<strong>ALLEREDE PÅ VEIEN:</strong> De første kundene har allerede fått sine biler. Og endelig har de blitt hørt. Seks sylindre og enormt mye mer rekkevidde. Foto: Rune M. Nesheim
ALLEREDE PÅ VEIEN: De første kundene har allerede fått sine biler. Og endelig har de blitt hørt. Seks sylindre og enormt mye mer rekkevidde. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Test: BMW X5 xDrive 45e

Nå har de fått det til

Mye sprekere og bedre for miljøet, og med elektrisk rekkevidde som er blant de beste på markedet.

Publisert

Forrige generasjon X5 som ladbar hybrid var egentlig en fiasko. Joda, den solgte i bøtter og spann her hjemme på grunn av svært hyggelig pris og mye utstyr, men lydbildet fra en firesylindret toliter ga eieren et fårete smil.

<strong>LITT STØRRE TALL:</strong> BMW mener nok at treliteren med hjelp av elektrisk motor kan sammenlignes med en god gammeldags 4,5 liter. Foto: Rune M. Nesheim
LITT STØRRE TALL: BMW mener nok at treliteren med hjelp av elektrisk motor kan sammenlignes med en god gammeldags 4,5 liter. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Og når man attpåtil bare ble belønnet med en drøy mil på strøm, føltes det veldig unødvendig å møkke til jakka si for å gå frem å sette i ledningen. Vi har ikke hørt et eneste heiarop fra de som gikk fra 3-liters diesel.

Nå blir nok tonen en helt annen. En energieffektiv rekkesekser med turbo, fortsatt bensin, er koblet sammen med siste generasjon hybridteknologi. Det gjør 45e til en skikkelig luksusbil igjen. Og denne gangen har man tatt kraftig i på rekkevidden, selv om den ikke går riktig så langt som den lover.

Ny hybridteknologi

Det er mer enn rekkesekser på 286 hk og 450 Nm og en elmotor på 113 hk og 265 Nm, med samlet effekt på 394 hk og 600 Nm, som gleder de nye X5-eierne.

Den nye generasjonen hybridsystem har bedre energistyring, er bedre til å regenerere og har bedre krets på varmesystemene.

<strong>HER STYRES ALT:</strong> Det er med disse fire knappene du styrer hybridsystemet. I Sport og Elektrisk kan du sette opp egne preferanser. I Adaptiv fikser den alt selv. Foto: Rune M. Nesheim
HER STYRES ALT: Det er med disse fire knappene du styrer hybridsystemet. I Sport og Elektrisk kan du sette opp egne preferanser. I Adaptiv fikser den alt selv. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Sammen med et langt større batteri, ønskes du av varm kupe når du måtte ønske det, og en elektrisk rekkevidde som er så lang at mange nesten vil kunne glemme hvordan det er å fylle bensin.

<strong>KJEKT:</strong> Mange har fortsatt et plastlokk du må trekke ut før du kan sette inn ledningen eller lukke lokket. Det slipper man her og det er bra, for dette er noe du gjør minst en gang om dagen. Foto: Rune M. Nesheim
KJEKT: Mange har fortsatt et plastlokk du må trekke ut før du kan sette inn ledningen eller lukke lokket. Det slipper man her og det er bra, for dette er noe du gjør minst en gang om dagen. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Lade- og lagrebatteriet har fått en annen funksjon, som på nesten alle nylanserte hybrider. Nå bestemmer du hvor mange prosent opplagret strøm du ønsker å ha i batteriet, så har du det til senere. Bilen er også klargjort for Geofence, i tilfelle land eller byer innfører utslippsfrie soner. Da går bilen elektrisk innenfor disse sonene.

<strong>18-VEIS:</strong> Setene kan justeres i det uendelige og har utvidet skinnpakke. Foto: Rune M. Nesheim
18-VEIS: Setene kan justeres i det uendelige og har utvidet skinnpakke. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Og mange vil trives med å trille lydløst av gårde fra start. Eller forresten, akkurat det får du ikke gleden av, for BMW har vært nødt til å legge til en fæl summelyd opp til 20 km/t når den går på strøm. Den høres innenfra også.

Full luksus

Det er spesielt tre viktige faktorer som definerer luksusen i denne bilen. Støydemping, understell og seter. Vår bil har de deilige komfortsetene med ekstra innstilling på øvre del av ryggen, ekstra skinnpakke, lyd- og soldempende vinduer, deilig Harman Kardon-anlegg og ikke minst automatiske laserlys og knallbra fartsholder.

Alt det nevnte utstyret koster selvfølgelig ekstra. Det er nesten vanskelig å finne behageligere og stillere skyss for pengene, for luftfjæring på begge aksler er standard på 45e.

I tillegg er den uforskammet sprek og lettkjørt. Når SUV-ene begynner å bli så komfortable, spår undertegnede en rask død for de store sedanene som tidligere fortalte at du var vellykket.

Rimeligste X5

Dette høres dyrt ut, tenker du sikkert. Og ja, X5 er ingen billig bil. Men med utslippene denne er oppgitt med, vil det forundre oss om det blir solgt stort annet.

<strong>MYE INFO:</strong> Her er instrumentet sett i hybridmodus. Kapasitet for elektrisk toppfart og kraft kan sees med blått i den ytterste stripa på hver sside. Kjørecomputeren til venstre byttes med knapp ytterst på lysstilken. Legg merke til øyescanneren som sjekker hvor våken du er. Foto: Rune M. Nesheim
MYE INFO: Her er instrumentet sett i hybridmodus. Kapasitet for elektrisk toppfart og kraft kan sees med blått i den ytterste stripa på hver sside. Kjørecomputeren til venstre byttes med knapp ytterst på lysstilken. Legg merke til øyescanneren som sjekker hvor våken du er. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Og strengt tatt er det liten grunn til det også. Startprisen er 853.700 kroner. Til sammenligning koster 25d med toliters firesylindret diesel på 231 hester, 100.000 kroner mer. 3-liters diesel med 265 hester 150.000 kroner mer. Den har riktignok 20 Nm og kan trolig sammenlignes på power under vanlig norsk kjøring.

Billigste bensinbil, 40i har «bare» 340 hester og koster tett på 200.000 kroner mer.

<strong>STØRRE GRILLER:</strong> BMW har fått mye oppmerksomhet, mest positiv i følge dem selv, for den nye designen som mest av alt preges av oppskalerte griller. X5 er blant de mer harmaoniske. Testbilen har M Sporttpakke. Foto: Rune M. Nesheim
STØRRE GRILLER: BMW har fått mye oppmerksomhet, mest positiv i følge dem selv, for den nye designen som mest av alt preges av oppskalerte griller. X5 er blant de mer harmaoniske. Testbilen har M Sporttpakke. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Klarer ikke oppgitt rekkevidde

Oppgitt WLTP-forbruk ligger på 0,27 liter på mila og 40 g/km. Energiforbruket til batteriet er oppgitt til 22,88 kWh/100 km, og batteriet som er på 24 kWh skal gi elektrisk rekkevidde på 87 km.

Det fikk ikke vi til da vi startet med ferdig oppvarmet bil i minus 1,5 grader i økonomiprogrammet Electric Individual, som blant annet velger økonomistyring av klima og kjører bilen tom for elektrisitet før den går over på bensinmotor.

Vi har alltid 20 grader innetemperatur på testene, og vi kjører uten varme i seter og ratt, og i denne bilens tilfelle, armlener.

Vi kom 72 kilometer på ren strøm. Selv om det er en god bit fra de oppgitte 87 km, er det allikevel såpass langt at de aller fleste vil kunne kjøre elektrisk hele tiden.

Og BMW har et system som faktisk tillater det. Mange trenger fortsatt å varme opp motor og rensesystemer, men det gjør ikke BMW. Riktig nok krever systemet at den startes en gang i ny og ne dersom du kjører elektrisk i månedsvis, men dersom du tillater bilen å samle data om deg og kjørevanene dine, gjør den det på strekninger utenfor tettbebygde strøk.

Svak elmotor

Så hvordan funker hybridsystemet i praksis? For det første bør du definere kjørestil og normal kjørelengde. Er du tung på foten, kjører langt eller begge deler, så velger du hybriddrift i det daglige. Da får du full utnyttelse av effekt og energiforbruk.

<strong>STILIG:</strong> X5 har fått en knekk over bakhjulene, ellers har den alle elementer man er vant med fra X5. Spesielt rundt skjermene. Foto: Rune M. Nesheim
STILIG: X5 har fått en knekk over bakhjulene, ellers har den alle elementer man er vant med fra X5. Spesielt rundt skjermene. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

I Sport, får man full utnyttelse av vogna. Det er ingen sportsbil, men den er nesten sjokkerende rask. 0-100 skal klares på 5,6 sekunder.

Kjører du mindre enn 8 mil og dagen og har en rolig kjørestil, velger du Eco Individual. Da brukes batteriet opp før bensinmotoren starter opp.

Men da får du en svak bil. For er det noe vi savner, så er det en sterkere elektrisk motor som får deg raskere ut av kryssene og som faktisk klarer den oppgitte elektriske toppfarten på 140 km/t. For det gjør ikke X5.

En usynlig stigning på motorveien eller mot, så kryper maksfarten fort ned mot og under 100 km/t med én person i ellers tom bil. Den er rask nok fra stillestående til 50, men derfra føles den tam. Noe som også gjelder andre hybrider, som for eksempel Range Rover Sport.

Havner fort over 1 million

Vår testbil koster 1.166.100 kroner. Da har den så å si alt. Men det er vanskelig å spare all verden, faktisk, for mye av det du ønsker ligger i forskjellige pakker.

Og ettersom enkeltsummene er overkommelige, er det lett å gå amok. Du må for eksempel ha 21-tommere til 15.900 kroner, skinntrukket dashbord til 9.800 og laserlysene til 13.100. Og hadde det ikke vært kult med glassfinishen på girkule, startknapp og iDrive? Det koster bare 6500 kroner.

Og vips så er du over millionen. For her koster det å komme nøkkelfritt inn i bilen, få ladet telefonen trådløst og få varme i setene. Men allikevel har man aldri før fått mer X5 for pengene.

BMW X5 xDrive 45e

Motor:R6 Bensin Turbo
Slagvolum:2998 ccm
Effekt - o/min :286 hk / 5000
Dreiemoment - o/min:450 Nm / 1500
Elmotor :113 hk / 265 Nm
Batteri:29 kWt brutto/ 24 kWt netto
Systemeffekt394 Hk / 600 Nm
Drivlinje:8-trinns automat. Firehjulstrekk
0-100 km/t:5,6 sek
Toppfart:235 km/t 135 km/t elektrisk
Forbruk:0,2 l/mil
CO2-utslipp NEDC:47 g/km
Tankvolum:83 liter
L/B/H:492/204/174 cm
Akselavstand:297 cm
Dekkdimensjon:255/40R21
Bagasjerom:500/1720 liter
Egenvekt:2435 kg
Hengervekt:2700 kg
Pris fra kr.:845.000
Pris Testbil kr:1.166.100

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer