøre piggdekkene bedre på det meste.

Det er dekkprodusenten Continental som nå presenterer sin nye piggdekk-teknologi. Såkalte ContiFlexStud består av en pigg av en metallpinne på gummistamme.

Ifølge en pressemelding fra selskapet skal denne teknologien gi både bedre veigrep, mindre støy - og mindre slitasje på asfalten. Nå mener de selv å ha gjort betydelige framskritt på aktiv sikkerhet og ytelse på vinterdekk.

- Tradisjonelle pigger vil ikke kunne trenge helt gjennom isen på veioverflaten, fordi den stive aluminiumstammen forhindrer dette, forklarer Marco Gellings, som leder vinterdekk-utviklingen hos Continental, i pressemeldingen.

- En gummistamme og metallpigg gjør det mulig for piggen å stikke dypere ned i isen, og således blir veigrepet bedre, legger han til.

HOLDER LENGER? Den nederste piggen, med gummistamme rundt metallet, skal gi piggen og dekkene lengre levetid. Grafikk: Continental
HOLDER LENGER? Den nederste piggen, med gummistamme rundt metallet, skal gi piggen og dekkene lengre levetid. Grafikk: Continental Vis mer

Mister færre pigger

Studier selskapet har gjennomført selv, viser at de nye piggdekkene gir sju prosent bedre grep på isen.

I tillegg er knastene vulkanisert inn i dekket fra produksjonsfasen, noe som skal gjøre at piggene sitter mye bedre fast. Det igjen skal føre til at man mister langt færre pigger enn på tradisjonelle piggdekk. Dermed holder dekkene lengre enn tidligere.

- I tillegg viser studier vi har gjennomført at veislitasjen blir 20 prosent mindre, på grunn av de fleksible gummistammene. Støyen blir også mindre med disse piggene, skryter produktsjef Knut Knudsen i Continental Dekk Norge.

- Ikke umulig

Allerede i 1991 utviklet Continental en pigg som var festet i en svært hard type gummi. For dette fikk de blant annet miljøpris, men det viste seg at teknologien ikke var god nok til at piggene ble sittende i dekket.

Dinsides dekkekspert, Rune Korsvoll, har i flere år deltatt i de store dekk-testene i Finland, hvor beste sommer- og vinterdekk blir kåret. Han mener imidlertid det ikke er utenkelig at Continental vil lykkes med dekkteknologien denne gangen.

- Målet med en slik teknologi er å gjøre piggene lettere. En lettere pigg vil slite mindre på asfalten. Det er med andre ord ikke umulig å lage en pigg som både er mer miljøvennlig og samtidig gir bedre grep på isen, forklarer Korsvoll.

- Selve stiften i piggen er fortsatt av et svært hardt metall, legger han til.

Tester dekket i Norge

Dinside har opplysninger som tyder på at Continental allerede har utstyrt en dimensjon – riktignok ikke en av de mest vanlige - av årets piggdekk med slike pigger. Hensikten er å få kjørt tester i stor skala for å se om piggene holder i virkelig bruk.

Continental lanserer et nytt piggdekk neste år, og dersom disse testene viser at teknologien fungerer i praksis, vil dette dekket trolig få denne nye pigg-teknologien.

- Om de gir sju prosent bedre grep på is, slik Continental hevder, får vi først svar på i vår neste vinterdekktest, sier Rune Korsvoll.

Ifølge Continental skal de allerede i vinter sette i gang testingen av den nye pigg-teknologien her i Norge. De vil da benytte piggdekket IceContact 2, i dimensjonen 235/45/18. Dekket har allerede blitt testet i Sverige, blant annet av taxisjåfører.

Her kan du lese hvordan IceContact 2 gjorde det i vår store vinterdekktest.