HØYERE: Samferdselsdepartementet vurderer å øke fartsgrensene til 120 kilometer i timen. Foto: Morten Holm/SCANPIX
HØYERE: Samferdselsdepartementet vurderer å øke fartsgrensene til 120 kilometer i timen. Foto: Morten Holm/SCANPIXVis mer

Vurderer høyere fartsgrenser

Nå er øvre fartsgrense 110 km i timen. Det kan snart bli endret

Om få uker kommer Vegdirektoratet med innspill til Samferdselsdepartementet om den høyest tillatte fartsgrensen i landet skal endres til 120 kilometer i timen.

– Arbeidet med 120 kilometer i timen er i godt i gang og vil sannsynligvis være avsluttet innen få uker, sier seniorrådgiver Marius Slinde i Vegdirektoratet til Dagsavisen.

Samferdselsdepartementet har bedt direktoratet om å utrede 120 kilometer i timen som fartsgrense, både på eksisterende og ny vei. I arbeidet har de blant annet kartlagt veiene for å kunne vurdere konsekvensene av en høyere fartsgrense.

Nye Veier AS sier til avisen at de planlegger å bygge lange strekninger som skal tåle 120 kilometer i timen eller høyere, muligens opp til 130 kilometer i timen. På de 18 veistrekningene fordelt på fire utbygginger legges det opp til minst 110 kilometer i timen, som er den høyeste tillatte fartsgrensen i landet.

Det har tidligere vært kjent at nye E39 mellom Kristiansand og Mandal kan bli den første strekningen i landet med en fartsgrense på 120 kilometer i timen. Også nye E6 mellom Kvithammar og Åsen i Trøndelag kan være aktuell for 120 kilometer i timen, har Adresseavisen tidligere omtalt.

Foreslår å senke fartsgrensene

For to uker siden la Transportøknomisk institutt (TØI), på oppdrag fra Vegdirektoratet, frem en rapport der de så på hvilke tiltak som må settes i verk for å oppfylle den såkalte Nullvisjonen for drepte og skadde i trafikken.

Konklusjonen i rapporten er at det med nullvisjonsfartsgrenser innebærer at dagens fartsgrense på 50 km/t settes ned til 40, at dagens veier med 60 km/t får 50 km/t og at fartsgrensen på 80 km/t senkes til 70. På veier med midtdeler er det mulig å ha en høyere fartsgrense enn 80 km/t.

TØI sier i rapporten at hvis fartsgrensene settes ned til disse nivåene, vil antall drepte i trafikken reduseres med mellom 20 og 35 hvert år.

– Uaktuelt

FrP reagerte på forslaget om å sette ned fartsgrensene i 80- og 50-sonene.

- For FrP er det helt uaktuelt at fartsgrensene skal settes ned til 70 og 40 km/t. Vegdirektoratet bør heller fokusere på nye og bedre veier for å få ned drepte og hard skadde, sa Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsmann, Morten Stordalen, i en kommentar til rapporten.

Stordalen mener den positive utviklingen i antall drepte og hardt skadde på norske veier de siste åra, først og fremst skyldes sikrere biler, bedre veier, bedre vedlikehold av veiene og bedre opplæring av trafikantene.

- Det skyldes ikke lavere fartsgrenser. Vi reagerer på at hver gang det snakkes om trafikksikkerhet, er TØIs eneste forslag å sette ned fartsgrensene, sa han til Dinside.