20 år gamle biler blir «veteraner»

Nå er disse bilene avgiftsfrie

Fra og med 1. juli kan du importere kjøretøy som er eldre enn 20 år avgiftsfritt til Norge. Det betyr at spennende 90-tallsbiler som Porsche 911, Mercedes SL og Jaguar XK blir billigere.

IKKE MYE Å SPARE?: Eksperter på Porsche i Norge tror ikke det blir veldig mye å spare, siden prisen på modeller fra 1990-tallet allerede er ganske lav i Norge, sammenliknet med Tyskland. Foto: Porsche
IKKE MYE Å SPARE?: Eksperter på Porsche i Norge tror ikke det blir veldig mye å spare, siden prisen på modeller fra 1990-tallet allerede er ganske lav i Norge, sammenliknet med Tyskland. Foto: Porsche Vis mer

Det var regjeringspartiene som ble enige om dette i den såkalte Granavolden-plattformen. Fredag for halvannen uke siden ble forslaget vedtatt i Stortinget, i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett. Finansdepartementet har bekreftet overfor Dinside at ordningen settes i verk allerede fra mandag 1. juli - altså i dag.

- Blir 100.000 billigere

- Dette er en gavepakke til alle som er interessert i bil og som har bil som hobby. Nå kan du importere drømmebilen fra 90-tallet uten å betale mange tusen i avgift, sier Morten Stordalen, som leder FrPs bilpolitiske utvalg.

Han forteller at du kan få lekre sportsbiler som Mercedes SL eller Jaguar XK fra 90-tallet for 100.000 kroner eller lavere i Tyskland.

- Engangsavgiften har ført til at du fort må ut med 100.000 kroner til, for å få norske skilter på bilen. Når denne avgiften faller bort kan det i mange tilfeller bli nær halv pris, sammenlignet med slik det var før, ifølge Stordalen.

100.000 KRONER BILLIGERE: - Jaguar XK fra slutten av 1990-tallet kan bli 100.000 kroner billigere enn i dag, tror FrP. Foto: Jagauar.
100.000 KRONER BILLIGERE: - Jaguar XK fra slutten av 1990-tallet kan bli 100.000 kroner billigere enn i dag, tror FrP. Foto: Jagauar. Vis mer

Ikke mye å spare på Porsche

Ikke alle er like sikre som Stordalen på at dette kan føre til store priskutt. Egil Haugen er en av landets fremste Porsche-entusiaster og jobber til daglig på Porsche Classic Center i Son. Han tror ikke de nye reglene vil få veldig stor betydning for importen av eldre Porsche-modeller hit til landet.

- Prisnivået på vannkjølte Porsche 996-modeller fra slutten av 90-tallet er allerede lavt i Norge. Du kan kjøpe en bil for rundt 300.000 kroner. Når det gjelder de mer populære luftkjølte 993-modellene, så ligger engangsavgiften for de fleste bilene på mellom 30.000 og 50.000 kroner, sier Haugen.

Han tror dermed ikke det blir noe rush med import av brukt Porsche til Norge.

- Kjøper du en bil i Tyskland til 150.000 euro, er for det første kursen på den norske krona ugunstig. I tillegg må du fortsatt betale moms og vrakpant. Vi ser ikke at det blir veldig mye å spare på dette, i forhold til det prisnivået disse bilene har i Norge i dag, sier han.

GAVEPAKKE: - Dette er en gavepakke fra Regjeringen til bilentusiaster, sier Morten Stordalen, som leder FrPs bilpolitiske utvalg. Foto: FrP
GAVEPAKKE: - Dette er en gavepakke fra Regjeringen til bilentusiaster, sier Morten Stordalen, som leder FrPs bilpolitiske utvalg. Foto: FrP Vis mer

Import av forurensende biler?

Avgiftsfritaket som nå har tredd i kraft gjelder ikke bare for biler, men også alle andre kjøretøy som omfattes av engangsavgiften. Det betyr at biler og motorsykler på over 20 år fremover kan importeres uten å betale engangsavgift, utover vrakpantavgiften.

Med skatteetatens avgiftskalkulator finner du ut hvor mye det koster å importere drømmebilen til Norge.

Skeptikere har framholdt at et slikt avgiftsfritak kan føre til importert av mange eldre og forurensende familiebiler til Norge. Dette har ikke Stordalen tro på.

- Jeg har ingen tro på at dette vil føre til at folk importerer store mengder gamle Passater for å ha som bruksbil. Dette er noe entusiastene vil benytte seg av, sier han.