VW BEETLE: Volkswagen-konsernet har bestemt seg for å ikke lage flere av klassikeren VW boble. Siste bil har blitt levert til norsk kunde.<br>Foto: Knut Arne Marcussen
VW BEETLE: Volkswagen-konsernet har bestemt seg for å ikke lage flere av klassikeren VW boble. Siste bil har blitt levert til norsk kunde.
Foto: Knut Arne MarcussenVis mer

Slutt for VW Beetle

Nå er det slutt for «bobla» - igjen

Etter 20 år på markedet har Volkswagen bestemt seg for å legge ned produksjonen av Beetle.

Det er slutt. Over! Den siste VW Beetle er solgt fra den norske importøren, Harald A. Møller. Siden 1. september 2017 har det ikke vært mulig å kjøpe bobla i norske bilforretninger eller hos importørens nettsider.

De fire siste ble levert og registrert hos sine norske kunder i løpet av januar og februar i år.

Det er nesten to år etter at Dinside testet VW Beetle Dune, som vi omtalte som den kuleste bobla på lenge.

Volkswagen sier stopp

I 1997 gjenintroduserte Volkswagen-konsernet den nye bobla, i ny moderne form, bare fire år etter at de kastet klassikeren Type 1 på dør.

Til tross for relativt mye oppmerksomhet, ble imidlertid ikke VW New Beetle noen stor suksess. I løpet av de 13 årene den fikk på det norske markedet solgte ny-bobla 1.177 eksemplarer - med bare åtte biler solgt de siste tre årene.

Så kom nok en ny utgave av VW Beetle i 2011. Den er fortsatt ikke helt ute av produksjon, men nå har tyskerne bestemt seg for at straks blir nok nok. Dagens generasjon blir den siste, bekrefter teknisk direktør i Volkswagen, Frank Welsch, til Autocar.

Bobla ble brakt tilbake med historien i tankene, men VW har ikke klart å hamle opp med andre retrobiler, som for eksempel Mini Cooper.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Beetle hevder seg ikke akkurat på lista over verdens mest solgte biler heller.

- Du kan ikke gjenta prosessen mange ganger, og få en ny, nyere og enda nyere boble, sa Welsch i forbindelse med forrige ukes bilmesse i Genève, ifølge det svenske nettstedet Mestmotor.

- Det er bedre å stoppe nå, enn å få fem generasjoner av den nye bobla.

Allerede stopp i Norge

Informasjonen bekreftes også av Anita Svanes, kommunikasjonsdirektør hos den norske importøren.

- Etter det vi kjenner vi til skal Volkswagen AG kutte to modeller fra dagens modellprogram. Det gjelder Beetle og Scirocco, forteller hun til Dinside.

Scirocco er en bil som ikke har blitt importert til det norske markedet, så den er det færre som vil savne.

Beetle Cabriolet vil ifølge Svanes fortsette i produksjon, men også den er ventet å bli erstattet snart. Den norske importøren har uansett tatt denne ut av sitt modellprogram.

- Vi har besluttet å ta både Beetle og Beetle Cabriolet ut av det norske programmet. Årsaken er lavt salgsvolum, samt et stort modellprogram med stadig flere modeller, forklarer Svanes og viser til biler som VW T-Roc og Arteon.

- Vi har også hørt rykter om at konsernet leker med ideen om å avslutte produksjonen av VW Golf også?

- Vi forventer at ID-modellene vil ta en stor del av salget fra 2020, men Golf er fortsatt med i planene videre.

Salgstall VW Beetle i Norge

INGEN SALGSVINNER: Diagrammet viser salget av VW Beetle i Norge, fra den nye modellen kom på markedet i 1999, til den gik av det norske markedet i 2017 - med de fire siste bilene levert i 2018. I toppåret 2012 solgte VW 514 bobler i Norge, etter at den siste generasjonen hadde kommet. Trykk på bildet for større versjon. Grafikk: Dinside
INGEN SALGSVINNER: Diagrammet viser salget av VW Beetle i Norge, fra den nye modellen kom på markedet i 1999, til den gik av det norske markedet i 2017 - med de fire siste bilene levert i 2018. I toppåret 2012 solgte VW 514 bobler i Norge, etter at den siste generasjonen hadde kommet. Trykk på bildet for større versjon. Grafikk: Dinside Vis mer

Fokuserer på retro-elbil

Som den norske kommunikasjonsdirektøren forteller, har VWs fokus blitt flyttet fra blant annet retro-bobla, over på ID-bilene. Ta for eksempel denne retro «hippiebussen».

Den tyske bilgiganten forklarer også avskjedigelsen av VW Beetle, med at man med MEB (VW-gruppens elektrisk bilplattform) for eksempel kan lage en elektrisk buss til en autentisk bil.

- Da kan kjøretøyet fortsatt beholde den originale formen, med blant annet et ratt formet som originalen. Sånn kan man ikke gjøre det med en motor i front. Fasongen du ser på på konseptbilene våre er dermed realistisk, sier Frank Welsch.