<strong>DÅRLIGST AV DE DÅRLIGE:</strong> Nordmenn bruker stadig mindre refleks, mens folk i Oslo er aller dårligst i bruken av den. Foto: Trygg Trafikk
DÅRLIGST AV DE DÅRLIGE: Nordmenn bruker stadig mindre refleks, mens folk i Oslo er aller dårligst i bruken av den. Foto: Trygg Trafikk Vis mer

Refleks

Nå er vi enda dårligere

Ferske tellinger fra Trygg Trafikk viser en nedgang i refleksbruken blant den norske befolkning.

Publisert
Sist oppdatert

- Dette er en skummel utvikling, sier kommunikasjonsrådgiver Ann-Helen Hansen i Trygg Trafikk.

Organisasjonen har gjennomført reflekstellinger over hele landet, hvert år siden 2002, og utviklingen har vært svært positiv over tid. Reflekstellingene for 2019 viser derimot at andelen nordmenn som bruker refleks gikk ned til 41 prosent (fra 44 prosent i 2018).

- Det er utrolig trist å se at vi er så dårlige til å ta vare på oss selv, når vi er ute og går i mørket. Kun fire av ti bruker refleks, til tross for at de fleste av oss vet hvor viktig den er for å unngå farlige situasjoner i mørket. Uten refleks er du så godt som usynlig når det er mørkt ute, og bilførere har minimalt med tid til å reagere på når de først ser deg, sier Hansen.

Prosentandel som brukte refleks i 2019

<strong>NEDGANG:</strong> Totalt i Norge har refleksbruken gått ned fra 44 til 41 prosent i Norge, fra 2018. Nordmenn i Finnmark og Nordland er flinkest, mens folk i hovedstaden er desidert dårligst i refleksbruk. Kilde: Trygg Trafikk
NEDGANG: Totalt i Norge har refleksbruken gått ned fra 44 til 41 prosent i Norge, fra 2018. Nordmenn i Finnmark og Nordland er flinkest, mens folk i hovedstaden er desidert dårligst i refleksbruk. Kilde: Trygg Trafikk Vis mer

Medvirkende årsak til ulykker

I fjor mistet 14 fotgjengere livet i trafikken, som er en økning fra 2018. De fleste fotgjengerulykkene skjer i vinterhalvåret, når det er mørkest og glattest. Manglende synlighet er medvirkende faktor i flere av ulykkene, hevder Trygg Trafikk.

- Fotgjengere er de mest sårbare i trafikken, spesielt i møte med en bil. Det burde være grunn nok til å tenke seg nøye om. Samtidig som vi skal forvente at sjåfører er påpasselige og tar hensyn når de kjører i områder hvor det er myke trafikanter, må vi også kunne forvente at fotgjengere tar sitt ansvar ved å gjøre seg synlig med refleks, sier Hansen.

Tips for mørketiden:

Fotgjengere:
Fest refleksbånd nede på hver ankel og/eller på hvert håndledd. Gå der du har best oversikt over trafikken, som regel er det på venstreside av veien, men ingen regel uten unntak. Forsikre deg om at bilen har sett deg og at den bremser ned før du krysser veien.

Bilførere:
Senk farten og kjør etter sikt og forhold, det er mange fotgjengere og dyr uten refleks langs veien. Vær ekstra oppmerksom og senk farten når du kjører i sentrumsstrøk.

Nedgangen størst på landevei

Refleksbruken i sentrumsstrøk holder seg stabilt på 33 prosent, som i 2018. Flinkest er vi til å bruke refleks på mørke landeveier, men i 2019 var det en stor nedgang i bruksandelen fra 54 prosent (2018) til 49 prosent.

Kommunikasjonsrådgiver Ann-Helen Hansen forklarer imidlertid at det er i byene det skjer flest ulykker, til tross for at det er landeveiene som er mørkest.

- Som fotgjenger er det lett å føle seg trygg når man går på opplyste gater og behovet for refleks ikke oppleves som like aktuelt. Dette forklarer blant annet hvorfor vi er så dårlige til å bruke refleks i Oslo. Men sannheten er at lys fra gater, butikker og trafikk, stjeler så mye oppmerksomhet at du som fotgjenger i praksis blir nærmest usynlig likevel, forklarer kommunikasjonsrådgiveren.

Nordlendingene flinkest

Finnmark og Nordland er fortsatt de fylkene hvor andelen av refleksbruk er høyest, skal vi tro Trygg Trafikks tellinger. I Finnmark er bruksandelen på 62 prosent, mens den i Nordland er på 57 prosent. I bunnen finner vi nok engang Oslo, med en bruksandel på knappe 25 prosent.

- I Nord-Norge ser du knapt dagslys i løpet av dagen i vintermånedene, så da er det ikke rart at du får et bevisst forhold til å bruke refleks. Mørketida er en del av det å være nordlending, og til det hører også refleksbruk med. Men vi har også en jobb å gjøre i nord for å få flere til å bruke refleks, sier seniorrådgiver Knut Larsen i Trygg Trafikk Troms og Finnmark.

Om reflekstellingen

Trygg trafikk har gjennomført over 25.000 tellinger av refleksbruk i alle norske fylker, med over 1000 tellinger per fylke i november-desember 2018. Kartlegging er gjennomført i samarbeid med Ipsos og er den eneste av sitt slag i Norge.

Mild vinter gjør det ekstra mørkt

Vinteren så langt har vært mild, med lite snø, i store deler av landet. Dette gjør at det blir ekstra mørkt og at fotgjengere med mørke vinterklær fort går i ett med omgivelsene. I kombinasjon med nedbør får da vi en farlig kombinasjon med våte, glatte og mørke veibaner.

- Milde vintre gjør det ekstra krevende å se fotgjengere uten refleks. Også viltpåkjørsler er en stor risikofaktor når forholdene er slik som nå, i store deler av landet. Derfor er det viktig at vi som bilførere er ekstra oppmerksomme på kjøringen og holder farten nede, alt etter sikt og forhold, sier Hansen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer