Kalles tilbake

NÅ: Farlig kollisjonspute i 23 bilmodeller

En rekke biler må inn på grunn av feil med kollisjonsputene. Noen kan gi passasjerene alvorlige skader.

FARLIG: Så langt er det rapportert 29 dødsfall og mange tusen alvorlige skader, som følge av feil på kollisjonsputen fra Takata. Rundt 100 millioner biler er tilbakekalt. Foto: Takata
FARLIG: Så langt er det rapportert 29 dødsfall og mange tusen alvorlige skader, som følge av feil på kollisjonsputen fra Takata. Rundt 100 millioner biler er tilbakekalt. Foto: Takata Vis mer

Kollisjonsputene er konstruert for å redde liv. Det har de også gjort i tusenvis av ulykker siden de ble vanlige på 90-tallet. Men ikke alle virker som de skal. Siden 2008 er rundt 100 millioner biler kalt tilbake for å utbedre en feil på puter som er levert av den japanske produsenten Takata.

Passasjerene skades

I de siste ukene er flere modeller fra Honda, Toyota og Mazda kalt tilbake for den samme feilen: Utløseren til putene kan ha feil, slik at trykket i mekanismen blir for høyt når kollisjonsputene løses ut.

Resultatet kan bli at metallfragmenter løsner og skytes inn i kupeen, slik at passasjerene skades. Alle bilene som nå tilbakekalles er eldre modeller fra slutten av 1990-tallet og begynnelsen av 2000-tallet. Det er EU-organet Rapex (The rapid alert system for dangerous non-food products), som opplyser dette.

Nederst i saken vil du finne en liste over merker, også nyere biler, som er rammet av feil med kollisjonsputene.

FARLIG FOR BARN: Sensoren i forsetet på en del modeller fra Mercedes-Benz klarer ikke å kjenne igjen et barnesete. Det kan bety at kollisjonsputen løser ut mens det sitter et barn der. Foto: Mercedes-Benz
FARLIG FOR BARN: Sensoren i forsetet på en del modeller fra Mercedes-Benz klarer ikke å kjenne igjen et barnesete. Det kan bety at kollisjonsputen løser ut mens det sitter et barn der. Foto: Mercedes-Benz Vis mer

Norges mest solgte

Hvor mange av de aktuelle bilene som fortsatt er på veien, har vi ingen sikre tall på. I årene 2001 til 2004, som er de aktuelle for Totyotas tilbakekalling denne gang, var Yaris, Avensis og Corolla blant Norges mest solgte biler. Til sammen de fire årene ble det solgt i underkant av 50.000 eksemplarer av disse modellene. For Honda gjelder tilbakekallingen eldre modeller av Accord, CR-V og Civic. I tillegg kan Mazda 6 fra begynnelsen av 2000-tallet ha denne feilen.

Takata-tilbakekallingene har berørt så og si alle bilprodusenter i verden. Det antas at 29 dødsfall og tusenvis av alvorlige skader er forårsaket av Takatas kollisjonsputer, ifølge amerikanske National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). Honda alene har meldt om 15 dødsfall i sine biler.

Bileierne varsles

Også i fjor hadde Honda, Toyota og BMW store tilbakekallings-aksjoner for å bytte kollisjonsputer. Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge, sa den gang at han regnet med at det ville komme flere.

- De aktuelle bileierne vil bli varslet og får skiftet puter så fort vi får dem hit til Norge, fortalte han. Han presiserer at det ikke er meldt inn problemer med noen kollisjonsputer her i landet.

GRATIS: Selv om flere av bilene som nå kalles tilbake er rundt 20 år gamle, byttes kollisjonsputene gratis, opplyser Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge. Foto: Toyota
GRATIS: Selv om flere av bilene som nå kalles tilbake er rundt 20 år gamle, byttes kollisjonsputene gratis, opplyser Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge. Foto: Toyota Vis mer

- De tilfellene som er oppdaget, har vært i området med svært varmt og fuktig klima. Så vidt vi kjenner til, har det ikke vært noen ukontrollerte utløsninger i Norge. For å være på den sikre siden, har vi helt siden 2013 hatt aksjoner der vi har byttet ut Takata-airbagene, sa Olsen.

De aktuelle kollisjonsputene blir byttet gratis og det er en relativt rask jobb, ifølge Toyota.

Farlig for barn

Mercedes står også på listen over feil på kollisjonsputene som kan bli svært alvorlige. Passasjersetet foran har en sensor som avgjør om det er et barnesete eller en voksen person som sitter der. Dersom sensoren gjenkjenner et barnesete, koples kollisjonsputen automatisk ut, slik at et bar ikke skal kunne skades. Kalibreringen av sensoren kan være feil. I stedet for å gjenkjenne et barnesete, kan dette bli identifisert som en lett, voksen person. Resultatet kan bli at puten løses ut til tross for at det er et barn i et sete. Det kan også skje at puten ikke løser ut, til tross for at det sitter en voksen i setet.

I den aktuelle perioden fra 2014 til og med 2017, som Mercedes-Benz nå tilbakekaller, ble det solgt rundt 11.500 utgaver av berørte A-klasse, B-klasse og CLA i Norge.

POPULÆRE BILER: Både Honda og Toyota kaller nå tilbake populære biler for å bytte kollisjonsputer. Eldre Honda CR-V-modeller er en av de berørte. Foto: Honda
POPULÆRE BILER: Både Honda og Toyota kaller nå tilbake populære biler for å bytte kollisjonsputer. Eldre Honda CR-V-modeller er en av de berørte. Foto: Honda Vis mer

Flere tilbakekallinger

De andre bilmodellene som nå kalles tilbake, har ikke like farlige feil. De har imidlertid feil som kan bety at putene ikke løser seg ut, eller ikke løses ut riktig. Det kan bety at de ikke beskytter deg i en ulykke.

Nederst i saken finner du en liste som også inkluderer modellene som ble kalt tilbake i mars på grunn av mulige feil på kollisjonsputene. Tyske Autoservicepraxis har god oversikt over alle tilbakekallinger.

Dersom du har en bil av de aktuelle årgangene, og mener du burde ha fått et varsel om tilbakekalling fra den norske importøren, bør du ta kontakt med en forhandler for å få sjekket ut om din bil er berørt, anbefaler EU Rapex.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!