BILLIG: Samtidig med en forsiktig facelift på F-Type, lanseres den med en toliters firesylindret turbomotor på 300 hester. Den får nesten samme prestasjoner som minste V6-modell, men til en langt hyggeligere pris. Foto: Jaguar
BILLIG: Samtidig med en forsiktig facelift på F-Type, lanseres den med en toliters firesylindret turbomotor på 300 hester. Den får nesten samme prestasjoner som minste V6-modell, men til en langt hyggeligere pris. Foto: JaguarVis mer

Test: Jaguar F-Type 2.0

Nå har mange råd til den!

Jaguar putter fire sylindre i sin råtøffe toseter F-Type. Vi har kjørt den.

Jaguar F-Type er et designmessig hakeslepp. Spesielt hekken er ond og ekstremt tøff.

Fra vi første gang kjørte F-Type i 2013 og frem til nå, har bilen bare vært tilgjengelig med svært god motorisering, og med et lydbilde som reiser nakkehår og gir deg økt blodsirkulasjon både her og der. V6-motoren synger så vakkert at det nesten blir tårevått og de som overgår V-åtterens lydbilde, må faktisk gå skrittet over knivseggen for hva som blir for mye, for Jaguar har allerede tatt godt i!

Til nå har motoriseringen vært 340, 380 og 400 hester for den kompressormatede sekssylindrede treliteren og 550 og 575 hester for V8-motoren, også den utstyrt med kompressor, på fem liter.

Da konkurrerer den med dyre sportsbiler som blant annet Porsche 911, AMG GT, Audi R8 og BMW i8.

VAKKERT: Det er kanskje hekken som er den mest vellykkede på F-Type. Det sentralt plasserte eksosanlegget avslører at det er en firesylindret motor. Foto: Jaguar Vis mer

Firesylindret

Jaguar Land Rover har de siste årene utviklet en ny firesylindret motor på to liter som gradvis havner i de fleste modellene, fra de minste til de største. Deres nye Ingenium-motor, som selvfølgelig skal bli renere, få lavere forbruk og bli mer effekt. Det mest spennende er at eksosmanifolden nå er en integrert del av toppen.

RASKERE VARM: Den nye motoren har integrert eksosmanifold i toppen. Foto: Jaguar Vis mer

Det gjør at manifolden også er med på å sikre raskt driftsvarm motor og dermed lavere bensinforbruk. 300-hesteren i F-Type bruker 16 prosent mindre enn sekseren på 340 hester og går nesten like bra. Motoren brukes allerede i Jaguar F-Pace og er rett rundt hjørnet i den nye, lekre Range Rover Velar - og altså F-Type, som vi sitter bak rattet i nå.

300 hester

Jaguars representant er tydelig stolt over å gi oss nøklene til Jaguars innstegsmodell og mener overbevisende at dette er hans personlige favoritt i programmet. De har brukt et og et halvt år på å fintune motoren og finne den rette følelsen. Det innbefatter også lydbildet.

LETTVEKTER: Toliteren fjerner 52 kilo over forhjulene og er kankje den mest villige i svingene av alle F-Type-variantene. Dessuten muliggjør den noe mykere fjæroppsett, noe som øker komforten. Foto: Jaguar Vis mer

F-Type har fått en forsiktig facelift for 2018-årsmodellen. Den har fått små endringer på lyktene og en mer distinkt grill og luftinntak. Treliteren skiller seg lite fra de større modellene utseendemessig, men den går på «små» 18-tommere som standard, og har en sentralt svært eksos. Vår bil har R-Design styling og 19-tommere, men kan bestilles med 20-tommerne fra V8-modellene.

Hvordan kjører den

Det innfelte dørhåndtaket spretter ut og tar meg imot. Interiøret er enkelt, men delikat. Vi sitter godt og lavt i setene. Rattet justeres greit og elektrisk betjent til riktig stilling. Startknappen trykkes inn og instrumentene våkner til liv. Lyden er ikke prangende som hos for eksempel AMG A45 (verdens sterkeste firesylindrede 2,0-liter) eller Audi RS3 med rekkefemmer. Den er mer avdempet, men byr på forsiktige smell ved oppslipp og herlig tilstedeværelse ved pådrag og aktiv kjøring. Du kan dempe det hele med en knapp, men det trengs etter vår mening ikke.

Viposisjonerer girspaken i Drive og kjøreprogrammet i Dynamic. 8-trinnskassa, som sitter i alle modeller, er programmert ganske snilt i F-Type. Den er rask og girer når du vil. Mange legger inn et ekstra rått girskift, men det er det ikke antydning til her, heller ikke når man trekker i hendlene på rattet.

Bilen er 52 kilo lettere over forakselen og har tillatt tre prosent mykere dempere foran og fire prosent bak. Den er herlig svingvillig og gøyal, selv om den ikke når helt opp til Porsche Cayman, som kanskje er dens nærmeste konkurrent. Det har med presisjon rett frem å gjøre.

KOS: De nye syltynne, men allikevel komfortable stolene er nye nå. Det er god plass i kupeen. Foto: Jaguar Vis mer

Den ligger fint på veien og har en veldig bra balanse mellom komfort og sport. Den føles ikke hardcore stiv og det frister å ta en skikkelig langtur med den.

Sterk nok

Motoren med twin scroll-turbo begynner å trekke fra 1500 omdreininger og kommer i fullt monn ved 2000. Derfra serveres kreftene lienært til den den trykker til litt ekstra opp mot rødmarkeringen på 6500. F-Type med fire sylindre er potent og du har ressurser nok i massevis. 0-100 klares på svært akseptable 5,7 sekunder og toppfarta er på 250 km/t. Med diffsperre på bakakselen sikrer man at man får kreftene i bakken også, og den muliggjør bred rumpe ut av kryssene og skriking i hjulene dersom man skulle ønske det også.

ENKELT OG KLASSISK: I enkelte biler stresser man ikke med digitalt instrumentpanel. F-Type er enkel innvendig, men infotainmentsystemet gir deg all moderne info. Foto: Jaguar Vis mer

Hyggelig pris

Sikkerhetsutstyr som nødbrems, traffikskiltgjengjenner, adaptiv cruice og filskifteassistent er på plass. F-Type 2,0 fås både som coupe og convertible. Prisen starter på svært hyggelige 769.000 kroner for coupeen . Cabriolet starter på 841.000. Porsche 718 Cayman har også firesylindret toliter med 300 hester. Med manuell kasse får du den for 728.000 kroner og for et pristillegg på 4000 koner får du den herlige 7-trinns PDK-automatkassa.

Den største haken ved F-Type kontra for eksempel Cayman kan bli verditapet. En Porsche holder seg sannsynligvis bedre i pris og er kanskje et bedre sted å putte pengene, men F-Type har definitivt blitt en oppnåelig drøm for mange.

Les også:

Prisbomben fra Porsche: 718 Cayman

BMW X1 &Co får ny Jaguar-konkurrent

Nordmenn stiller seg i kø for Jaguars nye el-SUV

Testresultat

Jaguar F-Type

F-Type med fire sylindre er potent, og er du god bak rattet, har den ressurser nok i massevis.

En av de peneste sportsbilene i dag, kjørekomforten, sittestillingen, prisen.

Høyere verditap enn hovedkonkurrenten, savner røffer lydbilde.

Jaguar F-Type 2,0
Motor:R4, 16V, turbo, bensin
Slagvolum:1 997 ccm
Effekt - o/min :300 hk /5550
Dreiemoment - o/min:400 Nm / 1500-4500
0-96 km/t:5,7 sek
Toppfart:250 km/t
Forbruk:0,72 l/mil
CO2-utslipp:163 g/km
Tankvolum:72 liter
L/B/H:447/188/131 cm
Akselavstand:262 cm
Bagasjerom:407 liter
Egenvekt:1545 kg
Hengervekt:0 kg
Pris fra kr.:769 000 kroner